هویت اصفهان را نمی‌توان منزوی و پنهان کرد

به گزارش رکنا از اصفهان،علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان در نشست خبری هفته فرهنگی اصفهان که صبح امروز (10 اردیبهشت) در مدرسه چهارباغ برگزار شد با اشاره به اینکه شعار محوری این دوره مدیریت شهری «اصفهان من، شهر زندگی» است، گفت: این شعار مبتنی بر یک نگاه و رویکرد خاص توسط مدیریت شهری اصفهان است، چرا که این روزها صحبت‌هایی در خصوص قابل زندگی نبودن اصفهان مطرح می‌شود در حالیکه ما سال‌ها از این شهر کسب هویت کرده‌ایم و این روزها که اصفهان به ما نیاز دارد باید با قوت از آن دفاع کنیم.

او ادامه داد: سال‌هاست موجی از اصفهان‌ستیزی ایجاد شده و سعی می‌شود که اصفهان از کانون دید جهانیان و مردم کشور خارج شود، اما زمانی که ما در چنین شرایطی هستیم که می‌خواهند ما را منزوی کنند، گام اول همدلی و انسجام بیشتر مردم اصفهان است.

قاسم‌زاده گفت: هویت اصفهان خورشیدی است که نمی‌توانند آن را پنهان کنند. کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند اصفهان را از کانون دیده ایران و دنیا خارج کنند و فهم غلطی از تاریخ و هویت کشور دارند، غافل از این هستند که بریدن شاخه درنهایت منجر به سقوط خودشان می‌شود، امیدواریم با همدلی و یکصدایی مردم و مدیریت شهری، مسئولان ما را بهتر ببیند و بشنوند.

شهردار اصفهان یکی از راه‌های حفظ هویت و صیانت فرهنگی از یک شهر را، آئین‌های شهری دانست و بیان کرد: یکی از این آیین‌ها که چند سالی است بنا بر مصوبات شورای شهر برگزار می‌شود، هفته فرهنگی اصفهان است که فرصتی است تا هم خود را بهتر ببینیم و هم اصفهان را بهتر از قبل به کشور و دنیا معرفی کنیم. اصفهان دارای انبوه داشته‌هایی است که باید بر آن نور تاباند تا دیده شوند، مردم و مدیریت شهری باید هم‌افزایی داشته باشند که از رهگذر این آئین‌های شهری اصفهان بیش از پیش دیده و صدای آن بهتر شنیده شود.

 قاسم‌زاده ادامه داد: با رخت بربستن کرونا شاهد حضور گردشگران در اصفهان هستیم که روندی رو به تزاید و نویددهنده حضور گردشگران بین‌المللی در اصفهان خواهد بود. اصفهان باید به‌عنوان شهری دیده شود که دارای ظرفیت پذیرش گردشگر است که بخشی از این ظرفیت زیرساخت‌های شهری و هتل‌ها است. پس ما بار دیگر اعلام می‌کنیم که آماده حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری و هتل‌سازی هستیم و انواع مشوق‌ها را برای این منظور اعمال می‌کنیم تا شهر به این لحاظ به سطحی قابل قبول برسد.

او اضافه کرد: با مدیریت جدید میراث فرهنگی در اصفهان اتفاقات خوبی افتاد و همگرایی خوبی بین شهرداری، میراث و سایر ارگان‌های مربوط، به‌ویژه در احیای بافت‌های تاریخی رقم خورده است، همچنین بازدید از اماکن تاریخی در هفته فرهنگی اصفهان به‌صورت رایگان یا نیم‌بها انجام می‌شود و به زودی فراخوانی برای بازآفرینی ارگ جهان نما منتشر می‌شود که امیدواریم هنرمندانی از شهر اصفهان و کل کشور طرح‌های خود برای تبدیل این مجموعه به سازه‌ای درخور شهر اصفهان ارائه کنند.

 

مجتبی شاهمرادی، معاون فرهنگی شهردار اصفهان نیز با تشریح برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان گفت:  این برنامه‌ها ابعاد مختلف هویت اصفهان را در عرصه‌های مختلف هنری، فرهنگی و فلسفی معرفی می‌کنند.

او ادامه داد: آیین افتتاحیه هفته فرهنگی اصفهان، ۱۲ اردیبهشت ساعت ۲۰ در خیابان چهارباغ مقابل مجسمه شیخ بهایی برگزار می‌شود و پس از آن در روز ۱۳ اردیبهشت که به نام شیخ بهایی نامگذاری شده، دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود آغاز به کار می‌کند، چراکه زاینده‌رود برای مردم اصفهانی‌ موضوعی حیاتی است و به همین بهانه این روز را به برگزاری رویدادی با محوریت زاینده‌رود اختصاص داده‌ایم.

شاهمرادی از برگزاری کارگاه هنری با حضور بیش از ۵۰ هنرمند از چندین استان کشور در حدفاصل پل خواجو تا پل جویی خبرداد و گفت: در این کارگاه هنرمندان به خلق آثاری با موضوع زاینده‌رود می‌پردازند.

 

معاون شهردار اصفهان اضافه کرد: روز پانزدهم اردیبهشت به نام شهید خرازی نامگذاری و در این راستا در گلستان شهدا ویژه برنامه‌ای تدارک دیده شده است.

به گفته وی، همایش بزرگ پیاده‌روی با حضور اعضای ۱۷۰ ایستگاه ورزشی اصفهان از جمله برنامه های این روز خواهد بود.

شاهمرادی با اشاره به اینکه تجلیل از سالمندان و افراد با تجربه اصفهان بخش دیگری از برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان است، بیان کرد: برنامه «نورچشم اصفهان» در باغ غدیر و رویداد ویژه «شیوه ما مردمان» با حضور حجت الاسلام جعفریان درباره حوزه علم و کتاب اصفهان در عهد صفویه در این روز برگزار می‌شود. همچنین رویداد اصفهان بین دو انقلاب با محوریت بررسی تحولات انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی از دیگر برنامه‌های این روز خواهد بود.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان از برپایی بازی‌های بومی و تفریحی در هر روز هفته فرهنگی اصفهان در مناطق کم برخوردار خبر داد و گفت: در روز ۱۴ اردیبهشت که به نام آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی از مراجع تقلید بزرگ اصفهان نامگذاری شده، برنامه‌هایی با موضوع «ناگفته‌هایی از تاریخ مشروطه اصفهان» در خانه مشروطه برگزار می‌شود و برنامه دیگری نیز در زمینه مدیریت سنتی آب زاینده رود با حضور اساتید دانشگاه خواهیم داشت.

در پایان این مراسم رونمایی از پوستر هفته فرهنگی اصفهان که منقش به تصویری زیبا از مدرسه امام صادق (ع) چهارباغ اثر محمد علی حدّت بود، انجام شد.

 

اصفهان -بهمن راعی

کدخبر: 775904 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟