سرای نوآوری؛ راهگشای تعامل صنعت و دانشگاه/ 3000دانشجو در طرح پویش اشتغال کار می کنند

به گزارش رکنا از اصفهان؛ در این همایش مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: توسعه‌های دهه‌های گذشته کشورمان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، زیست محیطی و... ناپایدار بوده، مثلا در حوزه علمی ما رتبه اول منطقه را داریم ولی نیاز به نیروی متخصص روز به روز در حال افزایش است. در حالیکه در برخی رشته‌ها با نیروی مازاد مواجه هستیم در رشته‌هایی نیز نیرویی وجود ندارد.

علی کرباسی زاده افزود: متاسفانه دانشگاه و صنعت به صورت جزیره‌ای کار می‌کنند به این صورت که نیروی خروجی دانشگاه‌ها حل مسئله از صنعت نمی‌کند و راهکارهای عملیاتی ندارند و صنعت هم مسائل خود را به اطلاع دانشگاه‌ها نمی‌رساند.

وی تاکید کرد: تا زمانیکه به سمت توسعه پایدار در سه محور اقتصاد، مردم و محیط زیست نرویم یک مسیر غلط را ادامه می‌دهیم.

عضو شورای راهبردی سرای نوآوری اتاق بازرگانی و دانشگاه افزود: البته ما در جلسات متعدد در سرای نوآوری اتاق بازرگانی و دانشگاه با کار مطالعاتی بسیار سنگین و نمونه شناسی‌های جهانی در طول 12 هفته محصولاتی برای سرای نوآوری طراحی کردیم که راهگشای ارتباط صنعت و دانشگاه باشد.

کرباسی زاده گفت:طرح پویش اشتغال نیز از جمله محصولاتی است که بسیار موفق شد، قبلا دانشجو قرار بود در صنعتی مشغول به کارشود که هیچ آشنایی با آن و الزامات آن نداشت ولی در حال حاضر با این طرح دانشجو با محیط صنعت و الزامات آن آشنا می‌شود.

در ابتدای این همایش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: تاکنون نزدیک به 3000 دانشجو در طرح پویش اشتغال یا مشغول به کار شده‌اند، یا در دوره کارآموزی شرکت کرده‌اند و بعضی در حال معرفی به صنعت می‌باشند که در مجموع طرح پویش یک طرح بسیار موفق بوده و در آینده این موفقیت ادامه دار خواهد بود.

 پیام نجفی با اشاره به نیاز مبرم صنایع کشور به نیروی کارآمد، متخصص و افراد جوان، خلاق و با ایده‌های نو تاکید کرد: راهکار تربیت این نیروهای متخصص همکاری صنعت و دانشگاه است.دانشجو باید با واقعیات صنعت آشنا شود.

همچنین محمدعلی نادی عضو شورای راهبردی سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه نیز گفت: میوه و ثمره اتفاقی که امروز در سرای نوآوری و ارتباط صنعت و دانشگاه در جریان است؛ در 4 یا 5 سال آینده در جامعه نمایان خواهد شد.

وی در ادامه به ضرورت آموزش هدفمند که منجر به اشتغال و موفقیت دانش آموزان می شود اشاره کرد. نادی گام بعدی طرح پویش را اصلاح و بازبینی 30 تا 40 درصد سرفصل‌های آموزشی طبق نیاز صنعت توسط یک کمیته خبرگی که 50 درصد آن متشکل از فعالین خود آن صنعت هستند عنوان کرد.

نادی تاکید کرد: برای ماندگاری در چرخه آموزش عالی باید چرخه آموزش تغییر و به صورت ماموریت گرا و پژوهشی در دانشگاه‌ها انجام شود.

در ادامه حمید منتظرالقائم سرپرست سرای نوآوری به معرفی طرح‌ها به ویژه طرح پویش اشتغال پرداخت و برضرورت تبیین این طرح توسط اساتید برای دانشجویان و انتظارات صنعت برای آزاد شدن وقت دانشجویان برای 2 الی 3 روز در هفته برای حضور در صنعت اشاره کرد.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 836643 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟