ضرورت توجه به ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری هورامان/ زمینه توسعه و پیشرفت در کردستان است

به گزارش رکنا از کردستان؛ یعقوب گویلیان روز دوشنبه ۶ دی‌ماه ۱۴۰۰ در بازدید از روستای پایگلان در شهرستان سروآباد اظهار داشت: تپه‌ باستانی قلای پایگلان هورامان که در سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۲۸۰۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، بخشی از فرهنگ و تاریخ کهن این منطقه و ظرفیتی بی‌بدیل برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان افزود: پروژه گمانه‌زنی این تپه به منظور تعیین عرصه‌، حریم و لایه‌نگاری با مجوز پژوهش‌گاه باستان‌شناسی از ابتدای آذرماه سال‌جاری آغاز شده است.

او عنوان کرد: با توجه به پتانسیل‌های موجود در هورامان و انجام مطالعات علمی پژوهش‌گران و دانشجویان در این زمینه، تلاش می‌کنیم با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، پایگلان به عنوان پایلوت مطالعات باستان‌شناسی پایگاه جهانی هورامان معرفی شود.

گویلیان همچنین در بازدید از مدرسه قدیمی پایگلان اظهار داشت: برنامه ریزی های لازم انجام شده تا این مدرسه که نماد فرهنگ، ادب و علم‌آموزی مردمان این دیار است پس از تملک، بازسازی و به موزه تبدیل شود.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان یادآور شد: روستای پایگلان منطقه جهانی هورامان علاوه بر پیشینه تاریخی غنی، دارای پتانسیل و ظرفیت گردشگری منحصر به فرد است.

او همچنین در بازدید از اقامتگاه بوم گردی در حال ساخت پایگلان گفت: شناسایی ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی و همچنین ایجاد اقامتگاه های بوم‌گردی در این منطقه می تواند نقش موثری در ایجاد اشتغال مولد و معیشت مردم داشته باشد.

گویلیان عنوان کرد:گردشگری بهترین عامل در ایجاد اشتغال روستایی است و امیدواریم با برنامه ریزی های منسجم و همکاری مردم و مسئولان به اهداف مدنظر برسیم.

گفتنی است این بازدید با حضور مدیر کل امور روستایی استانداری کردستان، مدیر پایگاه جهانی هورامان، فرماندار سروآباد، مسئولین ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستانهای سروآباد و سنندج و جمعی از مسئولان انجام شد.

عبدالحکیمی /کردستان

 

کدخبر: 756034 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟