دوازدهمین جشنواره مطبوعات با شعار «رسانه مطالبه‌گر، اثر گره‌گشا» در اصفهان برگزار می‌شود

به گزارش رکنا از اصفهان، منصور گلناری پیش از ظهر امروز در نشست خبری رونمایی از پوستر دوازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های مجازی، اظهار داشت: این جشنواره مدتی است به صورت دو سالانه برگزار می‌شود و جشنواره قبلی در سال 98 برگزار شد.

 

وی افزود: این جشنواره باید در مهر ماه برگزار می‌شد که به دلیل برخی مشکلات با قدری تاخیر مواجه و در آذر ماه برگزار شد و امیدواریم بتوانیم اختتامیه را در اواخر بهمن یا اوایل اسفند برگزار کنیم.

 

مدیر خانه مطبوعات اصفهان با بیان فلسفه جشنواره، گفت: فلسفه برگزاری جشنواره‌ها اصولا این است که یک اتفاق جدیدی رخ بدهد جشنواره‌ها پایان یک رقابت فرهنگی مطبوعاتی نیستند بلکه باید یک آغاز برای یک حرکت جدید باشند.

 

وی ادامه داد: جشنواره‌ها باید به رسانه‌ها انگیزه بدهند و نوآوری کنند و فرصتی برای ارزیابی کل عملکرد رسانه‌ها باشند. اینکه فقط به جشنواره به عنوان یک رقابت ساده نگاه کنیم اشتباه است. اینکه هر ساله یا دو ساله فراخوانی داده شود و عده‌ای از اصحاب رسانه آثاری ارائه کنند و بعد از داوری نفرات اول تا سوم معرفی شوند جایزه بگیرند این روند نه رشدی ایجاد می‌کند و نه راه جدیدی را به وجود می‌آورد.

 

گلناری با بیان اینکه جشنواره‌ها باید به سمتی برود که رغبت بالا باشد و باعث رشد شود، تصریح کرد: اگر قرار شود جشنواره کارگردان‌ها، فیلنامه‌نویس‌ها، بازیگران و تهیه کنندگانی جدید معرفی نکند با چه هدفی برگزا می‌شود، جشنواره مطبوعات هم همینطور است باید به سمتی برویم که هر ساله شاهد حرکت‌های جدید و نو باشیم.

 

وی افزود: جشنواره امسال را با رویکرد مطالبه‌‌گری برگزار خواهیم کرد و با شعار و عنوان «رسانه مطالبه‌گر، اثر گره‌گشا» کار خود را آغاز خواهد کرد، در کشور و استان ما افراد بسیاری هستند که در حوزه رسانه مشغول به فعالیت هستند و با مشکلات این شغل آشنا هستند و با همه این مشکلات همکاران ما در حال اطلاع‌رسانی هستند.

 

مدیر خانه مطبوعات اصفهان خاطرنشان کرد:این جشنواره با هدف اینکه رسانه‌ها به معنای واقعی به دنبال مطالبه‌گری باشند و هم خودشان روش مطالبه‌گری صحیح را بیاموزند و هم به جامعه مطالبه‌گری را بیاموزند اجرا می‌شود. اینکه در بحث مطالبه‌گری صفر یا صد باشیم درست نیست یا سکوت سکوت یا هیجان، بین اینها چیزهایی هست که باید مطالبه‌گری‌ها را انجام بدهند که جامعه به نقطه جوش نرسد.

 

وی با بیان اینکه امسال ضمن اینکه همه آثار را می‌پذیریم اما یک امتیاز ویژه برای آثاری که به معنای واقعی مطالبه‌گری کردند و نتیجه‌بخش بوده‌اند قرار دادیم. اینکه گزارش، مقاله و خبر تهیه کنیم خوب است ولی به دنبال چه هدف و چه چیزی هستیم آیا این مشکل حل شده یا خیر؟ اگر به این سمت حرکت کنیم وظیفه اصلی را انجام دادیم به همین دلیل در داوری آثار امسال، آثار باید با اثر و تاثیر باشد اگر در مورد فلان منطقه حاشیه‌نشین شهر گزارش گرفتم که در دل گزارش مطالبه‌گری به چشم می‌خورد اما آیا این گزارش نتیجه‌بخش بود و مشکلی از حاشیه‌نشین‌ها حل کرده است.

 

گلناری ادامه داد: در ادامه جشنواره مسیری را در چند روز آینده شروع خواهیم کرد و موضوع بانک جامع اطلاعات رسانه‌ها را به زودی اطلاع‌رسانی می‌کنیم و امیدوارم همکاران مشارکت فعال داشته باشند و از کلیه اصحاب رسانه اطلاعات جامعی را درخواست می‌کنیم. این اطلاعات به صورت کاملا محرمانه است و در راس مسائل علمی و آموزشی است. ما هنوز نمی‌دانیم اصحاب رسانه چه میزان آموزش نیاز دارند برگزاری دوره‌های آموزشی خوب است ولی آن اثری که باید داشته باشد را ندارد.

 

وی تصریح کرد: در این طرح بررسی می‌شود خبرنگاران چه دوره‌هایی دیده‌اند و به چه دوره‌هایی نیاز دارند، به عنوان مثال در رشته‌های عکاسی، خبر نویسی، گزارش نویسی، مقاله نویسی، مدیریت و اقتصاد رسانه چه آموزش‌هایی ضروری است.

 

 

مدیر خانه مطبوعات اصفهان با بیان توضیحی در مورد فراخوان جشنواره، گفت: قالب‌ جشنواره در 13 قالب طراحی شده و متن فراخوان در کنال خانه مطبوعات گذاشته می‌شود و همکاران با مطالعه آن می‌توانند قالب خود را انتخاب کنند موضوع مطالب در بخش اصلی باید با روحیه مطالبه‌گری و حل معضل باشد و جلسات خبری پوششی در زمره الزامات کار ما است ولی کار اصلی ما صرفا شرکت در جلسات پوششی نیست بیش از 80 درصد منابع باید پاسخ به چرا و چگونه باید باشد.

 

وی افزود: در صورت تاثیر اثر مذکور مستندات ضمیمه شود و آثار باید در بازه زمانی ابتدای مهر 98 تا پایان آذر 1400 باشد آثار در دیماه داوری می‌شود حتی دوستان اگر در دی ماه هم گزارش تاثیر پذیر داشتید باز هم بفرستید.

 

گلناری خاطرنشان کرد: تقدیر از عوامل برخی از رسانه‌ها در دستور کار است از جمله مدیران، سر دبیر، مدیران مسئول موفق آنها طبق برخی فرم ها ارزیابی می‌شوند مدیر موفق کسی است که کار با کیفیت ارائه دهد و خبرنگاران از او راضی باشند خبرنگارانی که در حوزه مطالبه‌گری کار کردند کارمندان رسانه‌ها که مغفول هستند تقدیر خواهند شد.

 

برخی فکر می‌کنند نقد کردن فقط ایراد گرفتن است

 

در ادامه این نشست علی حاج زکی، معاون فرهنگی رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان‌ اظهار کرد: جشنواره مطبوعات بر اساس چهار هدف شناسایی استعدادها و ظرفیت‌های نهفته استان اصفهان، ارتقا کیفی محتوای رسانه مکتوب، کمک به توسعه فضای رسانه‌ای با هدف توسعه فرهنگی جامعه و ایجاد رقابت مثبت و افزایش انگیزه و خلاقیت رسانه‌ها برگزار می‌شود که باید روی این اهداف تمرکز کنیم.

 

وی بابیان اینکه در رسانه، مطالبه‌گری اثرگذار و ارزشمند است، افزود: کارکرد اصلی رسانه‌ها ایفای نقش واسطه میان مردم و مسئولین است که اگر نقدی وجود دارد باید منصفانه باشد. برخی فکر می‌کنند نقد کردن فقط ایراد گرفتن است در صورتی‌که اگر نقدی وجود دارد باید خوبی‌ها و بدی‌ها گفته شده و در کنار آن راهکار نیز پیشنهاد دهند.

 

حاج زکی تصریح کرد: اگر خبرنگاران به موضوعات تخصصی ورود کنند با پیگیری و اطلاعاتی که دارند خبر تحلیلی تهیه کرده و می‌توانند مسئول را به پیگیری وادار کنند. تولید فکر و اندیشه از محورهایی است که یک خبرنگار می‌تواند به آن بپردازد، اما اشکالی که در سطح جامعه‌ما وجود دارد این است که بعضی از مردم فکر نمی‌کنند درحالی‌که افرادی که درباره کار خود فکر می‌کنند به نتیجه می‌رسند.

 

معاون فرهنگی رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: ما با پیگیری‌هایی که انجام شد کمیته‌ای از تشکلات مطبوعاتی را تشکیل دادیم که اولین جلسه آن با حضور خانه مطبوعات، انجمن صنفی روزنامه نگاران، انجمن عکاسان ورزشی، عکاسان خبری و فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

 همچنین پیشنهاد دادیم که جلسه‌ای برگزار شود تا کمیته مشترکی بین این دوستان تشکیل داده و اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. بیمه خبرنگاران نیز مورد تاکید ما بوده است و در این خصوص ضرورت دارد که صندوق بیمه هنرمندان آمادگی داشته باشد، ضمن اینکه به رتبه بندی خبرنگاران هم نیاز داریم و همه این اتفاقات به توسعه فعالیت رسانه‌ای کمک کند

 

داوران جشنواره مطبوعات ترکیبی از داوران اصفهان و تهران هستند

 

در ادامه جلسه مسئول کمیته داوران جشنواره مطبوعات، با اشاره به موضوع داوری، اظهار داشت: داوری به نوعی آمایش و ارزیابی است همواره مورد توجه افرادی بوده که در جشنواره‌ها شرکت می‌کردند و به هر حال همیشه مورد توجه و گاهی هم نقد بوده که این نقدها در بسیاری مواقع سعی شده خمیرمایه فعالیت‌های دوره‌های بعدی جشنواره‌ها قرار بگیرد.

 

رضا صالحی ‌پژوه افزود: این اتفاق باعث شده از تجربیات گذشته استفاده شود و یک داوری کم حاشیه و قابل پیمایشی را ارائه کنیم و پارامترهای داوری را کاملا کاربردی  و علمی و تخصصی در قالب فرم‌های امتیازبندی مورد توجه قرار بدهیم و آثار را بر اساس نمرات تعیین شده داوری کنیم.

 

مسئول کمیته داوران جشنواره مطبوعات با بیان اینکه برای هر قالب بر اساس منبع‌های علمی که در دانشگاه‌های معتبر تدریس می‌شود پلتفرم تهیه می‌شود، گفت: بر این اساس اثر داوری می‌شود و سه فرم به آن الصاق می‌شود و سه داور آن را بر اساس پارامترهای مشخص آنها را ارزیابی می‌کنند و میانگین آن رتبه فرد را مشخص می‌کند.

 

وی ادامه داد: رتبه اول بین 90 تا 100، رتبه دوم بین 80 تا 90 و رتبه سوم بین 70 تا 80 اعلام می‌شود و اگر رتبه‌ها مشترک باشند به صورت مشترک رتبه‌ها اعلام می‌شوند.

 

صالحی ‌پژوه تصریح کرد: داوران بر اساس چیزی که فرهنگ و ارشاد مشخص کرده ترکیبی از پیشکسوتان عرصه خبر، دارندگان رتبه‌های برتر کشوری معتبر وزارت فرهنگ و ارشاد و همچنین از اساتید دانشگاه باشند در دوره گذشته پتانسیل بالایی در استان داریم ولی تصمیم بر این است که داوران ترکیبی از داوران اصفهان و تهران باشند و افراد را انتخاب کنند هیات داوران مشخص خواهند شد.

 

اصفهان_بهمن راعی

کدخبر: 753231 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟