کاهش ۵ درصدی تولید زباله در قم

به گزارش رکنا از قم، سیدعبدالله میرابراهیمی با اشاره به اقدامات در حوزه پسماند شهر قم اظهار داشت: در سال گذشته به‌صورت میانگین روزانه بیش از ۶۰۳ تن زباله در سایت پسماند البرز دریافت شده است؛ درحالی‌که این میزان در سال ۹۶ حدود ۷۱۹ تن بوده است.

 

وی با بیان اینکه طی ۵ سال گذشته سالانه ۴ تا ۵ درصد تحویل زباله به سایت پسماند کاهش‌یافته است، خاطرنشان کرد: با وجود افزایش جمعیت و توسعه شهری، این مقدار کاهش‌یافته که یکی از دلایل آن افزایش پسماند خشک خانوارها به حدود ۳۰ درصد کل پسماندها است.

 

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم یکی دیگر از دلایل کاهش تحویل زباله به سایت پسماند را تفکیک آن‌ها توسط پیمانکاران و گاراژهای غیرمجاز دانست و گفت: روزانه حدود ۹۰ تن پسماند خشک توسط نیروهای رسمی و زباله گردها در مبدأ تفکیک می‌شود.

 

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر نیمی از زباله‌های دریافتی در سایت پسماند البرز پردازش و جداسازی می‌شود، افزود: ۲۰ درصد از پسماندهای پردازش‌شده پلاستیک و نایلون است که هم‌اکنون ۱۰ درصد آن تبدیل به گرانول می‌شوند و در نهایت ۴۰ درصد پسماندها در خط پردازش، منسوجات، مواد سلولزی و بخشی از نایلون‌ها بوده که برای تبدیل آن‌ها به مواد و انرژی در حال مطالعه هستیم.

 

میرابراهیمی با اشاره به نگرانی جهانی در رابطه با معضل زیست‌محیطی پلاستیک، بر ضرورت کاهش مصرف پلاستیک به‌ویژه کیسه‌های پلاستیکی تأکید کرد و یادآور شد: شهروندان باید هرچه بیشتر نسبت به تفکیک پسماندها از مبدأ توجه و دقت نظر داشته باشند.

 

وی اجرای برنامه‌های آموزشی به‌صورت مجازی در دوران کرونا را موردتوجه قرار داد و اذعان کرد: مؤلفه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در توسعه فرهنگ تفکیک از مبدأ در میان شهروندان مؤثر بوده و پویش خرید هوشمندانه به‌منظور کاهش تولید پسماند به‌ویژه پلاستیک در قم راه‌اندازی می‌شود.

 

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم از راه‌اندازی خط دوم پردازش زباله‌های شهری برای جداسازی و تفکیک تمامی زباله‌های تحویل‌شده به سایت پسماند خبر داد و گفت: به دنبال راه‌اندازی دستگاه تبدیل کیسه‌های پلاستیکی، منسوجات و مواد پایه پلیمر به مواد قابل‌استفاده در صنعت هستیم.

 

وی همچنین معضل زباله گردها و گاراژهای غیرمجاز تفکیک پسماند را موردتوجه قرار داد و اظهار داشت: قطعاً این رویه که موجب آلودگی محیط‌زیست، نارضایتی شهروندان و نازیبایی شهر شده و زنجیره معیوبی از تولید و توزیع مواد بازیافتی ناسالم را تشکیل داده، باید خاتمه یابد.

 

میرابراهیمی با بیان اینکه باید با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی با گاراژهای غیرمجاز تفکیک پسماند مقابله شود، خواستار عدم تحویل پسماندهای خشک به این گاراژها از سوی شهروندان شد و افزود: متأسفانه برخی از این گاراژها در گذشته پروانه کسب دریافت کرده‌اند که به دنبال ابطال و جلوگیری از تمدید آن‌ها هستیم.

 

وی با اشاره به نام‌گذاری حکیمانه امسال، بر ضرورت بهره‌مندی از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای مدیریت هرچه بهتر پسماندها تأکید کرد و گفت: مراکز رشد در این جهت می‌توانند هرچه بیشتر فعال‌شده و ارتباط مؤثری میان نهادهای دولتی و بخش خصوصی با این شرکت‌ها را فراهم بیاورند.

 

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از ابتدای مسیر یعنی فرهنگ‌سازی خلاقانه برای تفکیک پسماندها از مبدأ و جمع‌آوری هوشمندانه آن‌ها با استفاده از برنامه‌های موبایلی تا دفع اصولی و به حداقل رساندن دفن زباله‌ها، ایده‌های علمی و عملیاتی خود را ارائه دهند.

 

وی با تأکید بر اینکه مدیریت پسماندها بسیار هزینه‌بر بوده و در سال‌های اخیر نگاه ویژه‌ای به این معضل جدی در کشور شده است، تصریح کرد: حمایت جدی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ارائه تسهیلات دولتی برای ایجاد صنایع بازیافتی در کشور بسیار اهمیت دارد.

 

میرابراهیمی در پایان با اشاره به جایگاه مناسب کلان‌شهر قم در پردازش پسماندها در مقصد، بی خطرسازی تمامی پسماندهای پزشکی و مدیریت نخاله‌های ساختمانی در کشور، گفت: باید با همراهی همه مردم و مسئولان و تعهد هرچه بیشتر تولیدکنندگان پسماند، به اهداف کلان تعیین‌شده در مدیریت اصولی پسماند در استان قم دست یابیم.

نظری / قم

کدخبر: 775191 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟