باید قیمت برق واقعی شود ؛مشروط بر اینکه زیرساخت‌های لازم به صورت کامل اجرایی شود/امسال با مدیریت خوب درمصرف برق شاهد تکرار خاموشی‌های سال گذشته نبودیم

به گزارش رکنا از اصفهان،امیرحسین بانکی پورفرد، با اشاره به اینکه هرچند دوره پیک را پشت سر گذاشته‌ایم اما امیدوارم با تداوم همکاری مردم شرایط خوبی در تابستان امسال را شاهد باشیم افزود:  ورود صنایع بزرگ به حوزه تولید برق اقدام مؤثری است که هم باعث می‌شود در تولید برق خود خودکفا شوند و از سوی دیگر از نظر پدافند غیرعامل برای کشور مناسب است.

وی تاکید کرد: صنایع در شرایط فعلی برای فعالیت نیاز به ساخت نیروگاه دارند که این امرامکانپذیر نیست لذا ما باید بتوانیم منابع تولید برق در کشور را افزایش دهیم و این منابع نیز باید از ظرفیت‌های مختلف و با کمک بخش‌های مختلف افزایش یابد. 

بانکی‌پورفرد درباره اصلاح قیمت‌گذاری برق در مجلس افزود: اگر بتوانیم یارانه‌ای که برای انرژی پرداخت می‌شود، در قالب کارت با همین عنوان و با توجه به تعداد افراد هر خانوار در اختیار خانوار قرار گیرد و در عوض قیمت برق به صورت آزاد محاسبه شود، مصرف برق مدیریت می‌شود. با این اقدام خانوارها در می‌یابند که در صورت مصرف کمتر برق سود دریافت می کنند.

 وی با اشاره به اینکه باید برق صنایع را به صورت آزاد محاسبه کنیم البته این اقدامات نباید به صورت ناگهانی و اصطلاحا ضربتی انجام شود که صنایع یا خانوارها دچار مشکل شوند افزود: اجرای این طرح نیازبه مطالعات دقیق دارد لذا پس از ایجاد زیرساخت‌ها و اطمینان دادن به صنایع یا اصناف مبنی بر رعایت یارانه انرژی آن‌ها بایستی اجرایی شود. بدیهی است وقتی مشترکان قیمت واقعی برق را پرداخت کنند به شکل فعلی برق مصرف نمی‌کنند.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید قیمت برق واقعی شود البته مشروط بر اینکه زیرساخت‌های لازم به صورت کامل اجرایی شود.

بانکی‌پورفرد افزود: اقدام مؤثر دیگری که اکنون اجرایی شده این است که فاصله بهای مشترکان کم‌مصرف و پرمصرف زیاد شود. باید از مشترکان پرمصرف که خارج از الگوی تعریف شده مصرف انرژی دارند معادل قیمت برق آزاد پول بگیریم و از مشترکان کم‌مصرف کمتر و حتی رایگان.

ادارات  ملزم به تولید ۲۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود از طریق نصب پنل‌های خورشیدی هستند

وی درباره افزایش نیرو گاه های خورشیدی درکشور گفت: حدود ۳ سال پیش طرحی در دولت برای گسترش تولید پراکنده انرژی خورشیدی در کشور مصوب شد. در آن زمان نرخ‌های مصوب با در نظر گرفتن قیمت دلار و تسهیلات موجود به صرفه بود، بنابراین حرکت‌های خوبی شروع شد و میزان تاسیس این نیروگاه‌های تولید برق خورشیدی خانگی به ویژه در منازل خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد افزایش یافت. با تغییر نرخ ارزشرایط دشوار شد و سرمایه‌گذاری برروی این بخش به صرفه نبود.

نماینده اصفهان در مجلس گفت: اگر این مصوبه بخواهد در ادارات یا خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد اجرایی شود باید با شرایط روز قیمت‌گذاری شود. اکنون مدت تسهیلات این طرح به ۱۰ سال افزایش یافته است که اقدام خوبی است. این طرح دولت یک تیر و چند نشان است؛ در واقع با ایجاد درآمد پایدار باعث محرومیت زدایی و به نوعی اشتغال‌زایی می‌شود بدون آنکه بخواهیم کمک مالی مستقیمی به مردم داشته باشیم. از سوی دیگر مشکل تولید برق هم حل خواهد شد.

وی گفت: اگر بخواهیم تولید و توزیع برق در کشور متعادل باشد، باید تولید را افزایش دهیم. روزی که وزیر نیرو به دنبال دریافت رأی اعتماد بود، یکی از برنامه‌های خود را گسترش استفاده از پنل‌های خورشیدی عنوان کرد. باید توجه داشت که به شرطی این مهم می‌تواند اجرایی شود که استفاده از آن‌ها مقرون به صرفه باشد و دولت نیز پیگیری کند و از سوی دیگر ادارات نیز ملزم به تولید ۲۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود از طریق نصب پنل‌های خورشیدی باشند.

بانکی پورفرد افزود: عمده تولید برق در استان اصفهان از طریق نیروگاه شهید منتظری است. اگرچه تولید برق توسط این نیروگاه برای ما یک نعمت محسوب می‌شود اما از سوی دیگر وجود آن در استان آلودگی ایجاد می‌کند.

امسال صنایع همکاری خوبی در بخش مدیریت مصرف برق داشتند

در ادامه این بازدید سرپرست شرکت توزیع برق اصفهان عنوان کرد :امسال بخش صنعت همکاری بسیار خوبی برای مدیریت مصرف برق در اصفهان اعمال کرد و با تدابیر صورت گرفته خوشبختانه امسال کمترین تنش و اعتراض را هم از سوی بخش صنعت شاهد بودیم.

علیرضا کشانی، با قدر دانی از همکاری بخش صنعت در بخش مدیریت مصرف برق در سال جاری گفت:خوشبختانه  امسال کمترین تنش و اعتراض هم از سوی همین بخش را شاهد بودیم. یکی از اقداماتی که دراین بخش انجام شد این بود که علاوه بر تغییر روز تعطیلی هفتگی خود از جمعه به یکی از روزهای هفته، زمان تولید خود را از روز به شب تغییر داد که نقش قابل توجهی در مدیریت مصرف برق داشت.

کشانی با اشاره به اینکه در تابستان امسال برای مدیریت مصرف برق برای  مشترکان خانگی نیزطرح‌های مختلفی اجرا شد افزود: دراین مدت اصناف هم همکاری خوبی با شرکت توزیع برق اصفهان داشتند. به طور کلی همکاری و هماهنگی در مدیریت مصرف برق طی فصل گرم سال جاری بیشتر از گذشته بوده است. همین مسئله در سطح کلان باعث شد علی‌رغم رسیدن پیک مصرف برق کشور به حدود ۷۰ هزار مگاوات، هیچ خاموشی در کشور نداشته باشیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده مدیریت مصرف برق برای کشاورزان افزود: در بخش کشاورزی با طرح مصوبه هیئت دولت مبنی بر رایگان شدن مصرف برق در صورت همکاری ۵ ساعته در ساعات اوج مصرف، صرفه‌جویی خوبی در این بخش انجام شد و تقریبا به اهداف مدیریت مصرف برق در این بخش دست یافتیم.

کشانی با اشاره به حوزه استحفاظی شرکت توزیع برق اصفهان گفت:در حال حاضرشهرستان‌های اصفهان، کوهپایه، هرند، ورزنه و جرقویه تحت پوشش خدمات این شرکت هستند  و یک میلیون و ۲۵۳ هزار مشترک با جمعیت حدود ۲.۵ میلیون نفر در ۱۴ شهر و ۳۶۶ روستا در این محدوده خدمات دریافت می کنند .

 سرپرست شرکت توزیع برق اصفهان افزود: در این بخش ۶۰۶۰ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ۸۷۶۱ کیلومتر شبکه فشار ضعیف وجود دارد و تلفات کل شبکه هم ۵.۷۶ درصد است که کمترین میزان تلفات درکشور محسوب می‌شود. ۷۶.۳ درصد مشترکان در بخش خانگی، ۵.۲ درصد عمومی، یک درصد کشاورزی، ۰.۸ درصد صنعتی، روشنایی معابر ۰.۵ درصد و ۱۶.۱ درصد هم در سایر بخش‌ها هستند.

وی با اشاره به مدیریت مصرف برق ۱۸۸ مگاواتی در بخش‌های تحت پوشش شرکت توزیع برق اصفهان گفت: برنامه‌های متعددی در بخش‌های خانگی، اصناف، اداری، کشاورزی، معابر و صنعتی اجرایی شد که بخش صنعتی بهترین همکاری را داشته است.

اصفهان -بهمن راعی

کدخبر: 806552 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟