ضرورت همکاری بین دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی

به گزارش رکنا از لرستان، محمود ثمینی در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت زنان و خانواده که امروز ۱۹ مردادماه برگزار شد، اظهار کرد: جلسه امروز با پیگیری دو دستور کار تشریح سند پیشگیری و کاهش مصرف مشروبات الکلی و بررسی وضعیت نرخ خودکشی در استان برگزار شد.

وی تصریح کرد: تکالیف دستگاه‌های اجرایی در سند کاهش مصرف مشروبات الکلی روشن است، لذا بررسی علمی مسائل و ساماندهی اقدامات و برنامه‌ها یک ضرورت برای خروجی مطلوب اقدامات در سطح جامعه است که دستگاه‌های متولی با جدیت آن را در دستور کار قرار دهند.

معاون استاندار لرستان خاطرنشان کرد: در ارائه گزارش اقدامات، به هیچ وجه دنبال آمار کاذب یا کتمان حقایق نباشیم، زیرا ضرورت دارد در جلسات بدون پرده پوشی مطالب را بیان کرده تا بتوانیم تصمیمات درست را اتخاذ کنیم.

ثمینی اضافه کرد: شناسایی انگیزه‌های خودکشی و توجه به اشتراکات انگیزه‌ها در برنامه ریزی‌ها و مداخلات، نقش مهمی در کنترل و کاهش آن دارد، بنابراین ضرورت دارد به سمتی حرکت کنیم که در ارائه روش‌های موفق کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همانند خودکشی، پایلوت شویم.

وی با بیان اینکه سن، جنسیت، تحصیلات و سایر متغیرها، در این زمینه اثرگذار هستند، افزود: دستگاه‌های متولی در برنامه ریزی‌ها این موارد را مد نظر قرار دهند تا در شناسایی و روش‌های پیشگیری عملکرد بهتری داشته باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان با تاکید بر اهمیت انجام کار فرهنگی در مناطق حاشیه نشین و کمتر برخوردار، بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی متولی تلاش خود را بر شناسایی مناطق حاد متمرکز و روی آن مطالعه جامع‌تری انجام دهند، سپس اقدامات را مورد ارزیابی قرار دهند.

ثمینی عنوان کرد: برنامه‌های نشاط آفرین نقش مهمی در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند، که تاکید می‌شود دستگاه‌های اجرایی با بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و ظرفیت‌های داخلی دستگاه متبوع، اقدامات لازم را در این خصوص به‌عمل آورند.

وی به نقش رسانه‌ها و فضای مجازی در ترویج امور فرهنگی، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: صدا و سیما و رسانه‌ها تلاش کنند با در نظر گرفتن شیوه‌های مطلوب و اثر گذار که منجر به تاثیرگذاری بر مخاطب می‌شود، موضوعات مطلوب را بیان و مضرات مشروبات الکلی را به نحوی که در افکار آنها موثر واقع شود، اطلاع رسانی کنند.

پورسرتیپ مدیر کل امور اجتماعی استانداری نیز اظهار کرد: موضوع مصرف مشروبات الکلی به‌عنوان یک مسئله اجتماعی پدیده‌ای است که باعث می‌شود بعضاً توانایی جامعه در سازمان یابی و حفظ نظم موجود مختل شود و به‌عنوان یک آسیب اجتماعی، دارای یک شبکه علت پیچیده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که عوارض سنگینی را در حوزه سلامت و امنیت جامعه ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه موضوع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند طرح جامع و واحد همراه با همکاری بین بخشی ارگان‌های مختلف است، تصریح کرد: سند ملی پیشگیری و مقابله با مصرف مشروبات الکلی در واقع زبان مشترکی برای مدیریت پیشگیری، درمان و کاهش آسیب مصرف مشروبات الکلی است که به‌منظور هماهنگی و همکاری بین دستگاه‌های متولی، تقسیم وظایف و تکالیف بین آنها تدوین شده که انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی ضمن معرفی یک نفر از کارشناسان متخصص و متعهد آن سازمان به دبیرخانه کارگروه اجتماعی و فرهنگی، برنامه ریزی و اهتمام لازم را در جهت اجرای این سند به‌عمل بیاورند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خاطرنشان کرد: عملکرد دستگاه‌ها در این خصوص توسط دفتر امور اجتماعی گزارشگیری و بازدید میدانی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

مهدی زکی‌پور| لرستان

کدخبر: 711570 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟