بدون نیروی انسانی و جمعیت کافی دستیابی به توسعه ممکن نیست

به گزارش خبرنگار رکنا ازقزوین، محمد مهدی اعلایی  در آئین آغاز فعالیت قرارگاه خانواده و جمعیت استان قزوین افزود: جمعیت موضوعی است که در اهمیت آن شکی وجود ندارد، از طرفی تاکیدات مقام معظم رهبری نیز نشان می‌دهد که باید آهنگ حرکت حاکمیت و ملت را در این حوزه افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه جمعیت را از ابعاد مختلف می‌توان بررسی کرد و ابعاد اجتماعی جمعیت که در جامعه مورد توجه است شامل ابعاد شخصی و حریم شخصی افراد است،اظهار داشت: در گذشته هرکجا که در حریم شخصی افراد مداخله کردیم نتایج موفقی نگرفتیم یا مداخلات نتایج معکوس در برداشت بنابراین در حوزه جمعیت باید از این تجربیات استفاده کنیم.

اعلایی تصریح کرد: ترویج فرزندآوری و ترویج تعالی و ارتقای کمی و کیفی جمعیت، هم مرزی با حریم شخصی افراد دارد بنابراین باید ملاحظاتی را در این خصوص نظر بگیریم و سیاست‌ها را در این راستا طرح‌ریزی کنیم.

وی تاکید کرد: ما دارای جمعیت جوان و تحصیل کرده هستیم بنابراین برای القای مفاهیم به این جامعه باید سیاست‌های اقناعی و ترویجی در پیش بگیریم و با ملاحظه رفتار کنیم چرا که تنها سیاست‌های تشویقی ممکن است در این حوزه تأثیرگذار نباشد.

نماینده عالی دولت در استان قزوین اضافه کرد: برخی بیان‌ها و القاهای نامناسب در برخی از مشوق‌ها باعث پا پس گذاشتن و موجب تردید در جامعه نسبت به ضرورت و تاکید این حوزه می‌شود و باید یادآور شد برخی رفتارهای گذشته و ورود ناموفق به مسائل و حریم خصوصی باعث شده که به نتایج مطلوب دست پیدا نکنیم‌.

وی خاطر نشان کرد: اگر جامعه تحصیل کرده ما و زوجین جوان به اطلاعات اقناعی دسترسی داشته باشند نسبت به مسئله جمعیت از ما پیشروتر خواهند بود، اما اگر بگوییم فرزند بیاورید و در قبالش مواردی را به دست بیاورید در مقابل ما ایستادگی می‌کنند.

استاندار قزوین افزود: در برخی موضوعات مانند سقط جنین نباید با جامعه رودربایسی داشته باشیم و باید اذعان کرد سقط جنین آثار فاجعه بار بالایی دارد و اگر اثرات کمی آن را در نظر نگیریم، آثار روحی خانواده‌ها اثر سقط جنین بسیار بالا است.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها و تربیون‌ها باید در مورد سقط جنین ورود پیدا کنند، چرا که ممکن است بسیاری از افراد که این فعل حرام را انجام می‌دهند ممکن است از آثار، عوارض و بزرگی گناه آن اطلاعی نداشته باشند.

اعلایی یادآور شد: برخی از سیاست‌ها نیز باید به سیاست ترمیمی تبدیل شود، هنوز منابع به سوی زنان سرپرست خانوار سوق داده می‌شود که ممکن است به تداوم سرپرستی آنان بیانجامد، اما اگر بتوانیم از کسانی که با زنان سرپرست خانوار ازدواج می‌کنند و زمینه تشکیل خانواده و ارتقای جمعیت را فراهم می‌کنند حمایت کنیم اتفاقات بهتری رخ می‌دهد اما در این حوزه قوانینی نداریم.

وی تاکید کرد: باید زمینه حمایت مالی و معنوی مردانی که با زنان سرپرست خانوار ازدواج می‌کنند فراهم شود.

اعلایی اظهار داشت: موضوع ازدواج و فرزندآوری و مشکلات اقتصادی از زمان تشکیل جوامع بشری وجود داشته است و موضوعات جدیدی نیست باید برای این حوزه باورهای دینی القا شود.

 

کدخبر: 782204 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟