یکی از راه های مهم پیشگیری از وقوع جرم غفلت کردن مدیران دستگاهها

به گزارش رکنا قزوین،علی فولیان در سومین نشست کارگروه پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین، افزود: اصل ۱۵۶ قانون اساسی قوه قضاییه را مکلف کرده تا در حوزه پیشگیری از وقوع جرم گام بردارد اما سایر دستگاه ها نیز در این حوزه دارای رسالت هستند و باید پای کار بیایند.

این مسوول خاطرنشان کرد: پیشگیری از وقوع جرم، یک فرایند علمی و فرادستگاهی است و تحقق آن نیازمند ابزارهای خاص،  اقدام دستگاه های مختلف و برنامه ریزی جامع از سوی دستگاه های متولی می باشد.

فولیان با بیان اینکه مجازات بدون داشتن نگاه پیشگیرانه نمی تواند باعث کاهش و جلوگیری از وقوع جرم شود، گفت: شاید بتوان مجرمان را مجازات کرد اما جرم را نمی توان با مجازات از میان برد چون ریشه جرایم به مسایل و مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باز می گردد.

وی اظهار داشت: شکستن قبح جرائم و رشد آسیب های اجتماعی در جامعه موضوعی نگران کننده به شمار می رود که ناشی از مسایل و مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و همچنین ترک فعل های مدیریتی است.

فولیان افزود: قانون گرایی دستگاه های اجرایی در خیلی از حوزه ها بستر وقوع جرم را از بین می برد اما بی توجهی به این موضوع که ترک فعل و تخلف از جانب مدیران به شمار می رود، باعث وقوع جرم می شود.

وی اظهار داشت: دستگاه قضایی در استان قزوین علاوه بر مدیران اجرایی از ظرفیت نخبگان و فعالان فرهنگی و اجتماعی و سازمان های مردم نهاد و رسانه ها برای پیشگیری از وقوع جرم بهره گرفته و در جلسات کارگروه به دنبال دستیابی به نتایج و خروجی های مثبت در این زمینه است.

فولیان خاطرنشان کرد:با استفاده از ظرفیت نهادها و دستگاه های مختلف نظیر سپاه و بسیج، کمیته امداد امام (ره)، سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین ائمه جمعه و جماعات و ارتباط گیری آنان با اعضای جامعه در مناطق دارای مشکل می توان اقدامات مفیدی را در زمینه پیشگیری از وقوع جرم انجام داد.

 

کدخبر: 748593 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟