آزادسازی 60 هکتار از اراضی بستر دریاچه سد زاینده رود

به گزارش رکنا از اصفهان،پنجم تیرماه، مهندس محمود چیتیان افزود: شرکت آب منطقه ای اصفهان به منظور اجرای تکالیف قانونی در راستای صیانت از کمیت و کیفیت منابع آب،  مساحت 26هکتار از اراضی داخل بستر دریاچه سد زاینده رود را طی چهار روز با هماهنگی مراجع قضایی و انتظامی آزاد سازی کرد.

وی تصریح کرد: عملیات رفع تصرف و اعاده به وضع سابق اراضی تصرف شده در محدوده ی روستای مشهد کاوه از توابع شهرستان چادگان انجام شد.

چیتیان درباره سایر اقدامات حفاظتی انجام شده گفت: 2 مورد تخلف برداشت غیرمجاز آب در محدوده دریاچه سد زاینده رود طی همین مدت شناسایی شد که با همکاری نیروی انتظامی، نسبت به توقیف ادوات برداشت غیرمجاز آب و انتقال ادوات به کلانتری اقدام شد.

این مقام مسؤل خاطر نشان کرد: بر اساس اصل 45 قانون اساسی و ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب، رودخانه ها، مسیل ها و آب های جاری آنها ثروت عمومی بوده و در اختیار حکومت اسلامی است.

 

خروجی سد زاینده‌رود افزایش یافته است

 

وی در رابطه با حجم ذخیره آب در مخزن سد زاینده رود افزود: میزان ذخیره کنونی سد زاینده رود 352   میلیون متر مکعب است و ورودی به آن31 متر مکعب بر ثانیه است.

چیتیان با بیان اینکه خروجی سد زاینده‌رود با هدف تخصیص آب برای آبیاری باغات کشاورزان غرب از بامداد سی و یکم خرداد افزایش یافته است، تصریح کرد: آب برای کشاورزان غرب، ۹ روز از محل سد چم آسمان و ۷روز در شبکه های نکوآباد پیش بینی شده است.

 وی افزود: این آب در شهر اصفهان جاری نخواهد بود.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تامین کننده آب محیط زیست، شرب، کشاورزی  و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت اسمی 1.2 میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

اصفهان -بهمن راعی

 

کدخبر: 797137 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟