۲۶ اقامتگاه بوم‌گردی در کردستان مشغول به  فعالیت وپذیرایی از بازدیدکنندگان هستند

به گزارش رکنا از کردستان؛  آرمان وطن‌دوست روز پنجشنبه در بازدید و بررسی از اقامتگاه‌های بوم گردی شهرستان سنندج، اظهار داشت: از این تعداد ۱۹ اقامتگاه و یک مجتمع بوم‌گردی در سنندج، ۲ اقامتگاه و مجتمع در سروآباد و در شهرستان‌های مریوان، قروه، کامیاران و دیواندره هرکدام یک اقامتگاه فعالیت دارند.

وی افزود: سنندج از شهرستان‌های پیشگام در زمینه راه‌اندازی اقامتگاه بوم‎ گردی در استان است، به طوری که اولین اقامتگاه بومگردی استان در سال ۱۳۹۶ در روستای دولاب این شهرستان راه‌اندازی شد.

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی کردستان ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ پرونده متقاضی احداث اقامتگاه بوم گردی در دست بررسی و چهار واحد در مرحله بهره ‎برداری است.

وی اضافه کرد: با راه‌ندازی هر اقامتگاه بوم گردی به طور متوسط برای سه نفر اشتغالزایی ایجاد و به منظور حمایت از متقاضیان، تسهیلات چهار درصد و ۶ درصد پرداخت می‌شود.

وطن دوست گفت: به یمن ثبت جهانی کلاش مریوان و معرفی سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی در یونسکو، فرصت‌های ویژه‌ای برای حضور گردشگران ایرانی و خارجی در استان فراهم شده است.

او ضمن قدردانی از تلاش‌ سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که در جهت مرمت و بازسازی خانه‌های قدیمی اقدام می‌کنند، افزود: گردشگران می‌توانند در این اقامتگاه‌ها از فرهنگ، آداب ‌و رسوم، غذاهای سالم و طبیعی، صنایع‌دستی زنان و مردان روستانشین، مناظر طبیعی زیبا و دیگر جاذبه‌های گردشگری این مناطق بهره‌مند شوند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی کردستان اظهار داشت: استان کردستان با داشتن مناطق بکر گردشگری و تاریخی، پتانسیل بالایی در زمینه گردشگری دارد و امیدواریم در نوروز ۱۴۰۱ با همکاری ادارات و دستگاه‌های مربوطه و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، زمینه حضور گردشگران به استان بیش از پیش فراهم شود.

وی یادآور شد: این بازدیدها با هدف رعایت شاخص‌های مربوط به حفظ محیط زیست، حفظ و نمایش فرهنگ بومی، حفظ و نمایش معماری سنتی و روستایی و به ویژه حفظ میراث ناملموس استان کردستان انجام می شود.

پارک آبیدر و موزه خانه کُرد سنندج، دریاچه زریبار مریوان، منطقه هورامان، غار کرفتو دیواندره، روستای پالنگان کامیاران، بازار شهرهای سنندج، بانه و مریوان و قرآن تاریخی نگل هرساله بیشترین آمار بازدید گردشگران را به خود اختصاص داده‌اند.

در مجموع ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۹۳۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

از آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ۷۹۳ اثر غیرمنقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۹ اثر منقول، ۲۵ اثر میراث طبیعی و ۹۳ اثر میراث معنوی است.

 

عبدالحکیمی /کردستان

 

کدخبر: 757098 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟