سفره‌های آبی شرق کردستان ۷۵۰ میلیون مترمکعب کسری دارد

به گزارش رکنا از کردستان؛ آرش آریانژاد گفت: در سال آبی گذشته و امسال، کمترین بارش در حوضه سفید رود استان اتفاق افتاده و آبخوان‌ دشت‌های قروه، دهگلان و چاردولی در شرق استان را با کسری مخزن ۷۵۰ میلیون مترمکعبی مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد منابع آبی کردستان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، اضافه کرد: اگر با این روند پیش برویم در برنامه‌های توسعه‌ای و سند آمایش استان دچار مشکل خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان با تاکید بر اینکه باید منابع آب زیرزمینی را با آب‌های سطحی جایگزین کنیم افزود: تنها راه این است که سراغ اتمام طرح‌های توسعه‌ای برویم و یکی از مهترین این پروژه‌ها، انتقال آب از غرب به شرق استان است تا وابستگی به آب زیرزمینی به حداقل برسد.

آریانژاد به ضرورت اجرای طرح‌های احیا و تعادل بخشی هم اشاره کرد و یادآور شد: اجرای این طرح‌ها سبب شده شیب نزولی آب نمود دشت‌های شرقی استان کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه در پاییز امسال بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته، ۳۴ درصد و در مقایسه با درازمدت ۲۳ درصد کمتر است، افزود: به نظر می‌رسد امسال هم سال خشکی خواهیم داشت و باید برنامه‌های سازگاری با کم آبی را جدی گرفت.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر است بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی هم در شرق استان با حدود ۴۰۰ میلی‌متر است، میزان بارندگی در قسمت مرکزی استان یعنی سنندج هم حدود ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه، حوضه‌های آبریز سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، حوضه های آبریز مرزی در غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، حوضه کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان کردستان ۹ مورد است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر هم در جنوب استان واقع شده است  دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شوند. 

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری از سایر سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

 

عبدالحکیمی/ کردستان

 

کدخبر: 745151 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟