کل چرخه صنعت طلا در اصفهان رقم خورده است

 

به گزارش رکنا از اصفهان،حسین سید معلمی گفت:کل چرخه صنعت طلا در اصفهان رقم خورده است ازاین رو این نمایشگاه فرصتی برای ارایه دستاوردهای صنعت طلا به متقاضیان داخل و خارج کشور است.

 

مجری برگزار کننده پانزدهمین نمایشگاه تخصصی طلا ،فلزات گرانبها ،گوهر سنگ ها ماشین آلات و صنایع وابسته در نشست خبری با خبرنگاران گفت: در این نمایشگاه تولیدکنندگان و فروشندگان ماشین آلات ساخت و پرداخت طلا و جواهر، تولید کنندگان ابزار آلات ساخت طلا،فروشندگان طلا و جواهر ،فروشندگان نقره، مس و گوهر سنگ، موارد حفاظتی شامل نرم افزار ها و استارتاپ های تولید و فروش طلا، بنگاه داران طلا و گالری دار ها ،ویترین دار ها، معادن طلا و فلزات گرانبها و سنگ های قیمتی همچنین  مجلات و نشریات حمایتی ، بیمه های طلا وآموزش گاه های فعال در کلیه بخش های هنر و صنعت طلا و همچنین فعالین حوزه هنرهای دستی در بخش فلزات گرانبها در پانزدهمین نمایشگاه تخصصی طلای اصفهان بعد از چند سال رکود که در این رشته به واسطه تحریم‌های خارجی و همچنین شیوع بیماری کرونا وجود داشت حضور دارند.

 

سید معلمی افزود: این نمایشگاه در فضایی به وسعت ۲۰ هزار متر مربع برگزار می شود که هدف آن کمک به رونق صادرات و مبادلات بین المللی، یافتن جایگاه اصلی این هنر و صنعت در بحث صادرات غیر نفتی ایران، همچنین کمک به یافتن  بازارهای فراملی در کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس، آموزش کلیه متقاضیان جهت ورود به بازارهای جهانی، دعوت از فعالین سایر کشورها در زمینه ماشین آلات طلا، گوهر و سنگ های قیمتی است  که در این بخش فعالیت می کنند.

 

 وی اضافه کرد:نمایش آخرین دستاوردهای هنرمندان سنگ تراش و فعالان عرصه گوهرسنگ معرفی استارتاپ ها و فعالیت‌های نوآورانه در زمینه صنعت طلا و فلزات گرانبها، کمک به بازگرداندن فرهنگ خرید مصنوعات طلا و جواهر، ایجاد فضای کاملاً تخصصی برای کلیه فعالان هنرصنعت طلا در ایران و کمک به حل مشکلات این هنر از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

 

 وی ادامه داد:حضور بیش از ۷۰ درصد تولیدکنندگان ماشین آلات ساخت طلا و جواهر در استان اصفهان و حضور حداکثری آنها باعث غنا بخشیدن به این نمایشگاه می گردد.

 

وی ادامه داد :استان اصفهان سابقه برگزاری ۱۴ دوره نمایشگاه طلا و جواهر را در کارنامه خود دارد و حضور بازرگانان خارجی در قالب هیئت های تجاری جهت بازدید از این نمایشگاه باعث گشودن درهای صادرات به سمت کشورهای دیگر خواهد بود .

 

وی از برنامه های جنبی این نمایشگاه را برگزاری میز تخصصی طلا و جواهرات همزمان با نمایشگاه تخصصی طلا در اتاق بازرگانی اصفهان عنوان کرد و گفت: در ۱۸ خرداد ماه میزطلا در اتاق بازرگانی برگزار و پس از آن مدعوین برای افتتاح نمایشگاه طلا در نمایشگاه بین المللی اصفهان حضور خواهند یافت در این نمایشگاه از جدیدترین محصولات و نوآوری های هنرصنعت طلا رونمایی خواهد شد.

 

 سید معلمی افزود: ساخت و پخش محتوای بصری در سالن نمایشگاه از دیگر برنامه های جنبی این نمایشگاه است.

 

وی ادامه داد :اصفهان تنها استان و کشور و منطقه خاورمیانه است که کل چرخه صنعت طلا در آن وجود دارد یکی از اهداف مهم این نمایشگاه حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و مشارکت جوانان در این رشته است افرادی که تحصیل کرده در این رشته هستند و بیشتر در بحث فرایندهای تولید و طراحی در این رشته فعالیت دارند می توانند دستاوردهای خود را در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهند.

 

مجری برگزاری نمایشگاه طلا اصفهان گفت:این نمایشگاه به  نوعی در صدد حمایت از صنف طراحان طلا است تا جوانانی که به تازگی در این رشته وارد شده اند بتوانند دستاورد های خود را در معرض دید علاقمندان قرار دهند .

 

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی اصفهان در ادامه اظهار کرد: اصفهان پایتخت طلای ایران است، این نمایشگاه بیشترین کیفیت را در بین نمایشگاه‌های طلای کشور دارد.

 

محسن طلایی‌مینایی افزود: طراحان و تولیدکنندگان جوان استان و کشور در این نمایشگاه حضور دارند. هدف از برگزاری این نمایشگاه‌ها افزایش تولید و اشتغال و پیشرفت جوانان در این زمینه است. امید است بتوانیم جایگاه طلای اصفهان را در منطقه بازپس گیریم. همچنین همزمان با این نمایشگاه میز کشوری طلا نیز در اتاق بازرگانی اجرا خواهد شد.

 

تحریم صنعت طلا و جواهر مهم‌ترین مانع آن است

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی اصفهان گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که اکنون با آن روبه‌رو هستیم تحریم صنعت طلا و جواهر است. این آمادگی وجود دارد که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها با قوت وارد بازارهای جهانی شویم.

 

طلایی‌مینایی اضافه کرد: یکی از اهداف این انجمن جذب مشارکت جوانان بوده است، در این راستا کمیته‌ای تشکیل شد که بیش از ۱۲۰ عضو دارد. ۵۰ درصد از تولید طلا وابسته به طراحی آن است بنابراین نقش طراحان در تولید طلا بسیار برجسته است. ماشین‌آلات طراحی طلا تولید اصفهان به ترکیه و ایتالیا صادر می‌شود به نحوی که اصفهان به برند ماشین‌سازی طلا تبدیل شده است.

 

تعداد فعالان صنعت طلا اصفهان به ۵۰ درصد کاهش یافته است

وی ادامه داد: متأسفانه تحریم‌ها تأثیرات منفی بر صنعت طلا داشته به نحوی که برخی از کارگاه‌ها تعطیل شد. همچنین برخی قوانین مالیاتی و گمرکی مانع تولید طلا بوده است. از مجموع ۱,۸۰۰ کارگاهی که در استان اصفهان در این صنعت فعال بود، اکنون حدود ۶۰۰ کارگاه با ظرفیت کمتر از ۴۰ درصد فعال است و اشتغال این حوزه آسیب جدی دیده است. تعداد فعالان این صنعت به ۵۰ درصد کاهش یافته است.

 

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی اصفهان خاطرنشان کرد: صادرات طلا با سایر کالاها تفاوت داشته و در مقابل صادرات مصنوعات طلا، شمش خام وارد کشور می‌شود.

برگزاری نمایشگاه طلا در اصفهان با فضایی بیشتر از نمایشگاه تهران

در ادامه این نشست، محمدرضا خسروی، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی اصفهان، اظهار کرد: این نمایشگاه تجلی قدرت و شکوه شهر اصفهان در حوزه صنعت طلا است. فضای این نمایشگاه ۶,۵۰۰ متر بوده و ۳۰ درصد بیشتر از نمایشگاه طلا تهران است. همچنین امسال میز کشوری طلا به اصفهان منتقل شده است. برداشتن ارزش افزوده از اصل طلا یکی از نکاتی است که در میز کشوری طلا پیگیری شد. و به نتیجه رسید.

 

وی با تاکید براینکه نمایشگاه طلا اصفهان در خاورمیانه بی نظیر خواهد بود، افزود: کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید طلا اصفهان به نحوی عمل کرده که آلایندگی به صفر رسیده و آب بازیافتی خروجی از این واحدها اکنون کاملاً تصفیه می‌شود.

 

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی اصفهان گفت: به دنبال ایجاد شهرک طلا هستیم که زمین آن جانمایی شده است. با راه‌اندازی این شهرک در دو سال آینده همه این کارگاه‌ها به آن منتقل خواهد شد.

خسروی اضافه کرد: در سال ۹۱ حدود ۸۰۰ میلیون دلار طلا از گمرک اصفهان به خارج از کشور صادر شد که این رقم در سال گذشته به ۳۰ میلیون دلار رسیده است.

 

طلا قاچاق در اصفهان وجود ندارد

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص قاچاق طلا در اصفهان، گفت: در اصفهان قاچاق طلا وجود ندارد. در دو سال گذشته تعداد معدودی تخلف وجود داشته است که به شدت با آن برخورد شد. هیچ کالای قاچاقی در اصفهان وجود نداشته و اخباری که مبنی بر قاچاق طلا منتشر می‌شود صحیح نیست. همه مصنوعات طلا کد استاندارد داشته و خریداران باید حتماً فاکتور دریافت کنند.

 

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی اصفهان همچنین خاطرنشان کرد: کارگاه‌های اطراف میدان نقش جهان استانداردسازی و پساب‌های این کارگاه‌ها توسط شرکتی دانش‌بنیان تصفیه می‌شود.

پانزدهمین نمایشگاه طلا ،ماشین آلات وصنایع وابسته از ۱۸ تا ۲۱ خرداد ماه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ در محل دائمی نمایشگاه های استان اصفهان میزبان فعالان و تولید کنندگان و متخصصین این رشته خواهد بود.

اصفهان -بهمن راعی

کدخبر: 788893 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟