مردم نگران نباشند بیماری خاصی برای کودکان اصفهان شایع نشده است

به گزارش رکنا از اصفهان و به نقل از باخبرباش،دکتر پیمان عقدک  تصریح کرد باتوجه‌به گزارش‌های اداره بهداشت استان و نیز استعلام و تحقیق و آزمایش مراکز درمانی، هیچ ویروس یا عامل خاصی و نیز بیماری خاصی را نمی‌توان علت این رخداد ذکر کرد و آنچه هست همان علائم و بیماری‌های فصلی همیشگی است.

اطلاع‌رسانی‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی و مشاهدات میدانی مبنی بر بروز علائمی همچون استفراغ و اسهال در کودکان که احتمال بروز یک ویروس در اصفهان و شهرهای دیگر را مطرح می‌کند و مشاهدات میدانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که نشان می‌دهد تعداد زیادی از خانواده‌ها با شکایت این علائم در کودکانشان به مراکز پزشکی و درمانی مراجعه داشتند، مبنایی برای تحقیقات بیشتر ما شد. 

دکتر پیمان عقدک ، اظهار کرد: اینکه بگوییم یک ویروس خاص و ویژه مسبب این بیماری و علائم است یا یک عامل خاص شایع شده است، چندان دقیق، علمی و اثبات شده نیست. در دو روز اخیر این علائم در برخی کودکان ویزیت شده در مراکز وجود دارد ولی بیماری‌های ویروسی در انتهای بهار و اوایل تابستان افزایش می‌یابد و این یک پدیده طبیعی و قابل‌پیش‌بینی است.

بیماری های فصلی همیشگی عامل نگرانی های اخیر

وی، افزود: علائم دل‌درد، دل‌پیچه، اسهال و استفراغ را می‌توان از نشانه‌های این بیماری‌های ویروسی مرتبط با گرم‌شدن هوا دانست که در کودکان زودتر و بیشتر بروز می‌کند و سبب ازدست‌رفتن آب بدن آنها و بروز علائم بی‌قراری در آنها می‌شود.

عقدک تصریح کرد: در این شرایط خانواده سراسیمه نوزادان و کودکان خردسال را به مراکز پزشکی و درمانی می‌آورند و این یک واکنش طبیعی است ولی اینکه ما هشدار شیوع یک بیماری یا ویروس خاص را داشته باشیم، وجود ندارد و بیماری ویژه‌ای به جز بیماری‌های فصلی مرتبط با گرم‌شدن هوا گزارش نشده است.

علائم موجود عامل خاصی ندارد/ آب شرب اصفهان سالم است

این مقام مسئول، ادامه داد: این بیماری‌های ویروسی کودکان در تابستان هرساله بروز پیدا می‌کند و با گرمی هوا هم بیشتر شایع می‌شود و نباید نگرانی خاصی ایجاد کند. ما با معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان هماهنگ کردیم که متوجه شدیم تعداد مراجعه کودکان افزایش داشته و در رصد و استعلام از مرکز بهداشت استان در واکاوی اینکه آیا بیماری خاصی در نتیجه گزارش‌ها، مشاهده شده یا خیر؟ این پاسخ دریافت شده که این بیماری‌ها، مبین وضعیت خاصی نیست و مرتبط با همان ویروس‌ها و بیماری‌‌هایی فصلی است که همه‌ساله وجود داشته است.

عقدک، در پاسخ به این سؤال که ممکن است این بیماری‌ها مرتبط با مسئله آب شرب اصفهان باشد، گفت: اتفاقاً در روزهای اخیر گزارش نمونه‌گیری‌ها و سلامت سنجی آب شرب مدنظر بوده که از نظر سلامت، کلرزنی، وضعیت میکربی و شیمیایی و آلاینده‌ها بررسی شده و هیچ مشکلی در آب شرب اصفهان و کل استان وجود ندارد.

توصیه های بهداشتی و شستشوی دست ها و میوه ها را جدی بگیرید

وی با تاکید بر اینکه هیچ مشکل خاصی برای ترس همشهریان محترم وجود ندارد، اذعان کرد: توصیه‌های بهداشتی، شستن دست‌ها و شستشوی میوه‌ها و محصولات باغی که مستقیماً در این فصل از درخت‌ها چیده می‌شود، باید رعایت شود تا موجب انتقال ویروس و عوامل بیماری‌زا نشود و علائم هیستریک و نشانه‌هایی مانند اسهال و استفراغ می‌تواند ناشی از همین عدم رفتار درست بهداشتی و انتقال آلودگی‌ها از محیط توسط دست‌ها، میوه شسته نشده یا عوامل دیگر باشد.

عقدک، پیشنهاد داد: میوه‌های تابستانی و بومی چیده شده از باغات یا حیاط خانه‌ها باید به‌دقت شسته شود چرا که آلودگی‌های محیطی و سم‌پاشی‌های آفات ممکن است بر این میوه‌ها و سبزی‌ها نشسته باشد، همچنین مردم در حین تفریح در فضاهای عمومی و طبیعت باید آب و ماده ضدعفونی همراه داشته باشند تا همیشه امکان شستن دست‌ها فراهم باشد.

سویه امیکرون را هم جدی بگیرید/ تهدید کرونا رفع نشده است

وی همچنین در مورد افزایش تعداد موارد مبتلا به اسهال و استفراغ در روزهای اخیر و به‌خصوص در بین کودکان، یادآور شد: افزایش کمی در تعداد مراجعین به مراکز درمانی با شکایت این موارد وجود دارد که بخشی به نظر می‌رسد باتوجه‌به اینکه هنوز امیکرون شیوع دارد، ممکن است مربوط به علایم سویه امیکرون باشد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کرونا در شکل بروز گوارشی می‌تواند این علائم را ایجاد کند و علی‌رغم اینکه شیوع کنترل شده ولی باید عموم مردم موارد ایمنی و فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و عدم رفتارهای بهداشتی خطرناک را رعایت کنند.

دکتر عقدک، اضافه کرد: فصل کنونی رو به گرماست و تغییر درجه حرارت از عواملی هست که ممکن است منجر به بیماری‌های گوارشی می‌شود و بنابراین این موارد باید مدنظر قرار گیرد و مشکل کم‌آبی بدن در این فصل و با بروز این عوامل سریعاً رفع شود و تغذیه مناسب مدنظر باشد.

وی خاطرنشان کرد: هیچ میکرب و ویروس یا سایر آلاینده‌هایی اختصاصی زمینه‌ساز علائم فعلی مشاهده شده در بیماران (اسهال و استفراغ) وجود ندارد و نمی توان عامل خاص یا بیماری خاصی را معرفی کرد، فقط توصیه می‌کنم اقدامات بهداشتی، فاصله اجتماعی، ماسک زدن و شستن دست‌ها و خوراکی‌ها دقیقاً رعایت شود.

اصفهان -بهمن راعی

کدخبر: 784101 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟