مافیایی که نمی گذارد چرخه اعتیاد متوقف شود

به گزارش رکنا از اصفهان،سرهنگ جواد درستکار بیان داشت: مطالعات صورت گرفته حاکی از آن است که در حال حاضر رویه مناسبی برای ترک دادن معتادان در تعدادی از مراکز ترک اعتیاد وجود ندارد و می بینیم که بیشتر معتادان پس از گذراندن دوره ترک اعتیاد خود و بازگشت به جامعه مجدداً اعتیاد را از سر می گیرند و فقط فردی که تا دیروز هزینه‌هایی را برای مصرف مواد مخدر سنتی پرداخت می کرده امروز این هزینه ها را صرف داروهای ترک اعتیاد نظیر قرص متادون و .. می کند که البته مصرف این دارو ها هم عوارضی را برای فرد ایجاد خواهد کرد.

نیازمند تحول اساسی در حوزه ترک و درمان معتادان هستیم

از ابتدای انقلاب تا کنون مبارزه بی امانی با قاچاق مواد مخدر و همچنین اقدامات گسترده ای در زمینه پیشگیری و درمان معتادان صورت گرفته اما وجود معتادان که جامعه را به نا امنی می کشند و  گرایش افراد زیادی به سمت استفاده از انواع مواد مخدر به ویژه مواد های روان گردان و توهم زا نشان می دهد که نیازمند تحول اساسی هم در حوزه ترک و درمان معتادان و هم در حوزه پیشگیری از اعتیاد هستیم.

عوامل گرایش معتادان به سمت اعتیاد را باید ریشه کن کرد

تنها راه حل ریشه کن شدن معضل اعتیاد این است که ما زمینه‌های حرکت فرد به سمت مواد مخدر را بشناسیم و آنها را حذف کنیم. در واقع ذهن فرد و تفکر و اندیشه یک فرد است که باعث می‌شود که او به سمت مصرف مواد برود.

مافیایی که نمی گذارد چرخه اعتیاد متوقف شود

امروزه رد پای مافیا را می توان در شبکه های بزرگ تهیه، تولید، توزیع و قاچاق مواد مخدر مشاهده کرد اما شاید کسی نداند که مافیای دیگری نیز در زمینه داروهای ترک اعتیاد فعال است.

نگاهی به تبلیغات گسترده داروهای ترک اعتیاد در شبکه های ماهواره ای، سایت های اینترنتی و شبکه های اجتماعی موبایلی و همچنین توزیع زیرزمینی و بازار سیاهی که در زمینه توزیع و خرید و فروش این داروها به راه افتاده نشان می دهد که یک مافیای بزرگ پشت این قضیه نهفته و این مافیا هرگز اجازه نمی دهد هیچ زمان چرخه اعتیاد برای همیشه متوقف شود.

مطمئناً اگر معتادی در جامعه نباشد، مافیایی که پشت تهیه و توزیع گسترده داروهای ترک اعتیاد قرار دارد ضرر و زیان زیادی متحمل شده و عملاً کارش هم برای همیشه تعطیل می شود. بنابراین عده ای پشت پرده هستند که نمی خواهند افراد معتاد به طور کامل درمان شوند.

ضرورت نظارت بیشتر بر مراکز ترک اعتیاد

از طرف دیگر هم می بینیم که برخی از کمپ های ترک اعتیاد هم کار خاصی برای درمان کامل معتادان انجام نمی دهند و فقط معتادان را مدت یک یا دو ماه در کمپ نگه داشته و بر روی وی به اصطلاح دارو درمانی انجام می دهند که با این دارو درمانی ها هم عملاً هیچ اتفاق خاصی رخ نمی دهد.

قطعاً این موضوع نیازمند نظارت های بیشتر از سوی دستگاه های مربوطه است که ببینند واقعا خروجی مراکز ترک اعتیاد چه بوده است. معتقدم بایستی عملکرد مراکز ترک اعتیاد کشور مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و ببینند برای فرد معتادی که در این مراکز تحت درمان قرار گرفته چه اتفاقی رخ داده است و آیا به زندگی سالم قبل از معتاد شدن بازگشته؟ یا دوباره بعد از مدت کوتاهی مصرف مواد مخدر را از سر گرفته است؟

آمادگی پلیس برای جمع آوری معتادان متجاهر در کمترین زمان

در این جا این نکته را نیز باید متذکر شوم که پلیس بارها اعلام کرده در کمترین زمان ممکن قادر است معتادان متجاهر را از سطح جامعه جمع کند اما باید دید آیا دولت جایی را هم برای نگهداری و درمان کامل آنها پیش بینی کرده است و آیا اقدامات لازم برای اینکه معتادان پس از خروج از کمپ های ترک اعتیاد مجدداً به چرخه اعتیاد باز نگردند صورت می گیرد؟

البته پلیس همه ساله با اجرای طرح های مختلف اقدام به جمع آوری معتادان از سطح جامعه می کند، اقدامی که معتقدم تا همکاری و همراهی مسئولان و دستگاه های مربوطه نباشد به نتیجه مطلوب نمی انجامد و این معتادان بدون اینکه درمان شوند از مراکز ترک اعتیاد بیرون آمده و دوباره آرامش جامعه توسط آنها دچار خدشه می شود. این درحالی است که تحقیقات پلیس نشان می دهد 70 تا 80 درصد سارقان خُرد که به سرقت کابل وسیم برق، سرقت محتویات داخل خودرو، سرقت از باغ ها و منازل نیمه ساز و ... مبادرت می کنند معتادانی هستند که برای تامین هزینه مواد مصرفی خود دست به این نوع سرقت ها می زنند.

لزوم ورود خیّران در زمینه ساخت مراکز ترک اعتیاد رایگان

طی سالیان اخیر با واژه ای جدید به نام "خیّران امنیت ساز" آشنا شدیم که در گذشته کمتر به این موضوع توجه می شد. یکی از زمینه هایی که خیّران می توانند در زمینه ایجاد امنیت جامعه مشارکت کنند ساخت مراکز ترک اعتیاد رایگان با تمام امکانات علمی، پزشکی، آزمایشگاهی و مجهز بود به روانشناسان و روانپزشکان و دوره های آموزش فنی حرفه ای و کار آموزی و همچنین ایجاد اشتغال برای معتادان رها شده از بند اعتیاد است.

بی شک این اقدام آنها هم باعث می شود که اولاً اعضای خانواده فرد معتاد و هم اطرافیان و در نهایت کل جامعه به آرامش و آسایش عمومی دست یابند و به جرأت می توان گفت که ارزش این کار آنها از هر ثوابی بیشتر خواهد بود و اجری دو چندان در نزد خداوند دارد.

بد نیست به زحمات و تلاش هایی که مراکز NA و NGOها یی که در زمینه ترک اعتیاد معتادان خوب کار کردند هم اشاره کنم و البته بایستی این مراکز مورد حمایت و تقدیر قرار گیرند تا انگیزه بیشتری برای ادامه دادن مسیری که در پیش گرفتند پیدا کنند.

نویسنده: سرهنگ جواد درستکار- رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس اصفهان

 

 

کدخبر: 731661 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟