امسال۲۵۰ حلقه چاه آب غیرمجاز در کردستان مسدود شد

به گزارش رکنا از کردستان؛ عرفان مومن‌پور گفت: با مسدود شدن این تعداد حلقه چاه، حدود ۶ میلیون مترمکعب آب به آبخوان‌های استان برگشت داده شد که رقم قابل توجهی است.

وی تعداد چاه‌های مجاز در استان را ۱۴ هزار حلقه و چاه‌های غیرمجاز هشت هزار حلقه اعلام کرد و افزود: در حال حاضر در بعضی از محدوده‌های مطالعاتی استان به تناسب وضعیت آبخوان و یا منابع آبی مجوز در بخش‌های مختلف شرب، صنعت و کشاورزی صادر می‌ شود اما در شرق استان در مناطق ممنوعه مجوزی داده نمی‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای کردستان یادآور شد: مردم از طریق تماس تلفنی با شماره تماس ادارات منابع آب شهرستان‌ها یا شماره شرکت و مراجعه حضوری، حفر چاه غیرمجاز را گزارش دهند.

مومن پور با بیان اینکه نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های مجاز به منظور ممانعت از برداشت اضافه آب انجام می‌شود، ادامه داد: اولویت نصب کنتورهای هوشمند حجمی در استان تا پایان برنامه ششم توسعه، بر روی چاه‌های کشاورزی دارای دبی سه لیتر بر ثانیه  تعیین شده است.

 استان کردستان دارای ۱۸ محدوده مطالعاتی(۹ محدوده آن اصلی و ۹ محدوده مشترک) و متوسط بارندگی سالانه ۴۵۵ میلی‌متر است. تعداد دشت‌های کردستان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده و دشت‌های قروه و دهگلان و چاردولی در شرق استان، جزو دشت‌های ممنوعه است.

 

عبدالحکیمی /کردستان

 

کدخبر: 752239 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟