کارگروه نظارت بر فعالیت صلح‌یاران پرونده‌های قتل در کردستان تشکیل شد

به گزارش رکنا از کردستان؛ حجت الاسلام حسین حسینی روز سه‌شنبه در جلسه کارگروه استانی پیگیری صلح در پرونده های قتل استان اظهار داشت: آموزه های دینی در اخذ رضایت پرونده های قتل در استان مورد توجه قرار گیرد و صلح یاران استان باید با استفاده از راهکارهای مختلف در این زمینه عمل کنند.

 وی اضافه کرد: ضروری است در مرحله نخست تمامی پرونده های منجر به حکم قطعی قصاص نفس در محاکم استان کردستان ، استخراج و در کارگروه استانی مورد بررسی سپس به کارگروه‌های شهرستانی ارجاع شود.

حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: باید ضمن تعیین مدت برای اخذ رضایت بر فرآیند این پرونده‌ها نظارت لازم صورت پذیرد و در صورت عدم موفقیت کارگروه شهرستانی در اخذ رضایت ، کارگروه استانی با استفاده از ظرفیت صلح یاران متنفذ به موضوع ورود کند.

وی جرم قتل عمد را چند قسم بیان کرد و افزود: باید میان قتل های عمد همراه با قصد قتل و قتل های عمد اتفاقی ( و بدون قصد قبلی ) تفاوت قائل شد چنانکه بعضی از قتل های با قصد قبلی نیز با توجه به نحوه ارتکاب قتل صِبغَه جنایت به خود می گیرد.

رییس کل دادگستری کردستان ضمن اشاره به فشارهای بین المللی و حقوق بشری بر اجرای احکام  قصاص نفس در کشورمان یادآور شد: در بحث اخذ رضایت و اصلاح ذات البین لزوما باید آیه شریفه « و لکم فی القصاص حیاه یا اولی الالباب » مورد نظر قرار گرفته و به گونه ای عمل کرد که ارزش بازدارندگی قصاص و نهایتا قبح بالای جرم قتل در جامعه مخدوش نگردد.

وی تاکید کرد: بر اساس آموزه های دینی مان هرکسی یک نفر را به قتل برساند همانند آن است که تمامی انسانها را به قتل رسانده است.

رئیس کل دادگستری استان کردستان افزود : بدیهی است در این راستا باید افرادی که مدت زمان بیشتری با حکم قصاص در زندان بسر می برند با رعایت تمامی جوانب اشاره شده در اولویت اخذ رضایت قرار گیرند.

در ادامه این جلسه ، بهادر اسدی معاون توسعه حل اختلاف استان کردستان از فعالیت کارگروه استانی و شهرستانی پیگیری صلح در پرونده های قتل استان خبر داد و افزود : این کارگروه در استان بصورت ماهانه تشکیل می شود و بر مبنای سیاستهای ابلاغی قوه قضاییه اقدام می شود.

اسدی افزود : در حال حاضر حکم قطعی قصاص نفس ۵۹ نفر در دادگاه کیفری یک استان کردستان صادر شده است و همچنین برای ۷۷ نفر متهم نیز به اتهام قتل در دادسراها و محاکم استان پرونده تشکیل شده است و صلح یاران می توانند با استفاده از ظرفیت های مختلف و بر اساس دستورالعمل مربوطه فعالیت نمایند.

مدیر کل زندانهای کردستان و جمعی از صلح یاران سنندج ، جلسه کارگروه استانی پیگیری صلح در پرونده های قتل در سالن اجتماعات اداره کل دادگستری استان کردستان برگزار شد.

 

عبدالحکیمی /کردستان

 

کدخبر: 772532 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟