سبک زندگی فعال، شیوه ای برای ایمنی در مقابل کووید 19

تغییر سبک زندگی امروزه باعث گسترش بیماری های مختلفی چون، چاقی، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و ...شده است. ماشینی شدن، یکجا نشینی و بی تحرّکی و استفاده از غذاهای فست فودی امروزه با کاهش تحرّک و فعالیت بدنی  همراه بوده است که نتیجه آن آسیب های بدنی بیشماری بوده است که یکی از آنها کاهش ایمنی بدن می باشد.

امروزه با شیوع بیماری کرونا نتیجه بی تحرّکی و سبک زندگی غیرفعال مشهودتر از گذشته شده است. چراکه کووید 19 به بدن­هایی که دارای کمترین ایمنی هستند وارد شده و آسیب های جبران ناپذیری زده است. مخصوصاً در افرادی که چاق بوده و یا دارای بیماری های قلبی- عروقی، بیماری های ریوی و دیابت بوده اند حمله کرده است و بسیاری از عزیزانمان را بخاطر همین عامل از دست داده ایم.

همچنین کرونا باعث مشکلات روحی و روانی و ترس بسیاری از مردم کشور شد که اضطراب و استرس فراوان ناشی از آن عامل مهم دیگری در کاهش ایمنی بدن بوده و در نهایت باز کووید 19 می­توانست در بدن های این افراد که در معرض این ویروس قرار گرفته بودن رسوخ کرده و مشکل آفرین باشد.

تغییر سبک زندگی فعّال و گسترش فعالیت­بدنی و ورزش در بین شهروندان، نه تنها عامل مهمی در افزایش سلامت جسمانی شهروندان می­باشد بلکه در کنار سلامت جسم به بالابردن وضعیت روحی و روانی آنان نیز بسیار تأثیرگذار بوده که خود عامل مهمی در افزایش ایمنی بدن شده است و در نتیجه شیوع ویروس­هایی مانند کووید 19 نیز نمی­تواند خیلی راحت در بدن این افراد ورود پیدا کند و منجر به آسیب­هایی جبران ناپذیر و یا حتی مرگ گردد.

گزارش­های این بیماری از طرف ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونای کشور نشان داده است این ویروس در بدن­های اقشار مختلف با جنسیت های مرد و زن و ویژگی­های جمعیت شناختی گوناگون وارد شده است و به آنان آسیب رسانده است. مرد یا زن، پیر یا جوان نداشته است، انسانهایی با بدن های ضعیف بیشتر دچار این بیماری شده اند و آسیب پذیری بیشتری از خود نشان داده­اند.  بنابراین بدن هایی با سیستم ایمنی بالا در برابر این ویروس کشنده مقاومت بالاتری نشان داده و کمتر دچار این ویروس مرگبار شده اند.

بنابراین می­توان گفت ورزش و سبک زندگی فعال برای شهروندانمان امروزه بسیار حیاتی­تر از گذشته شده است و مردم باید به این مقوله اهمیت داده و در سبک زندگی خود تغییر اساسی بدهند چراکه بحث مرگ و زندگی است.

هرچند در حال حاضر ورزش و فعالیت بدنی در بیرون از خانه و یا در باشگاه­ها سخت­تر از گذشته شده است ولی می­توان در منزل با یک برنامه ریزی صحیح به فعّالیت بدنی و ورزش پرداخت تا با یک سبک زندگی فعّال به افزایش سیستم ایمنی بالا دست یافت که نتیجه آن مقامت بدن در برابر کووید 19 می باشد. انشالله در آینده نه چندان دور این ویروس کشنده نیز ریشه کن خواهد شد و شادی به جامعه ما برخواهد گشت. ولی آنچه مهم است کیفیت زندگی ماست که باید در بالاترین سطح خود باشد که یکی از عوامل موثر در افزایش کیفیت زندگی مقوله ورزش و فعالیت بدنی است که می بایستی مورد توجه مسئولین و مردم قرار گیرد تا دارای جامعه­ای سالم و شاد باشیم.

یمینی فیروز/ دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی

 

کدخبر: 726225 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟