بوم گردیها مهمترین محرک رونق اقتصادی هستند

به گزارش رکنا از کردستان؛ یعقوب گویلیان در جلسه‌ هم اندیشی با مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان اظهار داشت: جامعه بوم‌گردی کردستان، یکی از منسجم ترین تشکل‌های استان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، به ظرفیت‌های متنوع تاریخی و طبیعی روستاهای استان و مستعد ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه چند سالی است که در بسیاری از روستاهای کردستان، ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون 26 اقامتگاه بوم گردی در استان مشغول به فعالیت هستند، عنوان کرد: توسعه گردشگری روستایی با ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی می‌تواند زمینه اشتغال بسیاری از ساکنان روستاها را فراهم سازد.

گویلیان گفت: هم اکنون مهم‌ترین منبع درآمد اهالی بسیاری از روستاهای استان کشاورزی و دامداری است، لذا با راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌توان اقتصاد روستاها را از وابستگی کامل به کشاورزی و دامداری خارج کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با تاکید بر اینکه، اقامتگاه های بوم گردی باید محلی برای معرفی آداب و رسوم در هر منطقه از استان باشند، یادآور شد: حمایت های این اداره به اقامتگاه‌های بوم‌گردی باید براساس رعایت استانداردهای کیفی و ارائه خدمات مناسب به گردشگران مد نظر باشد.

وی اظهار داشت: در سفر اخیر دبیرستاد هماهنگی سفرهای وزیر به استان کردستان، بر توسعه اماکن اقامتی بوم‌گردی استان تاکید ویژه داشته‌اند و مقرر شد این استان به عنوان پایلوت توریسم گردشگری روستایی کشور معرفی شود.

گویلیان همچنین با اشاره به ثبت جهانی هورامان، بیان داشت: ثبت این رویداد مهم، افتخاری بزرگ برای مردم کردستان است تا با معرفی و شناسایی ظرفیت‌های این منطقه به جهان، شاهد حضور گردشگرانی از داخل و خارج کشور به استان باشیم.

معاون ‌گردشگری و سرمایه‌‌گذاری اداره‌کل میراث‌‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان هم در این جلسه گفت:لازم است مدیران اقامتگاه‌های بوم گردی، فضاهای مختلفی را برای افراد کم‌توان بلحاظ جسمی، مناسب سازی کنند.

آرمان وطن‌دوست اظهار داشت: کردستان به‌عنوان استان مقصد گردشگران داخلی و خارجی، از ظرفیت قابل‌ توجهی در زمینه اقامتگاه‌‌های بوم‌گردی برخوردار است.

معاون ‌گردشگری و سرمایه‌‌گذاری کردستان افزود: بوم‌گردی فقط اسکان گردشگر در خانه‌های روستایی نیست، بلکه باید مدیران و ساکنان آن منطقه بدانند که چگونه گردشگران داخلی و خارجی را برای سفر به روستاها ترغیب کنند. 

وی یادآور شد: باید با آموزش‌هایی در این خصوص، شرایطی برای گردشگران به وجود آید که در کنار اقامت، از نمادهای فرهنگی و طبیعی منطقه بازدید کرده و از نزدیک تجربه یک زندگی روستایی را داشته باشند.

وطن دوست با تاکید بر اینکه پیگیر مشکلات اقامتگاه‌ها هستیم، یادآور شد: در راستای ایجاد اشتغال روستایی، از طرح‌های بوم‌گردی در روستاهای هدف گردشگری و روستاهایی که قابلیت گردشگری دارند، حمایت و استقبال خواهد شد.

رئیس گروه تبلیغات و بازاریابی گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان هم در این نشست هم اندیشی گفت: اماکن گردشگری کردستان از جمله اقامتگاه‌های بوم‌گردی کردستان، به دلیل شیوع ویروس کرونا و توقف فعالیت‌های گردشگری، متحمل زیان‌های مادی زیادی شدند.

وی اظهار داشت: هم اکنون اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت جدی این اداره، در حال فعالیت هستند.

آوات مکاری با بیان اینکه امسال رویکرد جدید نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران، موضوع محور خواهد بود، یادآور شد: امیدواریم مجموعه بومگردی استان با حضور در این نمایشگاه و با هنرمندی هر چه تمام بتوانند به معرفی جاذبه‌ها و توانمندی‌های استان در حوزه بوم‌گردی بپردازند. 

رئیس جامعه بوم‌گردی کردستان نیز در این نشست، خواستار برگزاری دوره آموزشی برای مدیران و کارکنان اقامتگاه بوم‌گردی استان شد و گفت: آموزش مدیریت واحدهای موجود و سرمایه‌گذاران جدید در بحث اجرای طرح‌های بوم‌گردی روستایی در محل حائز اهمیت است.

وی با بیان این‌که نرخ‌نامه اقامتگاه‌های بوم‌گردی بر اساس خدمات ارائه شده  انجام می‌شود، افزود: حفظ کیفیت و ارائه خدمات طبق استاندارها در این مراکز باید به‌صورت کامل رعایت شود.

سعید سجادی یادآور شد: تمام فعالان این حوزه باید در سامانه جانا اطلاعات خود را ثبت نموده و با این تشکل در تعامل باشند.

 

در این جلسه مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان به ارائه گزارش در خصوص حوزه فعالیت خود و بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

عبدالحکیمی /کردستان

 

کدخبر: 751020 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟