اربعین؛ قدم های عاشقی در مسیر دلدادگی

رویداد بزرگ اربعین لحظه به لحظه درس است و نشان دادن؛ جهانیان نمی خواهند بدانند، یا خود را به نداستن میزنند که فقط ارادت و عشق به آقا اباعبدالله است که زن و مرد و پیر و جوان و کودک را به این سفر می کشاند.

مگر جز محبت به معشوق چه چیزی می تواند تحمل خستگی و گرما و سختی هایی که دراین راه است را آسان کند.

شاه راه این مسیر عاشقی دیار «زاگرس نشینان» است؛

زادگاه شیرمردان و شیر زنانی که ۸ سال، در سرما و گرما، برای دفاع از سرزمین خود، مردانه پای کار بودند، مال دادند، جان دادند. این بار باز هم جور دیگر پای کار هستند. خدمت به زائران آقا امام حسین را افتخاری بزرگ برای خود می دانند. و در این راه نامی از خستگی به زبان نمی آورند.

وقتی عازم سفر اربعین می شوی، از هر نقطه از کشور معمولا مرز مهران را انتخاب می کنی، بعد از شوق زیارت، چیزی که به چشم می آید، مهمان نوازی مردم( کُرد)است.

ایلام؛ در روزهای منتهی به اربعین آقا ابا عبدالله، یک ایران می شود و مهران هم قلب ایلام.

تا زمان بوده و هست، خاک مهران یادآور بوی عطر شهیدان بوده و هست و در این برهه از زمان، مهران، پر آوازه تر از همیشه قدمگاه زائران سرور و سالار شهیدان است.

مسیر یک ساعته ایلام به مهران با ترافیکی چند ساعته طی می شود، وارد پایانه مرزی شهید سلیمانی که می شوی، گذرگاهی که این روزها شلوغی غیر قابل وصفی را به خود میبیند؛ دلتنگ تر از همیشه شوق کربلا را داری.

یک عده با شوق پیش می روند به سوی سرزمین نینوا (کربلا، کربلا که تا قیامت جوشان از عشق حسین ابن علی است) و یک عده دلتنگ از برگشتن از سرزمین کربلا.

انگار همه کسانی که مهمان حضرت اباعبدالله (ع)بوده اند، راضی و دست پُر از این مهمانی برگشتند، میزبان سنگ تمام گذاشته بود.

« واین، حسرتی بود برای من جا مانده...»

و اما در این بین نباید منکر زحمات تمام مسئولان استانی و مردم باشیم، همه از کوچک و بزرگ، پیر و جوان که تمام قد پای کار بودند و شبانه روز از خواب و خوراک خود گذشتند تا هر کدام به نحوی باز هم میزبان خوبی برای مهمانان آقا ابا عبدالله باشند.

و اما دیارم ایلام؛

چندین سال است که پسوند محروم بودن را به دوش می کشد، ایلام خسته از محرومیت، در این روزها مهمانان زیادی از تمام نقاط کشور به خود دید که در طول سال شاید کمتر اسم ایلام را به زبان بیاورند.

مسئولان کشوری آمدند، بازدید کردند، کم و کاستی ها را دیدند وبا پایان کنگره عظیم اربعین این رفت و آمدها نیز تمام می شود. اما انتظار می رود، این محرومیت و نبود زیرساخت و کمبود امکانات، که نیاز به توجه ویژه مسئولان دارد، هم روزی تمام شود.

کوثر موسوی / ایلام

کدخبر: 825577 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟