قم درسالروز ولادت امام محمدباقر(ع) غرق در نور و سرور است

به گزارش رکنا از قم، اول رجب سالروز ولادت امام محمد باقر(ع) والامقامی از نسل پاکان است؛ امام همامی که با علم و دانش بی انتهای خویش، هدایتگر مردم روزگار خویش به سعادت حقیقی شد و جامعه اسلامی را با غنی ترین آموزه های دینی آشنا کرد.

شهر مقدس قم در سالروز میلاد امام محمد باقر(ع) حال و هوای ویژه ای به خود گرفت و مراسم جشن و سرور در حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع)، مسجد مقدس جمکران، مساجد و تکایا و دیگر اماکن متبرکه با حضور عاشقان و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز پذیرای زائران و مجاورانی است که به منظور عرض تبریک میلاد خجسته امام محمد باقر(ع) به محضر مبارک کریمه اهل بیت(ع) وارد این مکان مقدس شده‌اند.

مسجد مقدس جمکران نیز در این روز میزبان عاشقان و دلدادگان مکتب اهل بیت(ع) است که این ولادت را به ساحت مقدس امام زمان(عج) تبریک عرض می‌کنند.

امام محمد باقر(ع) به عنوان پنجمین امام شیعیان در نخستین روز رجب ۵۷ هجری قمری در مدینه متولد شد و خانه امام سجاد(ع) و فاطمه دختر امام حسن مجتبی(ع) را غرق در سرور و شادی کرد. ایشان را محمد نام نهادند. از لقب های بی شمار ایشان می توان به باقرالعلوم، شاکر، صابر و هادی اشاره کرد.

کنیه این بزرگوار نیز ابوجعفر است. دوره امامت پنجمین امام شیعیان پس از ۹۵ هجری قمری همزمان با شهادت امام زین العابدین(ع) به امر پروردگار آغاز شد و تا سال ۱۱۴ هجری قمری به مدت ۱۹سال و چند ماه ادامه داشت. پیشوایی و امامت امام محمد باقر(ع) امری بدیهی بود چرا که از اوایل تاریخ اسلام روایت‌های بسیاری برای پیشوایی این بزرگوار وجود داشت به عنوان نمونه حضرت علی(ع) نیز در وصیت خویش از امام محمد باقر(ع) برای رهبری مسلمانان یاد کرده است و همچنین رسول خدا(ص) به جابر فرمودند: «امید آن ‌است که عمر طولانی کنی تا فرزندی از من را که از نسل حسین(ع) است و محمد نام دارد، ببینی که علم دین را می‌شکافد و تشریح‌ می‌‌کند. وقتی او را ملاقات کردی، سلامم را به وی برسان.»

هنگامی که ابوجعفر(ع) رسالت سنگین امامت را برعهده گرفت، نزدیک به یک سده از وفات پیامبر اسلام(ص) گذشته بود و مردم به دلیل سپری شدن زمان از احکام و عقاید اسلامی آگاهی درستی نداشتند. بنابراین تلاش هایی که امویان بیش از نیم قرن برای ایجاد شبهه اعتقادی در مسلمانان انجام داده بودند نتیجه داده بود اما دیری نپایید امام پنجم شیعیان با دریای علم و دانش خود جامعه را از گام نهادن در مسیر ظلمت و تاریکی رهاند و به طرف نور و روشنایی رهنمود کرد. دانش امام باقر(ع) سرچشمه الهی داشت و به امر خالق یکتا با مخالفان دین به مبارزه برخاست.

امام پنجم جایگاه علمی والایی داشت و در بحث‌های علمی که با دانشمندان انجام می داد همیشه یکه تاز میدان بود.

این امام همام از نظر علم، دانش، پارسایی و فضیلت های انسانی بر همگان برتری داشت به گونه ای که دشواری های علم و دانش را برای مردم جامعه آسان ساخت و گشاینده پیچیدگی های معارف زمان خویش شد.

امام محمدباقر(ع) سرانجام پس از سالها تلاش در راه مبارزه با طاغوت زمان و تبیین و گسترش آموزه‌های اسلامی در هفتم ذیحجه ۱۱۴هجری قمری در ۵۷ سالگی در زادگاه خود به دستور هشام بن عبدالملک مسموم شد و به شهادت رسید.

پیکر این امام بزرگوار در آرامگاه بقیع به خاک سپرده شد.

نظری / قم

کدخبر: 769593 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟