سایه شوم  همچنان بر سر جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد/ زور کسی به پروانه‌ها نمی‌رسد!

به گزارش رکنا از یاسوج، درختان بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد حدود 9 درصد جنگل‌های کشور را به خود اختصاص داده که بلایای طبیعی و انسانی همچون آفات، آتش‌سوزی و قطع درختان به طور دائم متوجه این جنگل‌ها بوده است؛ اما عامل بسیار مهمی که توجه بسیاری را به خود جلب کرده، آفت پروانه بلوط‌خوار است که این روزها شاهد نابودی جنگل‌های زاگرس توسط این بیماری هستیم.

این آفت که بر جنگل‌های استان چنبره زده، تا کنون بیش از چندین هکتار از درختان بلوط را خشک کرده است. دستگاه‌های متولی برای جلوگیری از گسترش این بلایا در استان بسیج شده‌اند اما متاسفانه این پروانه بسیار قوی بوده و روز به روز در حال گسترش است.

بسیاری از مسئولین از جنگل‌های درگیر پروانه سفید بر‌گ‌خوار بازدید کردند و اعتباراتی هم برای محلول‌پاشی درختان تخصیص داده شد اما به گفته کارشناسان محیط‌زیست این شیوه در برابر این آفت کارساز نیست.جنگل بلوط یاسوج

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد یکی از روش‌هایی که مورد وثوق کارشناسان و گیاه‌پزشکان بوده؛ روش محلول‌پاشی محلول بی‌تی است که کمترین خسارت را به درختان جنگل وارد می‌کند.

 وی در گفت‌وگویی بیان داشت که سال‌جاری حدود ۶۰۰ هکتار محلول‌پاشی در عرصه‌های جنگلی برای مقابله با آفات برگ‌خوار و جوانه‌خوار صورت گرفت.

این در حالی است که امید سجادیان، فعال محیط زیست و دبیر تشکل نهضت سبز زاگرس در گفت‌وگو با رکنا استفاده از محلول «بی‌تی» را بی‌فایده می‌داند و می‌گوید: تا کنون حدود ۱۲ هزار هکتار از نقاط آلوده به پروانه بلوط‌خوار جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد به صورت آزمایشی محلول‌پاشی شده اما سم‌پاشی هیچ تاثیری روی آفات نداشته است و شاهد طغیان این آفت بوده‌ایم.

این فعال محیط‌زیستی تاکید کرد: استفاده از سم‌های کشاورزی باعث از بین رفتن گونه و حشره‌های مفید دیگری می‌شود و به همین خاطر باعث بر هم خوردن چرخه اکوسیستم می‌شود و فاجعه به بار می‌آورد.جنگل بلوط در یاسوج2

سجادیان بیان داشت: این گونه آفات به نور جذب می‌شود و می‌بینیم که بسیاری از مناطق، روستاها و سکونتگاه‌های انسانی هم از دست این پروانه در امان نیستند و مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می‌کند. با توجه به سن این گونه روش‌های کنترلی مختلفی باید به کار برد که در مرحله لاروی و پروانه هر کدام ابزارها و روش‌های سازگار با محیط‌زیست ضروری است.

۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با آفت بلوط‌خوار در حوزه زاگرس

سخنگوی کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفته بود: حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار مقدماتی وزارت جهاد کشاورزی از دولت برای مقابله با آفت برگ خوار بلوط مصوبه گرفته و قرار است این آفت به‌عنوان یک آفت عمومی معرفی شود. وی تاکید کرد که هم اینک در حالت خوشبینانه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با این آفت در حوزه زاگرس نیاز است.

نگرانی‌ها از خسارات ناشی از این آفت جدی و پابرجا است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: اگرچه به ظاهر برخی درختان آسیب‌دیده دوباره سبز شده‌اند اما از آنجا که جمعیت آفت کمتر نشده بنابراین این برگ‌های جدید برای بار دیگر خوراک لار و پروانه برگ‌خوار سفید بلوط شده و جمعیت آفت بیشتر می‌شود.

  وی اعتقاد دارد که بارندگی‌های اخیر مونسونی در کاهش جمعیت آفت به صورت موقت موثر بودند اما خسارت‌ها همچنان ادامه دارد و اگر فکری نشود با سرعت بالا گسترش پیدا می‌کند.

معتمدی‌پور می‌گوید: تعارفی نداریم که بگوییم زور استان کهگیلویه و بویراحمد به قدرت این آفت نمی‌رسد و باید این مسئله هم از حیث عملیاتی و هم اعتباری به عنوان یک طرح ملی تعریف شود تا هزینه‌ها و اعتبارات آن را دولت مُتقبل کند و بشود کار موثری کرد. جنگل بلوط در یاسوج

وی رسماً اعلام کرد: بخش عمده اعتباراتی که برای مبارزه با این آفت تصویب شد هنوز تخصیص پیدا نکرده و از سوی دیگر چون هیچ راهکار قطعی برای مبارزه با این آفت وجود ندارد و تاکید داریم که عملا نگرانی‌ها از خسارات ناشی از این آفت پابرجا و جدی است.

مریم بردیده/‌کهگیلویه و بویراحمد

 

کدخبر: 823528 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟