به گزارش رکنا، در این نشست حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ضمن تقدیر از دغدغه زیست محیطی رسانه ها و فعالین محیط زیست ، با بیان اینکه ۵ هزار حلقه چاه آب کشاورزی در حوضه آبریز میانکاله وجود دارد، افزود:  میزان مصرف آب چاههای کشاورزی ۹۰ میلیون مترمکعب و همچنین ۳۱ میلیون مترمکعب نیز میزان مصرف آب مزارع پرورش ماهی و آببندان‌ها در حوضه آبریز میانکاله می باشد.
وی با اشاره به اینکه برای شرایط پایداری در میانکاله به ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب نیاز است گفت:  اگر ۱۲۱ میلیون مترمکعب آب مصرفی چاههای کشاورزی و مزارع پرورش ماهی وارد تالاب میانکاله می‌شد؛ قطعا مشکلات فعلی تالاب وجود نداشت.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی با اشاره به اینکه "تالاب" آیینه تمام‌نمای فعالیت ما در یک حوضه آبریز است؛ اعمال یک مدیریت جهادی منسجم و رسیدن همه دست‌اندرکاران و دلسوزان محیط زیست به تصمیم و گفتمان مشترک برای حفاظت از پناهگاه حیات وحش میانکاله را در تغییر شرایط و رسیدن این زیست‌کره به شرایط پایدار مؤثر دانست.

وی ساماندهی برداشت انار در میانکاله را حاصل تعامل خوب جوامع محلی، سازمان‌های مردم‌نهاد، مسوولان محلی و نظارت خوب محیط زیست عنوان و اظهار کرد: همین تعامل را می توان  برای حفاظت از پناهگاه حیات وحش میانکاله در سطح کلان  داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به سخنانی مبنی بر اینکه این سازمان از ورود گردشگر و بازدیدکننده به میانکاله جلوگیری می‌کند، گفت: "بنده یکی از مدافعان سرسخت گردشگری و بهره‌برداری آگاهانه و مسوولانه از میانکاله هستم اما تبصره ۲ ماده ۱۶ قانون حفاظت از محیط زیست مصوب سال ۱۳۵۸، این اجازه را به محیط زیست نداده است.

وی با اشاره‌ آتش سوزی ها در پناهگاه حیات وحش میانکاله افزود: بند "ج " ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران که مسوولیت اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع را  به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کرده است و به همین دلیل، اعتبارات اطفاء حریق نیز به وزارت مذکور تخصیص یافت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: براساس بند ۴ تبصره ماده ۱۳، در بودجه امسال نیز ۱۰۰ میلیارد تومان به سازمان جنگلها و مراتع کشور برای اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها اختصاص یافت.

ابراهیمی‌کارنامی تصریح کرد: متأسفانه سازمان حفاظت محیط زیست عضو ستاد مرکزی مدیریت بحران کشور نیست و این مورد باید از طریق مجلس شورای اسلامی اصلاح و بصورت قانونی مصوب شود.

وی بیان کرد: با توجه به رسالت سازمان حفاظت محیط زیست و از طرفی تعصب خاص و غیرت محیط بانان این سازمان، به حفاظت از زیستگاه و زیستمندان آن، با مشاهده حریق در میانکاله و یا سایر نقاط جنگلی و مرتعی استان، قطعاً اقدام فوری جهت مهار و کنترل حریق صورت خواهد گرفت.

ابراهیمی بار دیگر بر گردشگری مسوولانه و آگاهانه، حمایت از دامداران و سایر ذی‌نفعان قانونمند در میانکاله تأکید کرد و از سوی دیگر این را هم گفت که مدارا با متخلف را هرگز نمی‌پذیرم. سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از عرصه های طبیعی و انفال الهی  ۱۴۰ محیط بان شهید در کشور تقدیم کرده، ضمن اینکه تعدادی محیط بان در استان مازندران نیز به درجه جانبازی نائل شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره تغییر مدیریت در پناهگاه حیات وحش میانکاله نیز اظهار داشت: مدیر فعلی دو سالی است که درخواست داده تا در این سمت نباشد اما اعلام میکنم که ایشان فردی سالم، پاکدست و مورد تایید است.

وی گفت: با پیگیری های مجدانه این اداره کل و بمنظور اطفاء حریق در جنگلهای تحت مدیریت محیط زیست مازندران و حتی کمک به اطفاء حریق در خارج از این مناطق، برای اولین بار، پایگاه اطفاء حریق در مرکز و شرق استان، در ضلع شمالی پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری در حال احداث و برای ایجاد زیر ساختهای آن، مبلغ 18 میلیارد ریال تامین  و از منابع ملی ابلاغ شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با ابراز گلایه از دستگاههای ذیربط در خصوص عدم همکاری با این اداره کل در خصوص احداث پایگاه اطفاء حریق در مرکز استان گفت: علی رغم پیگیریهای زیاد این اداره کل، متاسفانه برخی از ادارات مرتبط، همکاری لازم را جهت آغاز عملیات اجرایی پایگاه اطفاء حریق مذکور ندارند.

ابراهیمی‌کارنامی در پایان سخنانان خود با قدردانی از دغدغه‌مندی رسانه ها،فعالان محیط زیست و ذینفعان میانکاله اظهار داشت: سازمان‌های مردم‌نهاد در کنارمحیط زیست و برای یک هدف مشترک تلاش می‌کنند.

در این نشست که با هدف بررسی راهکار‌هایی جهت جلوگیری از تکرار آتش‌سوزی‌ها در میانکاله برگزار شد، مقرر گردید نظرات حاضرین در جلسه در تصمیم‌گیری‌های جدید لحاظ شود، همچنین از گروه‌های مختلف شرکت‌کننده نیز نمایندگانی به ‌منظور حفاظت از پناهگاه حیات وحش میانکاله، در نشست‌های بعدی حضور یابند.


انتهای پیام/عباسی نیک

کدخبر: 703362 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟