آفت جوندگان و ملخ تهدیدی جدی برای کشاورزی اردبیل

به گزارش خبرگزاری رکنا در اردبیل " علیرضا خواجوی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: به علت افزایش خشکسالی علاوه بر کاهش سطح محصولات زراعی که خسارات سنگینی را به بهره‌برداران کشاورزی وارد کرده، افزایش آفت ناشی از افزایش جمعیت جوندگان و ملخ در مزارع کشاورزی و باغ‌های میوه این استان افزایش یافته و مقابله با این آفت نیازمند تامین اعتبار موردنیاز برای خرید سموم شیمیایی است.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال خسارت ناشی از خشکسالی سال جاری به بخش کشاورزی استان اردبیل وارد شده است، افزود: خشکسالی سال زراعی جاری شدیدترین خشکسالی نیم قرن اخیر است و برآورد خسارت خشکسالی به بخش‌های مختلف و دامنه خسارت این پدیده همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به کاهش کم‌سابقه بارش در فصل بهار امسال در استان اردبیل گفت: کاهش بارندگی علاوه بر کشت و زرع، مراتع را نیز تحت تاثیر قرار داده و مزارع و باغات در تابستان نیز با توقف و یا تنش جدی کم‌آبی و تولید روبه‌رو شده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: بدنبال خشکسالی کشت بهاره محصولات زراعی دیم در منطقه مغان در شمال استان اردبیل به شدت خسارت دیده و در دشت اردبیل نیز تنها یک بار امکان آبیاری مزارع برای سیب‌زمینی و سایر محصولات وجود دارد.

وی با تاکید بر ضرورت محصولات کم‌آب بر و توسعه کشت گلخانه‌ای برای کاهش خسارت خشکسالی افزود: در صورت تداوم خشکسالی جاری در سال زراعی آینده، بخش عظیمی از کشت و زرع در استان متوقف خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: استهمال وام‌های بانکی کشاورزی و ارائه کمک‌های بلاعوض مالی به بهره‌برداران بخش کشاورزی اندکی فشار مالی وارده را کاهش خواهد داد.

وی افزود: در شرایط فعلی کشاورزان بدهکار به بانک‌های کشاورزی نه تنها قادر به پرداخت بموقع تسهیلات دریافتی نیستند، بلکه به سختی می‌توانند هزینه‌های کشت سال زراعی آینده و هزینه‌های زندگی و معاش خود را تامین کنند.

 

کدخبر: 703674 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟