تا یکماه آینده روزانه یکصد هزار بشکه گازوییل یورو ۵ در پالایشگاه اصفهان تولید میشود / احداث خط ریلی از پالایشگاه اصفهان تا ورتون

به گزارش رکنا از اصفهان؛ محسن قدیری در جمع خبرنگاران به این مسله اشاره داشت که پالایشگاه اصفهان، بخشی از شهر انرژی اصفهان است، ما فقط پاسخگوی مسائل داخل محدوده این شرکت هستیم.

وی با اشاره به اینکه  ۹۰ درصد از تجهیزات طرح ملی تصفیه گازوییل توسط تولیدکنندگان داخلی تهیه شده است گفت: با راه‌اندازی خط تصفیه گازوییل در پالایشگاه اصفهان روزانه یکصد هزار بشکه گازوییل یورو ۵ تولید می‌شود.

وی افزود: طرح ملی تصفیه گازوییل با تکیه بر توان متخصصان و شرکت های داخلی و در اوج تحریم های ظالمانه، اجرا شده و امید است تا یک ماه آینده بهره برداری از آن آغاز شود.

وی، ظرفیت تولید این طرح را روزانه ۲۰ میلیون لیتر گازوییل یورو ۵ اعلام و اضافه کرد: سرمایه گذاری انجام شده برای طرح مذکور ۶ هزار و ۷۸۴ میلیارد تومان و ۵۱۱ میلیون یورو است و برآورد افزایش سودآوری آن ۲۶۳ میلیون دلار در سال پیش بینی می شود.

تولید گازوییل در پالایشگاه اصفهان  مطابق با استانداردهای جهانی

قدیری با بیان اینکه با راه‌اندازی این واحد ملی، گازوییل تولیدی مطابق با استانداردهای جهانی خواهد بود و هوای پاک را برای مردم بهمراه دارد، خاطرنشان کرد: با بهره برداری از طرح تصفیه گازوییل، میزان گوگرد موجود در این محصول از حدود هفت هزار به ۱۰ PPM (قسمت در میلیون) کاهش خواهد یافت و ۳۰۰ تُن گوگرد در روز استحصال می شود.

قدیری با بیان اینکه محصولات پالایشگاه اصفهان ۱۷ استان کشور را پوشش می دهد، افزود: در سال های گذشته طرح های محیط زیستی، بهبود فرایندها و ایجاد زیرساخت های لازم در دستور کار این شرکت بوده و یک میلیارد یورو در این زمینه در ۴۳ سال گذشته هزینه شده است.

وی با تاکید بر اینکه طرح های محیط زیستی پالایشگاه اصفهان با هدف حفظ سلامت مردم استان اصفهان از جمله شهرستان شاهین شهر اجرا می شود، گفت: با وجود اجرای طرح های توسعه ای در این شرکت، ظرفیت تولید تا سال ۱۴۰۵ افزایش نمی یابد و همین ۳۶۰ هزار بشکه در روز را حفظ می کنیم.

طرح های توسعه شرکت پخش پالایش نفت اصفهان

قدیری احداث واحدهای جدید گوگردزُدایی، کاهش تولید محصولات سنگین و تولید بنزین یورو ۵ را از جمله طرح های محیط زیستی این شرکت دانست و گفت: طرح جامع ته مانده برج های تقطیر که به حذف فلزات سنگین و گوگرد و تبدیل آنها به محصولات با ارزش منجر می شود تا سال ۱۴۰۴ راه اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به طرح های توسعه شرکت پخش پالایش نفت اصفهان، اظهار داشت: ضریب پیچیدگی این شرکت در زمان حاضر ۶.۲ است که پیش بینی شده این ضریب تا چهار سال آینده به بالای ۱۲ برسد و در سطح پالایشگاه های روز دنیا قرار گیرد.

 

در تولید بنزین یورو ۵ نیز ترکیبات سمی حذف می شود

قدیری با بیان اینکه در تولید بنزین یورو ۵ نیز ترکیبات سمی حذف می شود، از جمله اقدامات محیط زیستی پالایشگاه اصفهان را احداث تصفیه خانه و انتقال پساب تصفیه خانه شاهین شهر به پالایشگاه، تامین آب پایدار از منابع آب خاکستری و غیر آشامیدنی، صرفه جویی ۳۳۵ متر مکعب آب و سرمایه گذاری بر روی انتقال آب از خلیج فارس به میزان ۵۰۰ لیتر بر ثانیه عنوان کرد.

نصب پنج دستگاه آنالایزر بر خط ترکیبات آلی در محدوده پالایشگاه اصفهان

وی همچنین به طرح نصب پنج دستگاه آنالایزر بر خط ترکیبات آلی فرار (VOC) در شعاع تاثیرگذار هوای اصفهان اشاره کرد و گفت: همه دودکش های این پالایشگاه به آنالایزرهای آنلاین متصل است، توسط آزمایشگاه های محیط زیست کنترل می شود و تعداد آنها افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه پایش مستمر خاک در این شرکت انجام می شود و آلایندگی در این زمینه نداریم، افزود: از حدود ۱۵ سال گذشته نیز ترکیبات تترا اتیل سرب از بنزین تولیدی این شرکت حذف شد و در حال اجرای طرحی با کمک یک شرکت دانش بنیان بمنظور بازیابی ضایعات سربی هستیم.

در پالایشگاه اصفهان از مازوت استفاده نمی شود

قدیری با تاکید بر اینکه در پالایشگاه اصفهان از مازوت استفاده نمی شود، تصریح کرد: سوخت مورد مصرف ما، گاز شهری است و همه کوره های پالایشگاه توسط محیط زیست کنترل می شود.

به گفته وی در صورتی که این شرکت با کمبود سوخت گاز شهری مواجه شود برای جبران آن از روش تبدیل گاز مایع (ال پی جی) استفاده خواهد شد.

بهمن راعی/اصفهان

کدخبر: 821345 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟