منطقه آزاد اردبیل هنوز تعیین تکلیف نشده است/بهره برداری از سدهای شهرستان گرمی ظرف 3سال

ولی اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار رکنا در اردبیل، اظهار کرد، ما اجازه نمی‌دهیم تا نعمت منطقه آزاد از دست استان خارج شود و بهتر است با پایان دادن به حواشی سعی کنیم تا از برکات منطقه آزاد به نحو مناسب استفاده کنیم.

وی با تاکید بر پرهیز از نگاه منطقه‌ای و محلی به اجرای منطقه آزاد خاطرنشان کرد، نماینده باید نگاه ملی داشته باشد تا با همین نگاه ملی و استانی بتوان بخش عظیمی از منابع و اعتبارات را در مسیر توسعه بیشتر به کار گرفت.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی افزود، بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت یک محل برای ایجاد منطقه آزاد مصوب شده و ما با نگاه عادلانه سعی می‌کنیم شمال استان را کانون اصلی منطقه آزاد قرار داده و به تبع تعیین محل مورد نظر گرمی را نیز به این محدوده الحاق کنیم.

اسماعیلی گفت، هرچند محل تعیین شده در ماه‌های گذشته ناهموار و قابل قبول نبوده ولی با پیشنهاد محل جدید سعی می‌کنیم تا به عنوان پیوست و الحاق گرمی را نیز به این محدوده اضافه کنیم.

وی بیان کرد، تاکنون هیچ گونه تصمیم گیری برای راه اندازی منطقه آزاد قطعی نشده و ما منتظر تصمیم نهایی در این حوزه هستیم.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی به مهاجرت و حاشیه نشینی به عنوان دو معضل اساسی پایتخت و مراکز استان‌ها اشاره کرد و افزود، عدم توجه به توسعه متوازن ریشه اصلی مشکلات کشور است که در این ۴۲ سال ادامه داشته و در یک سال دولت رئیسی نیز همین نگاه حاکم بوده است.

اسماعیلی ادامه داد، تا زمانی که همه منابع به تهران سرازیر شود و یا مراکز استان‌ها کانون اشتغال و سرمایه گذاری باشد به هیچ وجه ما به اهداف توسعه‌ای دست نمی‌یابیم و مهاجرت و حاشیه نشینی گسترش می‌یابد.

وی برنامه ریزی درست در برخورداری همه شهرستان‌ها را از منابع و امکانات موجود یادآور شد و بیان کرد، تغییر الگوی زندگی روستایی به شهری در ایران بسیار سریع اتفاق افتاده و ما کمترین منابع و سرمایه گذاری ها را در روستاها و مناطق محروم شاهد هستیم.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد، مدیران در مسئولیت سخت خود باید پاسخگوی مردم باشند و اگر کاری را به خاطر تحریم و یا ضعف مدیریتی به سرانجام نرساندند باید با مردم در میان گذاشته و از آنها عذرخواهی کنند.

اسماعیلی با انتقاد از برخی مدیران که جوگیر صندلی ریاست می‌شوند، خاطرنشان کرد، اصحاب رسانه باید با مطالبه گری و پیگیری مسائل اجازه ندهند تا گرد فراموشی بر چهره پروژه‌های عمرانی و خدماتی بنشیند بلکه ضروری است شفاف و روشن مسائل و موضوعات برای مردم تبیین شود.

پایداری آب گرمی از سد عمارت

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی در ادامه تأمین آب شرب شهرها و روستاها را مطالبه به حق مردم عنوان کرد و گفت، با در نظر گرفتن افق ۱۰ ساله ما سعی می‌کنیم تا تأمین آب شرب و صنعت گرمی را از سد عمارت لحاظ کنیم.

اسماعیلی بیان کرد، ۳ هزار میلیارد تومان منابع در این زمینه نیاز است تا ما برای ۱۰ سال آینده آب شرب و صنعت گرمی را از سد عمارت تأمین کنیم تا هیچ گونه وابستگی به سد ارس نداشته باشیم.

وی افزود، هر لحظه ممکن است که آب ارس قطع شود و ما با در نظر گرفتن جوانب امر سعی کردیم تا آب پایدار برای گرمی، موران و انگوت از منابع تعیین شده را تأمین کنیم.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد، برای حل مشکل آب روستاها نیز از محل تنش آبی ۴۲ میلیارد تومان منابع برای بخش موران در نظر گرفتیم تا با ارتقای تصفیه خانه و تقویت ورودی آب از ارس برای ۶۲ روستای این منطقه آبرسانی را انجام دهیم.

اسماعیلی اضافه کرد، در انگوت نیز با احداث و بهره برداری از سد تازه کند تلاش بر این است تا آب شرب مورد نیاز اهالی منطقه تأمین شود.

وی در پایان گفت، قرار است تا سه سال آینده در گرمی با صرف اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان سه سد کوچک شهرستان به ویژه کله سر اجرایی و آماده بهره برداری شود.

 

کدخبر: 812622 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟