برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بهداشتی و درمانی اصفهان ۱۴۰۰ میلیارد تومان نیاز است

به گزارش رکنا از اصفهان،دکتر شاهین شیرانی، در نشست با اصحاب رسانه افزود: در صورت تصویب این رقم در مُصوبات سفر آتی ریاست جمهوری به استان اصفهان، بخشی از این پروژه‌ها تا پایان سال جاری و بخشی هم تا سال ۱۴۰۲ تکمیل می شود.

 

وی با اشاره به اولویت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای پوشش واکسیناسیون کرونا و رسیدگی به مناطق محروم اظهار داشت: یکی از مهمترین اقدامات  دولت، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بخصوص بیمارستان‌هاست که هزینه این کار برآورد و به دفتر ریاست جمهوری برای سفر استانی و تدوین مُصوبات سفر ارجاع شده است.

 

وی افزود: توسعه بیمارستان فیض و تامین نیروی انسانی آن، افزایش ۸۰۰ تخت در بیمارستان فارابی، تکمیل و توسعه بیمارستان امام حسین(ع)  ویژه کودکان با افزایش ۳۰۰ تخت، توسعه بخش های  CCU و ICU بیمارستان قلب چمران، تکمیل بیمارستان‌های ساعی خمینی شهر، شیخ بهایی نجف‌آباد و بیمارستان ورزنه، تکمیل مراکز دیالیز نیمه‌کاره، توسعه مراکز بهداشتی و درمانی و جبران کمبود ۲۵ درصدی نیروی متخصص و نیروی انسانی، جزو مصوبات استانی در سفرهای ریاست جمهوری به استان اصفهان خواهد بود.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، یکی از مشکلات حوزه پزشکی را مهاجرت نیروهای پرستار و پزشک به خارج از کشور عنوان کرد و گفت: بدلیل پایین بودن برخی از تعرفه‌ها، برخی از پزشکان حتی حاضر به گرفتن تخصص خود در حوزه‌های خالی و تصدی پُست‌ها نیستند و تمایلی به استخدام ندارند زیرا این کار برای آنها مقرون به صرفه نیست.

 

شیرانی همچنین تاکید کرد: در حوزه سلامت، باور ما نباید بر مُبتنی بر تمام شدن دوره کرونا باشد هرچند پیک ششم تمام شده و مرگ و میرها کاهش یافته است.

 

وی افزود: ما موافق عادی انگاری شرایط و برداشتن ماسک نیستم کمااینکه برگزاری بزرگترین رویداد ورزشی یعنی بازی‌های آسیایی بدلیل شیوع کرونا لغو شده است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: مردم باید همچنان ماسک، تهویه مناسب، واکسن و فاصله اجتماعی را رعایت کنند و اینگونه تلقی نکنند که آمار مرگ و میر صفر شده است پس دیگر نیازی به استفاده از ماسک نیست.

 

وی گفت: در پیک پنجم کرونا در تابستان سال گذشته بیشترین تعداد بیماران کرونایی بستری در یک روز، ۳ هزار و ۸۰۰ نفر بود، درحالی که در پیک ششم بیشترین تعداد بستری در یک روز هزار و ۳۰۰ نفر بود.

شیرانی در باره بیماری‌های غیرواگیر گفت:۸۰ درصد از مسائل بهداشتی و درمانی تابع تعاملات بین‌بخشی است و وجود کارخانه‌های دودزا، مسائل محیط زیست، وجود خودروهای غیرایمن، حدوث تصادفات، قطع عضوها ،سرطان‌ها، آموزش، کاهش مصرف کمتر روغن و نمک و پیشگیری از سکته مغزی و قلبی، همه اینها به مسائل بین بخشی مربوط می شود و با توجه به جمیع این ملاحظات باید جلوی بیماری‌های غیرواگیردار گرفته شود.

 

وی تصریح کرد: سلامت به معنای نبود بیماری نیست زیرا بیماری‌های روحی، شرایط آب و هوا، سموم و آفت‌کُش‌ها، روغن‌ها و وضعیت محیط زیست در سیستم سلامت جامعه تاثیر دارد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان راهکار حل مشکلات نظام سلامت را اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع اعلام کرد و گفت: با وجود اذعان بر اهمیت اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع در حوزه سلامت، مشکلاتی باعث شده تاکنون اجرا نشود.

 

وی افزود: در مورد گرفتن زیرمیزی نیز بشدت با این موضوع در صورت شکایت شهروندان، برخورد و حتی پروانه پزشک مُتخلف را باطل می‌کنیم اما این امر نیازمند شکایت خود مردم به سامانه‌های تعزیراتی و حکومتی و دانشگاه علوم پزشکی است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین در باره تکمیل بیمارستان احمدیه تخصصی قلب واقع در خیابان میرداماد اصفهان اظهار داشت: تاکنون از هیات مدیره این بیمارستان خصوصی کسی درخواست کمک نکرده و هیچ نامه‌ای هم صادر نشده است.

 

وی بیان داشت: البته بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی بهارستان، توسعه بیمارستان گلدیس شاهین شهر و ساخت یک بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی در بُرخوار در زُمره برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار دارد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: با تکمیل این پروژه‌ها، چند هزار تخت به تخت‌های بیمارستانی استان اصفهان اضافه می‌شود و قول گرفته‌ایم هر بیمارستانی تجهیز شد، تجهیزات مورد نیاز آن اختصاص یابد و نیروی مورد نیاز نیز استخدام شود.

 شعار امسال سازمان بهداشت جهانی در هفته سلامت، "سلامت ما، سلامت سیاره‌ها" می باشد.

اصفهان-بهمن راعی

 

کدخبر: 778069 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟