ذخیره سدهای استان ۷۰درصد کاهش یافته است

به گزارش رکنا از نیشابور،محمد علایی دوشنبه در آئین آغاز بهره‌برداری از طرح تصفیه‌خانه و خط انتقال آب شرب شهرستان فیروزه از سد بار اظهار داشت: سند سازگاری با کم‌آبی یا سند هم‌یاران آب تا افق ۱۴۲۰ تهیه و تدوین شده و امیدواریم با همکاری دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مردمی بتوانیم این بحران را مدیریت کنیم.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال ۲طرح بزرگ با شیوه خودیاری به مرحله اجرا رسیده که شامل انتقال پساب از تصفیه‌خانه خین‌عرب به ایستگاه پمپاژ شماره یک با اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریال و طرح تصفیه‌خانه و انتقال آب از سد بار با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال که از این‌میزان ۲۰میلیارد ریال از محل منابع داخلی اختصاص یافت.

علایی گفت: امسال ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و سال قبل از ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده ۷۵درصد اختصاص پیدا کرد.

وی بیان کرد: سند سازگاری با کم‌آبی استان بر اساس یک کار مشترک و خرد جمعی تهیه شده ولی به خاطر شدت خشک‌سالی شیب اجرای آن را کاهش داده‌ایم تا شهروندان با مشکل مواجه نشوند و ما تنها استانی هستیم که سند سازگاری با کم‌آبی با مشارکت مردم‌ تهیه شده است.

وی ادامه داد: در چارچوب این سند در ۱۴۰۵ باید در استان دیگر کسری مخزن نداشته باشیم و سال گذشته ۶۰۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی شده تا ۵ سال دیگر این‌ میزان به ۸۴۰ میلیون می‌رسد و تا ۱۴۲۰ به وضعیتی خواهیم رسید که ۷۵درصد هز آب‌های تجدیدپذیر دوباره به چرخه مصرف بازگردد.

وی با اشاره به اینکه طرح انتقال از سد بار به خاطر افزایش قیمت‌ها با تاخیر مواجه شد اظهار کرد: قیمت‌ها برای ایستگاه تصفیه‌خانه بسیار افزایش یافته و پیمانکاران را با مشکل مواجه کرده است.

وی گفت: در شرایطی که دشمن به دنبال سیاه‌نمایی است و سعی بر این دارد مسائل ساده را تبدیل به بحران کند و پیش‌بینی می‌شود امسال هم با خشک‌سالی روبرو هستیم و باید مدیریت شود تا آسیب کمتری متوجه مردم شود.

وی تصریح کرد: با این خشکسالی بی‌سابقه کل بارندگی سال ۹۷ میلیمتر بود در حالی که میانگین بارندگی بارش ۲۵۱ میلیمتر بوده است و اگر با این شرایط مشکل عمده‌ای پیش نیامد حاصل انسجام مدیریتی در سطح استان بوده است. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: امسال علاوه بر بی‌آبی با بی‌برقی هم مواجه بودیم و هنوز اعتباری برای سال ۱۴۰۰ دریافت نکرده‌ایم.

سیدابراهیم علوی اظهار کرد: در پیک‌های چهارم و پنجم کرونا باید سعی می‌کردیم ساعتی آب قطع نشود به هیمن خاطر روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم.

طرح آب‌رسانی از سد بار به شهر فیروزه با همه مشکلات و کمبود اعتبار به سرانجام رسید و حتی از محل منابع داخلی هزینه شد، وی با بیان این‌ مطلب افزود: مجتمع سرده با ۱۰ کیلومتر خط انتقال و یک مخزن یک‌هزار مترمکعبی و ایستگاه پمپاژ که ۱۸ روستا را تحت پوشش قرار می‌دهد در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: مجتمع آب‌رسانی به کلاته زینل به زودی انتخاب پیمانکار با ۳۰ میلیارد ریال، حفر گالری در محل چاه شماره سه فیروزه و اصلاح شبکه و خطوط انتقال با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار در روستای سلیمانی در دستور کار قرار دارد و احداث آزمایشگاه صحت سنجی آب ۹۰درصد پیشرفت داشته و طی یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرای این طرح در بازه کوتاه مدت و میان مدت مشکل آب شرب فیروزه حل شد اما در بازه کوتاه مدت برای نیشابور در این‌ حوزه با مشکل مواجه هستیم.

هاجر چنارانی اظهار کرد: بازچرخانی و اجرای فاضلاب در نیشابور در دستور کار قرار دارد و مجری اجرای فاضلاب نیشابور عوض شده و مجتمع فولاد نیشابور جایگزین گردیده است و قرار بر این شد چاه‌های آبی که در اختیار فولاد قرار دارد به آب شرب اختصاص پیدا کند.

وی افزود: با اجرای طرح  فاضلاب و بازچرخانی آب در نیشابور مشکل آب تا حد زیادی مرتفع می‌گردد اما به خاطر افزایش قیمت‌ها هزینه اجرای این طرح از ۷۰۰ میلیارد تومان به یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی گفت: وضعیت آب شرب بحرانی است و عمق چاه‌های آب از ۷۰ متری به بیش از ۳۰۰ متر رسیده است.

شاخص برخورداری فیروزه از آب شرب سالم ۹۹ درصد است 

فرماندار فیروزه گفت: امروز شاخص برخورداری فیروزه از آب شرب سالم ۹۹ درصد است و کل روستاهای این شهرستان دارای آب سالم هستند.

ابوالفضل حکیم‌پور دوشنبه در آئین آغاز بهره‌برداری از طرح تصفیه‌خانه و خط انتقال آب شرب شهرستان فیروزه از سد بار اظهار داشت: یکی از طرح‌های مهم در طی این چند سال که از مطالبات مهم مردمی بوده و به صورت ویژه پیگیری شد طرح آب‌رسانی از سد بار بود.

وی بیان کرد: با وجود کمبود اعتبار با پیگیر‌های فراوانی که انجام شد بالاخره این طرح به ثمر رسید تا شهروندان فیروزه از آب شرب سالم برخوردار شوند.

حکیم‌پور گفت: در مجتمع آب سرده این شهرستان مشکل کمی و کیفی آب شرب حل شده و در محور جنوب فیروزه با ۲۸ روستا و در محور شمال تا روستاهای امیرآباد و حصارنو هر سال با مشکل قطعی آب روبرو بودیم ولی در حال حاضر طی ۲سال گذشته این مشکل مرتفع شده و در برخی از مجتمع‌ها آب مازاد هم داریم که به حوزه‌های اقتصادی کمک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برخورداری از آب شرب یکی از شاخص‌های اصلی توسعه است اظهار کرد: تامین آب سالن در روند مهاجرت معکوس از روستاها، ماندگاری روستائیان و توسعه منطقه بسیار موثر است و در کنار آن استقرار واحد‌های بهداشتی و راه‌های مناسب نوید توسعه شهرستان فیروزه است.

وی بیان کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی ارتقا و بهره‌وری دام سبک در دستور کار قرار گرفت و طی ماه آینده برگزار یک جشنواره استانی و روستایی در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: حدود ۲ سال است که پیگیر استقرار شهرک صنعتی طاغانکوه در شهرستان فیروزه هستیم و از ۱۷ دستگاه در این رابطه استعلام گرفته شد که با مشکل قرار گرفتن در حریم و بستر رودخانه مواجه شدیم و زمین دیگری معرفی شد که باز با مشکل فاصله با شهر گرماب مواجه هستیم که این موارد نیازمند بازنگری در قوانین است تا اگر قرار است توسعه‌ای اتفاق بیفتد باید روند بروکراسی اداری کاهش یابد.

وی افزود: تا کنون ۲مرحله سرمایه‌گذار در این طرح ورود کرده است که به نتیجه نرسیده است و اگر این‌بار موفق به دریافت زمین نشویم دیگر برای جذب سرمایه‌گذار با مشکل جدی مواجه می شویم و زمینی هم برای این طرح دیگر نداریم.

وی با اشاره به اینکه استعدادهای بی‌نظیری در حوزه ورزش فیروزه وجود دارد اظهار کرد: امسال نخستین زمین چمن فیروزه در هفته دولت به بهره‌برداری رسید و به زودی احداث  سالن ورزشی روستای جمبرجوق و زمین چمن رشیدآباد، کفگیر و مرزان آغاز می‌گردد. 

طی ۲ سال گذشته در فیروزه به اندازه ۴۰ سال قبل بند خاکی برای تقویت سفره‌های آب زیرزمینی انجام شده است،‌ حیکم‌پور با بیان این‌ مطلب گفت: بدین ترتیب از فرسایش خاک جلوگیری شده و موجب کنترل سیلاب  می‌شود و انقلابی در این حوزه برای سازگاری با کم‌آبی اتفاق افتاده و اختصاص اعتبار برای لایروبی قنات‌ها با همکاری بنیاد برکت از دیگر اقدامات مهم در شهرستان فیروزه است.

وی بیان کرد: تعهدات فیروزه در شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان انجام شده و حفاظت از منابع آبی به طور جدی در دستور کار قرار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر فیروزه دیگر فرصتی برای تعیین شهردار ندارند و باید سریع‌تر تا هفدهم این ماه تعیین تکلیف شود و تسهیلات ویژه شهردار‌ها و دهیاری‌ها با نرخ بسیار پایین ابلاغ شده و باید از این فرصت برای توسعه شهر فیروزه استفاده شود و فرصت‌ها از دست نرود.

امروز طی مراسمی طرح بهره‌برداری از طرح تصفیه‌خانه و خط انتقال آب شرب به شهرستان فیروزه از سد بار با هدف تامین و انتقال یک میلیون متر مکعب با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

بخش نخست این طرح شامل احداث مخزن ۲هزار مترمکعبی و چهار کیلومتر خط انتقال آب و بخشش دوم احداث تصفیه‌خانه و هفت کیلومتر خط انتقال بوده است.

مرکز شهرستان‌ ۴۲ هزار نفری فیروزه در جغرافیای مرکزی خراسان رضوی در ۱۶۲ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

بهشیدپور/نیشابور

کدخبر: 727013 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟