بستر تکثیر شتر دوکوهانه در اردبیل ایجاد می‌شود

به گزارش خبر گزاری رکنا در اردبیل ؛ مقصود ضیاء چهره روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان در زمینه مزایای پرورش شتر دوکوهانه بی‌نظیر است.

وی گفت: شتر حیوانی سازگار با شرایط نامساعد محیطی و کم‌آب است و با برنامه‌های دقیق کارشناسی می‌توان به راحتی جمعیت این حیوان ارزشمند را از انقراض و نابودی نجات داد.

او  افزود: شتر دوکوهانه به عنوان یک نژاد کمیاب در منطقه و کشور مطرح بوده و در حال حاضر نگهداری و پرورش آن بطور غالب مختص استان اردبیل می‌باشد.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته جمعیت این دام ارزشمند بطور چشمگیری کاهش یافته و خطر انقراض آن کاملا محسوس گردید و برای جلوگیری از انقراض کامل آن ایستگاه شتر دوکوهانه جهادآباد مشگین‌شهر با خرید تعداد محدودی شتر از عشایر استان در سال‌های ۷۴ تا ۷۵ شروع به فعالیت تحقیقاتی کرد.

به گفته وی ، هم‌اکنون زایش‌های شتردوهانه در استان افزایش یافته است.

او با اشاره به برگزاری برنامه روز مزرعه با همکاری ، مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی مشگین‌شهر، پارس‌آباد و بیله‌سوار در  ایستگاه پرورش شتر دو کوهانه جهاد آباد مشگین‌شهر افزود: روز مزرعه بستر مناسبی برای انتقال دانش فنی بین مراکز تولید علم و بهره‌برداران بخش فراهم می کند.

وی گفت: با توجه به مزیت‌های خاص استان اردبیل در بخش کشاورزی و دامپروری انتظار می‌رود این برنامه‌ها بیشتر مورد توجه مسئولان و برنامه‌ریزان قرار گرفته و راهکارهای علمی و عملی برای رفع چالش‌های تولید به تولیدکنندگان ارائه شود.

نادر اسدنژاد ، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور نیز در این مراسم با اشاره به اینکه سال ۲۰۲۴ سال جهانی شتر نامگذاری شده است، گفت: ارزش غذایی شیر و گوشت شتر جایگاه این تولیدات دامی را در تغذیه آینده مردم  جهان متمایز می‌کند.

او افزود: شتر دوکوهانه استان اردبیل باید در کنار کوه سبلان به عنوان برند استان مطرح شود و در سند توسعه استان مورد توجه قرار بگیرد.

در این مراسم بر تشکیل تعاونی شترداران، تسهیل روند تامین نهاده تسهیل و حذف بروکراسی‌های اخذ جواز تاسیس جایگاه و پروانه بهره‌برداری تجاری‌سازی پروش شتر و تسهیل صادرات و واردات، توجه کافی به هویت‌دار کردن شترها و موضوع بیمه آنها  و قیمت‌گذاری واقعی در بحث‌های کارشناسی تاکید شد.

کدخبر: 743390 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟