تجهیز ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی به سامانه نوین آبیاری

به گزارش خبرنگار رکنا در اردبیل؛  نادر تقی زاده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: هم اکنون ۱۳۳ پروژه سامانه نوین آبیاری برای تحت پوشش قرار دادن یک هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان اردبیل در دست اجراست که با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، علاوه بر افزایش محصول در واحد سطح، شاهد رونق تولید،  اشتغال و مهاجرت معکوس به روستا‌ها خواهیم بود.

به گفته وی، ظرفیت فعال سردخانه‌های استان اردبیل ۱۵۳ هزار تن است و ۱۴۰ هزار تن ظرفیت سردخانه‌ای نیز جهت جلوگیری از خروج محصولات کشاورزی استان در دست اجراست.

تقی زاده می‌گوید: جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی و گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی سیاست سازمان جهاد کشاورزی استان است تا ضمن جلوگیری از هدررفت انواع محصولات کشاورزی، زمینه اشتغال و کارآفرینی هم در منطقه فراهم شود.

او توسعه تولید محصولات در مجتمع‎‌های گلخانه‌ای را از اولویت‌های کاری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ذکر کرد و گفت: تولیدات گلخانه‌ای استان به ۱۹ هزار تن رسیده و یکهزار هکتار گلخانه نیز در حال احداث است که با بهره‌برداری از آنها، علاوه بر مدیریت مصرف آب، بستر مناسبی را برای بهره‌وری از خاک کشاورزی فراهم می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با تاکید بر ضرورت اصلاح الگوی کشت با توجه به کمبود آب می‌گوید: با توجه به محدودیت منابع آب و مدیریت موضوع در راستای ظرفیت و توان اکولوژیکی هر منطقه و با در نظر گرفتن اقتصاد بهره‌برداری، لازم است که الگوی کشت و ترکیب کشت به منظور توازن و تکمیل اکوسیستم مناطق اجرایی شود.

به گفته او، در منطقه مغان با توجه به اجرای شبکه‌های نوین آبیاری، تحقق این هدف در دستور کار قرار گرفته و محدودیت آب ضرورت اجرای الگوی کشت را دو چندان کرده است.

تقی زاده همچنین گفت: برنامه جامع تحول بخش کشاورزی استان با رویکرد مدیریت جهادی، مدیریت کم‌آبی، سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال مولد و پایدار و افزایش بهره‌وری در حال تدوین است.

 

کدخبر: 811615 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟