۱۴۰ میلیارد تومان برای تامین آب شهرهای سقز و بانه نیاز است

به گزارش رکنا از کردستان؛ آرش آریانژاد گفت: فقط ۲ درصد کار احداث سدهای چراغ ویس و عباس آباد باقی مانده اما به دلیل اینکه ردیف اعتباری در بودجه ندارد، بهره‌برداری از این سدها به تاخیر افتاده و مشکلات زیادی از لحاظ تامین آب برای مردم شهرهای سقز و بانه به وجود آمده است.

وی اضافه کرد: برای بهره‌برداری از سد عباس آباد بانه حدود ۵۰۰ میلیارد ریال و سد چراغ ویس سقز ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا مشکل کم آبی در این شهرها رفع شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان بر لزوم تخصیص اعتبار مورد نیاز برای تکمیل سدهای ذکر شده تاکید کرد و ادامه داد: تاکنون برای ساخت سدهای چراغ ویس و عباس آباد بانه ۲۵ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

آریانژاد اظهار داشت: برای اینکه آب شرب پایدار جمعیت ۴۰۰ هزار نفری شهرهای سقز و بانه تا افق ۱۴۲۵ تامین شود، اختصاص ردیف اعتباری از بودجه یا محل‌های متفرقه، ضروری است.

وی یادآور شد: حجم کلی مخزن سد عباس‌آباد بانه در حال حاضر ۱.۲ میلیون مترمکعب است که در مجموع بر حسب برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا ۲ ماه آینده تامین آب از این سد با ظرفیت ۲۰۰ لیتربر ثانیه ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان افزود: در راستای تامین آب شرب پایدار بانه، احداث سد کانی گویژان در حال اخذ ردیف ماده ۲۳ بوده که با پیگیری‌های جدی این شرکت، در آینده نزدیک شاهد آغاز عملیات اجرایی‌ آن خواهیم بود.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر است بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی هم در شرق استان با حدود ۴۰۰ میلی‌متر است، میزان بارندگی در قسمت مرکزی استان یعنی سنندج هم حدود ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه،  حوضه‌های آبریز سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، حوضه های آبریز مرزی در غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، حوضه کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان کردستان ۹ مورد است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر هم در جنوب استان واقع شده است  دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شوند.  

 

 

عبدالحکیمی/ کردستان

 

کدخبر: 748128 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟