به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ «علیرضا سعدی پور» طی پیامی هفته جهانی ناشنوایان را  به تمامی ناشنوایان و کم شنوایان عزیز، خانواده محترم آنان و همه همکاران زحمت کش و پرتلاش مدارس استان و کلاس های ناشنوایان و همچنین 120 دانش آموز کم شنوا و ناشنوای تحت پوشش مدارس استثنایی استان، تبریک و تهنیت گفت.

متن کامل پیام به شرح زیر است:

از قیل و قال بستند، گوش و زبان ما را

فارغ از این و آنیم ما را تو می‌شناسی

از سال ۱۹۵۷میلادی روز ۳۰سپتامبر، مصادف ۸مهر به عنوان روز جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است. این روز گرامیداشت سالروز درگذشت "دکتر شرایر" اولین رئیس فدراسیون ناشنوایان می‌باشد. هدف از این کار حمایت از حقوق ناشنوایان و فرهنگ ارتباط با آنها و همچنین آگاهی سیاست مداران و عموم مردم از مشکلات پیش روی این قشر از جامعه در زندگی روزمره است.

فدراسیون جهانی ناشنوایان در سال ۱۹۵۱به عنوان نهادی غیردولتی با هدف حمایت از ناشنوایان، احقاق حق ناشنوایان، شناسایی و بهبود مشکلات زندگی روزمره آنها و همچنین فراهم کردن شرایط تحصیل، اشتغال و زندگی برابر با سایر افراد تشکیل شد. این فدراسیون همواره بر برابری حقوق و احترام برای همه افراد جامعه بدون توجه به رنگ، نژاد، جنسیت، ملیت و عوامل دیگر تاکید کرده است و بیش از ۱۳۰کشور جهان در آن عضو هستند. در این هفته مراسم‌های مختلفی از سوی کشورهای جهان برگزار می‌شود. در ایران نیز از سال ۱۳۸۰شورای فرهنگ عمومی این روز را گرامی داشته و برای ناشنوایان عزیز این روز را جشن می‌گیرند. امروزه از سوی تمام کشورهای دنیا اقداماتی از جمله ابداع زبان اشاره، اختراع دستگاه‌های بهبود شنوایی مثل سمعک و ایجاد شرایط مناسب برای آموزش ناشنوایان انجام شده است.

شعار روز جهانی ناشنوایان  ۲۰۲۱  " تجلیل از جوامع بالنده ناشنوایان" نامگذاری شده است.

در اهمیت حس شنوایی، این گفته هِلِن کِلِر، گویاتر از هر سخنی است.

او که با وجود نابینایی و ناشنوایی، یکی از موفق ترین افراد استثنایی است، می گوید:

اگر این فرصت به من داده می شد که یکی از دو حس خود را بازیابم، ترجیح می دادم نابینا بمانم، ولی بشنوم.

اگر از نعمت شنوایی محروم باشیم، هرچند آموختن برای ما ناممکن نمی شود، ولی بسیار دشوار است. پس توجه به این نعمت بزرگ الهی که یکی از راه های بسیار مهم آموختن و فهمیدن است، حالت سپاس را پیش می آورد و تصور نبود آن کافی است تا به ارزش آن پی ببریم. به همین دلیل باید بیش از پیش روز جهانی ناشنوایان را مبارک دانست.

اینجانب هفته جهانی ناشنوایان را  به تمامی ناشنوایان و کم شنوایان عزیز، خانواده محترم آنان و همه همکاران زحمت کش و پرتلاش مدارس استان و کلاس های ناشنوایان و همچنین 120 دانش آموز کم شنوا و ناشنوای تحت پوشش مدارس استثنایی استان، تبریک و تهنیت می گویم و امیدوارم در راستای تحقق شعار امسال "تجلیل از جوامع بالنده ناشنوایان" شاهد حضور موثر و موفقیت های بیش از پیش این عزیزان در جامعه باشیم.

علیرضا سعدی پور

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران

 

کدخبر: 726204 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟