موزه مسجد و موزه کلیسا در سنندج راه‌اندازی می‌شود

به گزارش رکنا از کردستان؛ یعقوب گویلیان روز پنجشنبه 4آذر‌ماه در این خصوص گفت:استان کردستان یکی از استان‌های تاریخی کشور است که بناهای تاریخی مذهبی-فرهنگی متعددی را در دل خود جای‌ داده است. 

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی کردستان اظهار داشت: وجود مسجد-مدرسه دارالاحسان سنندج و کلیسای تاریخی این شهر جزء یکی از مهمترین ظرفیت های تاریخی و فرهنگی سنندج به شمار می رود ولی هنوز از ظرفیت های آن برای گردشگری پایدار شهری در زمینه مذهبی و فرهنگی به خوبی استفاده نشده است. 

گویلیان در این زمینه افزود که مفهوم موزه امروزه بسیار وسیع و متنوع شده است و مفهوم موزه کلاسیک به معنی جایی که فقط محل نمایش اشیا و اقلام تاریخی باشد، جای خود را به گستره ای متنوع از کارکرد موزه های نوین مانند موزه های تخصصی، اکو موزه، موزه فضای باز و زنده و ... داده است.

یکی از انواع این موزه‌ها، "موزه بنا" می‌باشد که امکان حفاظت و بازدید عمومی برای معرفی بناهای شاخص و باارزش را ایجاد می کند و به فراخور می‌تواند موزه ها و گالری های ثابت و یا موقت هنری و تاریخی در آن برپا گردد. 

مسجد-مدرسه دارالاحسان یا مسجد جامع سنندج دارای ساختار معماری عالی و تزیینات بسیار متنوع و نفیس می باشد که روزگاری یکی از دارالعلم های مهم ایران بوده است.

کلیسای تاریخی سنندج هم با طراحی معماری شاخص، روزگاری همراه با میدان مرتبط با آن یکی از مراکز مهم شهری سنندج بوده است.

گویلیان عنوان کرد: باید به چشم‌اندازهای آینده این حوزه نگاه جدیدتری بیندازیم و برنامه‌ریزی‌ها به سمت‌وسویی رود که در این اماکن فرهنگی شاهد تحولی بزرگ باشیم.

گویلیان در پایان ضمن تقدیر و تشکر از اداره کل اوقاف و امور خیریه کردستان و همچنین تلاش و پشتکار معاونت میراث‌فرهنگی استان و کارکنان این معاونت، یادآور شد: پس از دریافت تاییدیه طرح توجیهی و محتوایی از اداره‌کل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، موزه بنای اماکن نامبرده در سنندج راه‌اندازی می شود و امیدواریم با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه موزه وقف را نیز داخل یکی از این موزه بناها راه اندازی نماییم.

عبدالحکیمی/ کردستان

 

کدخبر: 744920 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟