مدیریت ریسک در بحران‌ها ضروری است

به گزارش رکنا قزوین،محمدمهدی اعلایی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که در استانداری قزوین برگزار شد، بیان داشت: ایجاد صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی منجر به ایجاد اطمینان خاطر و آسودگی شهروندانی می شود که در معرض حوادث طبیعی هستند.

وی با بیان اینکه از سال گذشته قانون تأسیس بیمه حوادث همگانی در مجلس تصویب شد که متاسفانه اقدام قابل توجهی در این زمینه صورت نگرفته است، اظهار داشت: اگر اعتبارات مدیریت بحران، به صورت صحیح و درست در مسیر امدادرسانی هزینه شود دیگر مشکلات فعلی وجود نخواهد داشت بنابراین این موضوع و راه اندازی این صندوق در استان باید مورد توجه قرار گیرد.

اعلایی تصریح کرد:  با راه اندازی این صندوق در استان بخشی زیادی از هزینه‌های ناشی از حوادث طبیعی به مردم بازگردانده می‌شود و دولت نیز به راحتی می‌تواند امدادرسانی کند.

وی با بیان اینکه مدیریت ریسک در بحران‌ها ضروری است، افزود: بلایایی طبیعی بیش از آنکه نیازمند تفکری مبتنی بر مدیریت بحران باشد نیازمند نگاه مبتنی بر مدیریت ریسک و تفکر سیستمی است.

نماینده عالی دولت در استان قزوین تاکید کرد: متاسفانه از گذشته تاکنون مدیریت بحران در کشور با یک چرخه معیوب در حال انجام است چرا که وظیفه ذاتی دولت، امدادرسانی به حادثه دیدگان است نه جبران خسارت و چون این فرآیند به خوبی و به درستی انجام نمی‌شود دولت وارد چرخه جبران خسارت می‌شود.

وی اضافه کرد: برای شناخت مدیریت بحران و آسیب پذیری مناطق در برابر بلایای طبیعی، بررسی عامل‌های اصلی مؤثر در آسیب پذیری مدیریت بحران ضروری است.

استاندار قزوین با بیان اینکه ما باید یک سناریوی مشخص برای وقوع حوادث و بحران‌ها داشته باشم تا غافلگیر نشویم، تصریح کرد: باید ضریب آسیب پذیری حوادث تعیین شود و پس از آن با اولویت بندی لازم، برنامه‌ها عملیاتی گردد.

اعلایی با بیان اینکه حادثه خبر نمی‌کند و هر لحظه باید برای مدیریت آن آمادگی داشته باشیم، افزود: به جهت وجود واحدهای تولیدی و صنعتی و همچنین نقاط حادثه خیز در استان باید همواره در آمادگی کامل باشیم.‌

وی اضافه کرد: پیش از این، مدیریت بحران، نگاه سنتی به این موضوع داشته است و باید با شکل‌های جدیدی برای کاهش حوادث و بلایایی طبیعی وارد عمل شویم و از ظرفیت نخبگان به خوبی استفاده کنیم.

این مسوول با اشاره به بحران‌های متعدد در استان، تاکید کرد: در حال حاضر در بحث کم آبی و فرونشست زمین که دو مساله مهم در استان است باید از تیم‌های دانش بنیان استفاده کنیم و هم اکنون تیم ویژه‌ای برای مدیریت آب در استان تشکیل شده که به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد.

 

 

 

 

کدخبر: 754975 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟