شناسایی ۲۴۰ ساختمان خطرپذیر در همدان

به گزارش رکنا در استان همدان،  سید صادق پورسینا شنبه در جلسه کمیسیون خدمات شهری شورا که پیرامون بررسی ایمن سازی ساختمان‌ها و اماکن پرخطر و تشکیل بانک اطلاعاتی شهرداری برگزار شد، گفت: در بررسی ایمنی ساختمان‌ها در سطح شهر چالش‌های مختلفی از جمله احداث و ساخت ساختمان‌های فاقد مجوز و عدم نظارت بر آنها وجود دارد؛ ساختمان‌هایی در ادوار گذشته ساخته شده با مجوزهای قانونی اما به دلیل گذشت زمان و تغییر ضوابط، ایمنی‌های لازم را ندارند.

وی اضافه کرد: همچنین ساختمان‌هایی که مجوز داشتند با مرور زمان به دلیل عدم نگهداری خوب و تعمیرات لازم ایمن سازی آنها انجام نشده و جزو ساختمان‌های پرخطر محسوب می‌شوند و برخی ساختمان‌ها نیز تغییر کاربری‌های غیرمجاز از مسکونی به تجاری داشته‌اند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان افزود: در راستای آمادگی در برخورد با سوانح و حوادث، مانورهای مشترکی با حوزه‌های انتظامی و نظامی و دستگاه‌های اجرایی برگزار کرده‌ایم.

پورسینا با اشاره به وظایف قانونی سازمان آتش نشانی، خاطرنشان کرد: بر اساس این وظایف پایش هایی در خصوص ساخت و سازهای سطح شهر صورت گرفته که از ۸۰۰ پایش انجام شده ۲۴۰ مورد پرخطر بوده و در این زمینه اخطارهای لازم را به دستگاه‌های ذیصلاح ابلاغ کرده‌ایم.

این مسئول در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه وظیفه ما ابلاغ اخطار و اطلاع به مراجع بالادستی است، ادامه داد: بر اساس رسالت ذاتی، در ابتدا مکاتبات و اخطارهای لازم در خصوص ساختمان‌هایی که مشکلات فنی و ایمنی دارند را به متولیان و مراجع ذی صلاح اعلام کرده‌ایم اما متأسفانه در بعضی از ساختمان‌ها همتی برای بازتوانی مجدد این اماکن وجود ندارد.

پورسینا بهترین راهکار برای رفع خطر را کمک گرفتن از مالکان ساختمان‌های پرخطر برشمرد و یادآور شد: بیشتر ساختمان‌های فاقد ایمنی لازم با مشکل سازه‌ای مواجه هستند که بر این اساس بخش فنی و سازه‌ای در تخصص سازمان آتش نشانی نیست بلکه سازمان متولی باید در این زمینه نظارت دقیق داشته باشد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان تصریح کرد: لیست ساختمان‌های ناایمن و پرخطر شهر همدان را به مدیریت بحران و دادگستری ابلاغ کرده‌ایم.

پورسینا با اشاره به اقدامات سازمان آتش نشانی در خصوص تجهیزات این سازمان یادآور شد: برای نخستین بار در کشور جانمایی و نقطه زنی شیر آتش نشانی‌ها در معابر شهر همدان اجرا شده است که این اقدام در سطح کشور بی‌نظیر بوده و می‌تواند در مواقع بحران بسیار کمک کننده باشد.

استقبال از آموزش‌های مدیریت بحران مناسب نیست

در ادامه این جلسه، دبیر ستاد بحران شهرداری همدان نیز با اعلام اینکه هر ساله برای تاب آوری زیرساخت‌های شهر بازرسی‌هایی از نقاط مختلف و تأسیسات شهر انجام می‌شود، گفت: باید علاوه بر ایمن‌سازی ساختمان‌های اداری و تجاری و آموزشی و مذهبی، برای جلوگیری مواجهه با سوانح و حوادث، ساکنین ساختمان‌های بیش از ۲۵ نفر جمعیت، نیز دوره‌های آموزشی مدیریت بحران اماکن را سپری کنند.

بیتا روحی اضافه کرد: دوره‌های آموزشی مدیریت بحران اماکن برای ادارات و سازمان‌های مختلف برگزار شده است اما مشکل این است که برای اماکن مسکونی و تجاری (خصوصی) با استقبال خوبی مواجه نبودیم.

 

کدخبر: 791735 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟