تشکیل ۹۸۱ فقره پرونده تخلف اقتصاد صنفی در خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار رکنا از مشهد، حمید جنتی گفت: بر این اساس در یک ماه اخیر با کشف و شناسایی تخلفات صنوف بازار، ۹۸۱ فقره پرونده تخلف اقتصادی اصناف به ارزش ۱۷ میلیارد ریال در سطح خراسان رضوی گشوده شده است. 

به گفته او ماهیت بخش عمده این تخلفات صنفی "گرانفروشی، کم‌فروشی، تقلب، عرضه خارج از شبکه و امتناع از درج قیمت کالا" بر روی اجناس عرضه شده بوده است.

وزارت صمت چندی پیش اعلام کرد که ٤٠ درصد بازرسان سازمانهای صمت استانی به سازمان های جهاد کشاورزی منتقل می‌شوند تا از این پس زنجیره تامین، توزیع و نظارت کالاها و محصولات کشاورزی به صورت یکپارچه بر عهده وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۹ هزار و ۵۹۰ مورد بازرسی توسط کارشناسان مدیریت تازه‌تاسیس نظارت و بازرسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در یک ماه اخیر، منجر به کشف این تخلفات و گشودن پرونده برای آن‌ها شده است.

به گفته او کالا‌های مورد بازرسی و پرونده‌های تخلف تشکیل شده از سوی کارشناسان نظارت و بازرسی خراسان رضوی مربوط به کالا‌هایی همچون قند، شکر، روغن خوراکی، مواد پروتئینی، نان، کود، سم، میوه و تره‌بار، خوراک دام و برخی اقلام دیگر بوده است.

جنتی گفت: اختیارات و وظایف نظارت بر محصولات کشاورزی در قالب تفاهمنامه سازمان بسیج مستضعفان و دولت با همکاری اتاق اصناف، به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده و بر همین اساس این سازمان از نیمه آذرماه با به کارگیری و سازماندهی ۶۳ کارشناس مامور از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، مدیریت نظارت و بازرسی اصناف را در سطح کلانشهر مشهد و دیگر شهرستان‌های خراسان رضوی فعال کرده است.

او گفت: آموزش و به کارگیری نیروی مورد نیاز برای بازرسی و نظارت بر فعالیت اصناف همچنین از درون سازمان جهاد کشاورزی، فعالان بسیج اصناف و بازرسان اتاق اصناف استان صورت گرفته است.

جنتی گفت: بر این اساس گروه‌های بازرسی دونفره، شامل کارشناس سازمان صمت و ناظر بسیج اصناف یا اتاق اصناف تشکیل شده و کنترل و نظارت بر بازار طبق دستورالعمل ها، رصد و پایش قیمت روزانه کالا‌های اساسی با استفاده از همه ظرفیت موجود در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بهره‌گیری از توان بسیجیان داوطلب آموزش‌دیده، به این منظور در دستور کار قرار گرفته است.

او گفت: سامانه پیامکی به شماره ۳۰۰۰۷۶۵۵۵۵ نیز با هدف ایجاد پل ارتباطی و همچنین دریافت گزارش‌ها و شکایت‌های شهروندان در مورد تخلفات احتمالی واحد‌های اقتصادی در همین راستا راه‌اندازی شده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ظرف افزون بر یک ماه اخیر عملکرد خوبی توسط این مجموعه با هدف کنترل و نظارت بر عملکرد اصناف در سطح بازار خراسان رضوی ثبت شده است.

کدخبر: 762822 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟