ماموریت جدید دانشگاه ها، تولید ثروت برای استقلال از محل تحقیقات و پژوهش

به گزارش رکنا از سمنان، معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین معارفه سرپرست دانشگاه صنعتی شاهرود، با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی شاهرود منابع درآمد اختصاصی بسیار خوبی دارد اما باید توسعه پیدا کند، ابراز داشت: بایدتحقیقات دانشگاه ها به سمت کاربردی شدن پیش برود و تولید ثروت کند تا با کسب درآمد ایجاد توسعه و در نهایت استقلال پیدا کند.

علی خطیبی افزود: امروز راه برون‌رفت مراکز دانشگاهی از وابستگی به بودجه‌های عمومی کشور ایجاد منابع درآمد پایدار و در نتیجه تحقق استقلال دانشگاه‌ها است.

وی به تجربه مفید دانشگاه های معتبر دنیا در استفاده از این مدل اشاره کرد و گفت: در دانشگاه های معتبر دنیا امروزه از هر ۵۰۰ مقاله یکی تبدیل به نوآوری، کسب و کار جدید و اشتغال آفرینی می شود، در حالیکه در دانشگاه های ایران از هر ۱۷۰ هزار مقاله یکی تبدیل به نوآوری و ایجاد اشتغال می شود که این امر یک زنگ خطر بزرگ است.

خطیبی گفت: با بررسی های به عمل آمده، بسیاری از دانشگاه های بزرگ دنیا  از بودجه عمومی برای پیشبرد اهداف خود استفاده نمی کنند، کسب درآمد آنها از محل فروش حاصل از تحقیقات و پژوهش ها است و از این راه ثروت آفرینی می کنند.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه ها در زمینه اشتغال و کارآفرینی به جامعه بدهکار هستند، اظهار داشت: دانشگاه های کشور امروز در حوزه تولید علم خوب درخشیدند، اما جامعه از پژوهشگران، استادان، نخبگان و دانشمندان توقع می رود در کنار فعالیت های مرسوم آموزشی و پژوهشی، نگاهی به حل مسایل محیط پیرامونی داشته باشند.

علی خطیبی افزود: چرخه نوآوری اطراف دانشگاه های بزرگ کشور را دربرگرفته اما در داخل دانشگاه ها نفوذ پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: فشار فزاینده بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی، بهره وری پایین بنگاه های اقتصادی و از طرف دیگر رشد سرسام آور هزینه های تولید، قبل از اینکه بحران اقتصادی باشد نشان دهنده این است که دانشگاه ها به رسالتی که داشتند خوب عمل نکردند.

خطیبی با بیان اینکه برای تحقیقات هیچ مرزی وجود ندارد، تصریح کرد: دانشگاه صنعتی شاهرود می تواند در سطح دنیا درخشان تر ظاهر شود به شرط آن که در این مسیر قرار گیرد.

خطیبی با بیان اینکه باید درِ دانشگاه ها به روی مردم و مسوولان شهر باز شود، افزود: در دوره جدید مدیریتی، دانشگاه صنعتی باید نسبت به مسوولیت اجتماعی خود نقش بیشتری ایفا کند.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاهی در تراز انقلاب است که از روش های سنتی و آموزش مطلق بیرون آید، اظهار داشت: دانشگاهی که دغدغه معیشت مردم دارد و ایجاد شغل می کند در مسیر تحول قرار می گیرد و در دوره جدید وزارت علوم با تاسیس معاونت نوآوری و فناوری و اهتمام روسای دانشگاه ها این امر محقق می شود.

وی رشد دانشگاه صنعتی شاهرود در چند سال اخیر را چشمگیر دانست و گفت: سه رکن اساسی دانشگاه اعضای هیات علمی، یاوران علمی و دانشجویان، باید در مدیریت دانشگاه همراه باشند و اگر این هم افزایی وجود داشته باشد، دسترسی به اهداف آسان تر می شود.

169262444 (2)

شایان ذکر است؛ امروز آیین معارفه سرپرست جدید دانشگاه صنعتی شاهرود با حضور معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد و طی آن از زحمات هشت ساله محمد مهدی فاتح قدردانی و مرتضی ایزدی فر به عنوان سرپرست دانشگاه صنعتی شاهرود معرفی شد.

حسن رستم زاده- سمنان

کدخبر: 749179 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟