با مشارکت شرکت شهر صنعتی البرز و اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین صورت گرفت؛

به گزارش رکنا قزوین، سمینار آموزشی انواع پسماند ها و پساب های صنعتی و راهکارهای مدیریت ویژه کارشناسان HsE واحد های مستقر در شهر صنعتی البرز با حضور مهندس شنتیایی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین، مهندس داریوش یوسفی فخر مدیرعامل شرکت شهر صنعتی البرز، دکتر علیزاده عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، سرکار خانم دکتر شریعتی عضو هیات علمی دانشگاه و جمعی از مدیران مربوطه، در سالن اجتماعات شرکت کنتورسازی برگزار گردید.

در جریان این سمینار مهندس شنتیایی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین در سخنانی ضمن اشاره به ضرورت پیاده سازی طرح های علمی و کارشناسی شده جهت حفظ آب های زیرزمینی، اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته از آب های زیرزمینی به عنوان آب های اکولوژیک یاد می شود و صرفا در مواقع بحرانی، تخلیه این اندوخته های ارزشمند در دستور کار قرار می گیرد.

وی افزود: با این تفاسیر در استان قزوین با مساله ای روبرو هستیم که در آن با وجود بیش از ۸ هزار حلقه چاه آب، ۹۱ درصد از آب های در دسترس استان به امر کشاورزی اختضاص پیدا کرده که صرفه اقتصادی آن همچنان با ابهامات زیادی روبرو است و این موضوع خسارات جبران ناپذیری را در کوتاه مدت و بلند مدت به جامعه ما تحمیل خواهد کرد.

مهندس شنتیایی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عدم توجه بر اصول علمی و عدم نظارت کافی، امروز در کشور ما در استان کم آبی چون اصفهان، برنج کشت می شود و یا برای نمونه در استان قزوین و در شهرستان بوئین زهرا که با فرونشست زمین مواجه است، به کشت خربزه که به آب زیادی نیاز دارد، پرداخته می شود.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه این سهل انگاری ها، در حال حاضر کشور ما متاسفانه در بحث فرسایش خاک از وضعیت خوبی برخوردار نیست و باید با اندیشیدن تمهیدات و اِعمال جدیت لازم، مقابله با حفر و سوءاستفاده از چاه های غیرمجاز و هدر رفت منابع آبی به یک عزم همگانی بدل گردد.

در ادامه دکتر علیزاده عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و سرکار خانم دکتر شریعتی عضو هیات علمی دانشگاه نیز به سخنرانی پیرامون مسائل تخصصی سمینار پرداختند.

 

کدخبر: 760906 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟