هشت اثر تاریخی و طبیعی کردستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید

به گزارش رکنا، یعقوب گویلیان گفت: در جلسه شورای ملی ثبت آثار منقول کشور که کارشناسان حوزه میراث فرهنگی استان نیز در آن حضور داشتند، مشخصات سه اثر مهر تاریخی به اعضای شورا ارائه شد که این آثار در نهایت با اکثریت آرا به ثبت ملی در آمدند.

وی گفت: این سه اثر ارزشمند شامل مُهر استوانه‌ای با نقش شتر مرغ، مُهر استوانه‌ای با نقش هاشور و مُهر استامپی با نقش گوزن بالدار است که در نوع خود در سطح جهان کم نظیر هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشکری و صنایع دستی کردستان ادامه داد: پنج اثر شاخص طبیعی استان شامل رویشگاه بنه (وه‌ندکان) روستای سالیان، درخت بنه کهنسال (قزقوان) روستای سالیان، باغ توت روستای گندی گله، درخت گردو پیربابا روستای شاهینی و جنگل کهنسال بلوط(برو) روستای مرانه نیز از جمله آثاری بودند که به ثبت ملی رسیدند.

وی جذب گردشگران داخلی و خارجی را از مزایای ثبت این آثار عنوان و ابراز امیدواری کرد بیش از پیش گام ‌های ارزنده ای در راستای حفظ میراث طبیعی و ارزشمند استان برداشته‌ شود.

گویلیان اضافه کرد: کردستان مهد تاریخ، فرهنگ و هنر است و مردمان این دیار همواره در راستای حفاظت از این داشته های ارزشمند پیش قدم بوده اند که این موضوع نیز جای بسی خرسندی است.

وی با اشاره به اینکه حفاظت از میراث طبیعی وظیفه تک تک افراد جامعه محسوب می‌شود چرا که در صورت از بین رفتن خسارات آن غیر قابل جبران است، گفت: تلاش و همت معاون میراث‌ فرهنگی و کارشناسان این حوزه در استان در راستای شناسایی و ثبت آثار مختلف استان جای تقدیر دارد که امید است با تلاش بیشتر زمینه حفظ، صیانت و معرفی آثار استان بیش از پیش فراهم شود.

در مجموع ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول (آثاری که قابلیت جابجایی دارند، مانند سکه‌ها و اسناد)، قنات و اماکن طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۳۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

از مجموع آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی، ۷۹۳ اثر غیرمنقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۹ اثر منقول، ۲۵ اثر میراث طبیعی و ۹۳ اثر میراث معنوی است.

 

عبدالحکیمی /کردستان

 

کدخبر: 756483 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟