کشف بیش از ۱۵ هزار میلیارد فساد مالی در دستگاه‌های اجرایی در سال ۹۴

هم اکنون 8 هزار و 116 بازرس افتخاری و 6 هزار و 130 سازمان مردم نهاد با سازمان بازرسی کل کشور همکاری دارند که اطلاعات این افراد و سازمان‌ها در بانک اطلاعات بازرسان افتخاری به ثبت رسیده است.
بر اساس این گزارش، سازمان بازرسی کل کشور به استناد اصل 174 قانون اساسی، وظیفه نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های داری کشور را بر عهده دارد و طبق ماده 11 قانون سازمان بازرسی کل کشور، این سازمان می‌تواند به منظور انجام وظایف محوله از توان تشکل‌های غیردولتی ومردم نهاد و اشخاص واجدشرایط در بخش‌های علمی، تخصصی، صنفی و مردمی بهره بگیرد.
همچنین در ماده 65 آئین‌نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1360 و اصلاحیه‌های بعدی آن آمده است: سازمان در اجرای بند «الف» ماده 11 قانون، می‌تواند از ظرفیت‌ تشکل‌های غیردولتی و مردم‌نهاد و افراد واجد شرایط، در حدود اختیارات قانونی در زمینه‌های مختلف از جمله در امر پیشگیری از وقوع جرم، جلوگیری از تضییع اموال عمومی و منابع طبیعی، حفظ محیط‌زیست و ارتقای میزان سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، توسعه فرهنگ قانون‌مداری و کسب اطلاعات و اخبار ارزیابی‌ها و پیشنهادها بهره‌مند شود و از نیروهای متخصص و کارشناس تشکل‌های مذکور در انجام برنامه‌های نظارت و بازرسی، انجام تحقیقات و مشاوره‌های تخصصی حسب مورد استفاده کند.
جلوگیری از 21 هزار میلیارد سوء جریان در معاملات
بر اساس این گزارش، بازرسان سازمان بازرسی کل کشور در سال گذشته با نظارت مستمر بر معاملات دولتی و حضور فعال در کمیسیون‌های مزایده و مناقصه، به 465 مورد سوء جریان در معاملات دولتی به ارزش 21 هزار میلیارد ریال برخورد کردند که نسبت به لغو و تجدید این معاملات، اقدامات قانونی را انجام دادند.
معرفی 1550 متخلف و مجرم در دستگاه‌های اجرایی به مراجع قضایی و انتظامی
همچنین سازمان بازرسی کل کور در سال گذشته مجموع 10 هزار و 118 پیشنهاد برای اصلاح سوء جریانات یا برخورد با متخلفان و مجرمان در دستگاه‌های اجرایی کشور ارائه کرده است که از این تعداد، هشت هزار و 568 مورد پیشنهاد برای اصلاح امور و یک هزار و 550 نفر برای رسیدگی به تخلفات و جرائم‌شان، به مراجع قضایی و انتظامی معرفی شدند . برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟