قدیمی ترین کارخانه قائمشهر گرفتار در برزخ سیاسی بازی/ معضل مالک و سرمایه گذار مانع احیای نساجی مازندران

 

به گزارش رکنا از مازندران؛ کارخانه نساجی با قدمتی چند دهه ای حدود 400 کارگر مشغول بکار دارد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و مشارکت های صورت گرفته از سوی ستاد اجرایی فرمان امام، برخی اقدامات برای برون رفت از این چرخه باطل در دستور کار قرار گرفت اما هنوز هم مشکلات بی شماری هویت و آینده نساجی را تهدید می کند.

جواد مولایی قرا فرماندار قائشهر با انتقاد از اینکه طی دو دهه اخیر اتفاقات تلخی برای این مجموعه رخ داده است ، گفت: طی دهه‌های قبل این کارخانه را با خاک یکسان کردند. چندین هکتار از آن به شرکت سایپا واگذار شده بود و قرار بود بخشی از محصولات این شرکت در قائمشهر تولید شود که همچنان عملی نشده است.

وی ادامه داد: حدود دو دهه است که آجر روی آجر آن نرفته و بایر مانده است: در مجموع ۳۰ هکتار شهرک صنعتی در قائمشهر وجود دارد و در شهرک صنعتی ۱۸ هزار مترمربع زمین به سایپا دادیم ولی کارخانه احداث نشد.

وی افزود: متأسفانه این شرکت طی دو دهه هم زمین چند هکتاری داخل شهر و هم داخل شهرک صنعتی گرفت و کاری نکرده است.

کارخانه نساجی به اهلش سپرده نشد

کمال علی پور رئیس مجمع نماینده مازندران  و نماینده مردم قائمشهر و سیمرغ و جویبار و سوادکوه در خانه ملت است. او بر این اعتقاد است که متأسفانه کارخانه نساجی به اهلش سپرده نشد و به جای آنکه متخصص نساجی باشد، درو پنجره ساز و پی وی سی ساز بود.

وی با عنوان اینکه از کارخانه سرمایه گذار در استانبول بازدید کردیم، گفت: برای من جای سوال است که چرا وزارت صنایع و سازمان خصوصی سازی برای واگذاری هیچ تحقیقی نکرده بود و کارخانه به این قدمت را به یک پنجره ساز واگذار کرد.

وی با اظهار اینکه هیئت حمایت اکنون تولی گری کارهای نساجی را عهده دار شده است، گفت: قبل از فعالیت هیئت نیز کارگران وجود داشتند و تولید بود اما یک جای کار ایراد داشت و کسی پاسخگو نبود و کارخانه شبیه جزیره خودمختار بود.

علی پور با اشاره به اینکه کارخانه نساجی باید حداقل سه هزار نیرو داشته باشد، گفت: هنوز اقدامی درباره رنگرزی کارخانه صورت نگرفته است.

قرارداد واگذاری نساجی فسخ شود

در همین راستا کیوان مرادیان  دیگرنماینده مردم قائمشهر در مجلس نیزبا اظهار اینکه پیگیری مکرر برای تعیین تکلیف مالکیت کارخانه نساجی به نتیجه‌ای نرسیده است، افزود: اخیراً شرکت سرمایه گذاری بانک ملی پذیرفته قرارداد واگذاری را فسخ کند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت اقتصاد و بانک ملی باید در زمینه تعیین تکلیف کارخانه نساجی ورود پیدا کند، افزود: دادخواست واگذاری باید صورت گیرد تا قرارداد قبلی فسخ شود و پس از آن این کارخانه به سرمایه گذاری دارای اهلیت واگذار شود.

کارخانه نساجی با مصوبه دولت جانی دوباره گرفت

سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در حاشیه بازدید از کارخانه نساجی مازندران در قائمشهر با اشاره به اینکه حمایت از بنگاه‌های تولیدی از برنامه‌های مهم وزارت صمت به شمار می‌رود، از نساجی مازندران به عنوان کارخانه قدیمی و مهم یاد کرد.

وی با اشاره به اینکه در سفر رئیس جمهوری برای احیای این کارخانه بزرگ صنعتی مصوباتی در نظر گرفته شد، افزود: این واحد در حال حاضر جان دوباره گرفت و فعال شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ کارگر کارخانه به کار برگشتند، افزود: ۱۰۰ شغل جدید نیز با اجرای طرح توسعه در این کارخانه راه اندازی می‌شود.

وزیر صمت با اظهار اینکه برای نوسازی ماشین آلات کارخانه نساجی طی یکسال گذشته ۵۰۰ میلیارد ریال تخصیص داده شد، افزود: ۳۰ میلیارد تومان نیز به زودی تخصیص داده می‌شود.

کدخبر: 831856 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟