ضرورت توسعه اقتصاد دانش بنیان یا پسا صنعتی برای پویایی شهر

به گزارش خبرنگار رکنا از مشهد، حسین حسامی در این خصوص گفت: توسعه پایدار شهری در قالب نگرشی فرآیند محور، برنامه‌های متعدد اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و کالبدی را در فضاهای شهری در برگرفته و به‌منظور اجرای آن، شناســایی و طراحی درآمدهای پایدار به عنوان پشتوانه‌ای جهت تحقق برنامه‌های توسعه شهری، امری ضروری قلمداد می‌شود.

وی افزود: یکی از اهداف توسعه شهری پایدار، فراهم نمودن امکانات عادلانه زندگی برای مردم هر جامعه بوده که این امر نیز در گرو عملکرد شهرداری‌ها است. بنابراین شهرداری‌ها با داشتن درآمدهای پایدار گام‌های سریعتری در جهت توسعه و تعالی شهری پایدار بر می‌دارند.

 رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد ادامه داد: تأمین مالی، بخش کوچکی از اقتصاد شهری است، شهرداری‌ها باید بتوانند سیاست‌های اقتصاد شهری را به گونه‌ای تدوین کنند که شهرها به سمت توسعه پایدار، شهر پایدار و اقتصاد پایدار حرکت کند. ابزارهای نوین و بسیاری برای تأمین مالی شهرداری‌ها وجود دارد که باید به فکر توسعه آنها باشیم.

وی اظهارداشت: فقط در صورت وجود درآمدهای پایدار است که می‌توان برنامه‌ریزی‌های میان مدت و بلند مدت برای شهرداری‌ها تعریف کرد و شهرداری‌ها از روزمرگی نجات داد.درآمدهای ناپایدار شهری اگرچه نیازهای مقطعی شهر را برطرف می‌کند، اما تداوم استفاده از آن‌ها آسیب‌های جدی بر شهر وارد کرده و اعتماد شهروندان را دچار خدشه می‌کند. آسیبی که درآمد ناپایدار بر شهرداری‌ها وارد می‌کند، طولانی مدت است، زیرا نظام مالی شهرداری به نوعی به تحقق درآمدهای ناپایدار عادت می‌کند و از کسب درآمد از طریق سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری و درآمدهای پویا و خلاقانه فاصله گرفته و به سمت دیگری سوق پیدا می‎‌کند.

حسامی بیان کرد: اقتصاد شهری به عنوان رکن اساسی حیات یک شهر و عاملی برای پویایی آن از مهم‌ترین ارکان یک شهر محسوب می‌شود که ارتباط تنگاتنگی با نوع ساختارهای شهری و نهادهای حاکم بر آن دارد. پویایی اقتصاد یک شهر تنها با بازنگری در طرح‌های شهری یا ارائه لوایحی در خصوص درآمدهای شهر ممکن نمی‌شود و نیاز است اقتصاد دانش بنیان یا اقتصاد پسا صنعتی در شهر توسعه پیدا کند و وجود شهرک‌های علمی و فنی و پارک‌های علم و فناوری در این زمینه مؤثر است.

عضو شورای شهر مشهد گفت: اقتصاد دانش بنیان که اقتصاد سبز نیز نام دارد در داخل شهر و در قالب ساماندهی نوآوری‌ها و بخش خدمات مولد رشد می‌کند که فضای لازم برای توسعه اقتصاد دانش بنیان خود شهر و اقدام برای آن در دست شهرداری‌ها است.

وی همچنین افزود: لازم است، تحولات اساسی در نظام درآمدی شهرداری مشهد شکل گیرد و فاصله میان حوزه اقتصادی و حوزه درآمد کمتر شود و با تحول ساختاری این دو حوزه، شاهد افزایش یکپارچگی در این خصوص باشیم.

کدخبر: 779812 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟