اجرای طرح جهش تولید با مشارکت بنیاد برکت در مزارع دیم شهرستان فامنین

به گزارش رکنا در همدان، جعفر کاویانی دلشاد با توجه به اجرای  طرح جهش تولید با مشارکت بنیاد برکت در مزارع دیم شهرستان فامنین،گفت: طرح جهش تولید در سال زراعی قبل در سطح 12000 هکتار و امسال در سطح 25300 هکتار در شهرستان فامنین در حال اجراء می باشد و هدف طرح حذف آیش در مزارع و بالا بردن بهره وری و تولید به میزان 25% در کشت های گندم و جو و... شهرستان می باشد.

وی روال اجرایی طرح را این گونه عنوان کرد: بنیاد برکت با کمک مالی برای اجراء طرح جهش تولید از یک سوی با عقد قرارداد با  کشاوزان محصولات آنها بیمه شده   و از تسهیلات کم بهره حمایت شده و از سوی دیگر با برگزاری دوره های اموزشی  کشاورزان در اراضی خودکشت هایی نظیر حبوبات علوفه ای ، گلرنگ، ماشک، عدس و ... کشت می نمایندکه علاوه برایجاد در آمد برای کشاورزان باعث تقویت خاک شده و از فرسایش خاک نیز جلوگیری می نمایند.

کاویانی دلشاد گفت:در راستای اجراء طرح جهش تولید تاکنون،  1720 نفر روز در دوره های آموزشی شرکت نموده اند.

وی افزود: این کارگاه ها شامل  کارگاه آموزشی، کلاس و آموزش انفرادی از آخرین یافته های علمی برخوردار می باشد که این آموزش ها باعث شده کشاورزان با  شیوه های نوین کشاورزی یاد بگیرند محصولات بهتر و با کیفیت تر تولید می نمائید.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین گفت:  از  25300 هکتار تعهد شهرستان 14500 هکتار از آن عقد قرارداد و 14000 هکتار بیمه گردیده است.

وی اذعان داشت: در راستای توسعه کشت نخود خوراکی و علوفه ای 2 تن بذر نخود علوفه ای و یک تن بذر نخود پابلند توزیع شده است و کشاورزان می توانند با کشت انتظاری نخود پابلند در زمان برداشت از کمباین استفاده 

نمایند که هد برداشت حبوبات نیز از دنباله بندهایی می باشد که امکان معرفی به بانک جهت دریافت تسهیلات کم بهره را دارد.

قابل ذکر است کشاورزان جهت خرید ادوات دنباله بند نظیر کارنده کشت مستقیم، تبدیل عمیق کار دیم به کارنده مستقیم، زیر شکن، لولر حبوبات و ... با دریافت تسهیلات قرض الحسنه با بازپرداخت 5 ساله در حال معرفی می باشند که تا این تاریخ 11 مورد از 54 دستگاه سهمیه این شهرستان تشکیل پرونده و معرفی گردیده اند.

 

 

 

کدخبر: 752586 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟