«شِنگ» گیاهی محلی لرستان با فواید درمانی بالا

به گزارش خبرنگار رکنا در خرم آباد، کارشناسان طب سنتی اعتقاد دارند که اگر این گیاه را پختید هرگز آب آن را دوز نریزند بلکه آن را بنوشید، زیرا منافع شنگ در آب جوشانده جمع می‌شود.

"شِنگ" گیاهی با فواید درمانی بالا

مربی مرکز تحقیقات داروهای گیاهی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفتگو با رسانه ها با بیان اینکه گیاه شِنگ با نام علمی Tragopogon graminifolius گیاهی از خانواده Asteraceae است، گفت: این گیاه در طب سنتی ایران از اهمیت ویژه‌ای در درمان برخی از بیماری‌ها برخوردار است.

بهروز عزت‌پور در رابطه با فواید درمانی این گیاه افزود: "شنگ" در درمان زخم‌های گوارشی و ریه مورد استفاده قرار می‌گیرد و عصاره آن به دلیل قابض بودن جهت درمان انواع خونریزی ازجمله خونریزی‌های رحمی، دستگاه تنفسی و درمان برخی از انواع اسهال نیز مؤثر است.

عزت‌پور با اشاره به اینکه مصرف موضعی پودر گل و ریشه گیاه باعث تسریع التیام و بهبود زخم‌های چرکی می‌شود اظهار داشت: استعمال موضعی گل‌های گیاه شنگ جهت درمان سوختگی مفید است و ریشه این گیاه در طب سنتی جهت سمیت‌زدایی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مربی مرکز تحقیقات داروهای گیاهی دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: گیاه شنگ برای معده مقوی است و مصرف موضعی ریشه این گیاه در درمان عفونت و از بین بردن ترشحات گوش مؤثر است.

وی با تأکید بر اینکه مطالعات فارماکولوژیک نشان‌دهنده مؤثر بودن عصاره این گیاه در درمان زخم معده و بیماری کولیت است، عنوان کرد: اثرات ضد درد عصاره این گیاه در پژوهش‌های حیوانی به اثبات رسیده، مصرف آن در افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی توصیه نمی‌شود.

از ریشه شِنگ غافل نشویم

محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان نیز در گفتگو با خبرنگار رکنا در خرم آباد گفت: شنگ یکی‌از مهم‌ترین و پرخاصیت‌ترین گونه‌های گیاهی خود رو در لرستان است که ریشه لعاب‌دار و تلخ این گیاه به میزان زیاد اشتهاآور بوده، ضمن اینکه خلط‌ ‌آور و نرم‌کننده سینه نیز است.

علی سپهوند افزود: آب ریشه خام گیاه شنگ در از بین بردن زگیل اثرگذار است و در آن ماده مؤثره‌ای وجود دارد که برای سلامتی کبد، شش و قلب مفید است.

شِنگ عامل بهبود دستگاه گوارش

یک متخصص طب سنتی نیز در گفتگو با خبرنگار رکنا اظهار داشت: براساس متون طب سنتی این گیاه دارای خواص متعدد درمانی در بسیاری از بیماری‌ها ازجمله زخم‌های گوارشی، التهابات روده و اسهال‌های گوارشی بوده و تقویت‌ و محافظت‌ کننده کبد در برابر سموم است.

نعمت‌اله مرادی تصریح کرد: همچنین گیاه شنگ التیام دهنده زخم‌ها و سوختگی‌ها و بند آورنده خونریزی‌های داخلی است.

مرادی بیان داشت: در حال حاضر به صورت بومی و محلی در غرب ایران از ساقه‌های تازه گیاه جهت درمان انگل‌های گوارشی استفاده می‌شود که در مطالعات علمی انجام شده بر روی این گیاه، اثرات ضدالتهابی، محافظت‌کننده از مخاط معده و روده و همچنین خواص ضدمیکروبی آن به اثبات رسیده است.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه گیاه شِنگ اثرات آنتی‌اکسیدانی قابل توجهی دارد که بسیاری از خواص درمانی آن را تایید می‌کند، گفت: براساس مطالعات فارماکولوژیک انجام شده این گیاه دارای اثرات شاخص در درمان کولیت و بیماری التهابی روده است که از برخی داروهای شیمیایی مورد استفاده در درمان کولیت مؤثرتر است.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر در فصلی قرار داریم که این گیاه پر خاصیت به تازگی سر از خاک در آورده و آماده مصرف برای همگان است.

اکثر مردم بومی این مناطق به راحتی از دل طبیعت این گیاه پر خاصیت را بدست می آورند که البته برای مصرف آن نیاز نیست حتما به طبیعت مراجعه کنید چرا که در غرب کشور به ویژه در لرستان توسط مردم بومی در بازارهای محلی مورد فروش قرار می‌گیرد و افرادی که این گیاه را نمی شناسند و یا نمی‌توانند برای تهیه آن به دامان طبیعت بروند می‌توانند با مراجعه به بازارهای محلی نسبت به تهیه آن اقدام کنند.

طبق گفته پزشکان طب سنتی و نوین سبزی‌های تازه و محلی که در فصل بهار و به صورت خود رو به وفور در طبیعت یافت می‌شوند، در سلامت بدن انسان بسیار مؤثر هستند.

۱۲ خاصیت گیاه شنگ

یک دکتر طب سنتی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار رکنا در خرم آباد گفت: طبیعت گیاه شنگ، سرد و خشک است و مهمترین فواید اثبات شده شنگ را به ۱۲ قسمت می توان تقسیم کرد.

۱_شنگ برای زخم معده نقش محافظتی دارد و دیواره معده را تقویت می کند و همچنین در سم زدایی بدن از این گیاه استفاده میشود.

۲_ ضماد گل شنگ ترکیب شده با موم برای درمان سوختگی ناشی از آتش مفید است.

۳_ عصاره گیاه شنگ به عنوان یک فرآورده مکمل دربهبود کبد چرباثرات خوبی از خود نشان داده و تاکنون هیچ گونه عارضه جانبی خاصی از این گیاه مشاهده نشده است.

۴_ کمک به درمان کچلی و زخم های پوستی از خواص شنگ در طب سنتی است. از ضماد برگهای این گیاه در ساخت کرم استفاده شده به منظور التیام زخمهای سطحی استفاده میشود.

۵_ حکیم محمد ابن زکریای رازی خوردن ریشه گیاه شنگ را پادزهر سموم میدانست.

۶_ آب ریشه خام گیاه دارویی شنگ زگیل را از بین میبرد و برای مسلولین بسیار مفید است.

۷_ ضماد تهیه شده با گیاه شنگ برای التیام عصب قطع شده مفید است.

۸_ کمک به درمان روماتیسم از دیگر خواص شنگ است. به این منظور 60 گرم ریشه شنگ را در یک لیتر آب بجوشانید و روزی سه فنجان مصرف کنید.

۹_ در طب سنتی خوردن خیسانده ریشه شنگ در آب انگور برای جلوگیری از خونریزی رحم تجویز میشود.

۱۰_ گیاه شنگ دارای اثرات شاخص در درمان کولیت و بیماری التهابی روده است و از برخی داروهای شیمیایی مورد استفاده در درمان کولیت، موثرتر است.

۱۱_ ریشه گیاه شـنگ دارای لعاب بوده و کمی تلخ است، خاصیت خلط آور و نرم کننده سینه از دیگر خواص شنگ و مصارف دارویی ریشه این گیاه است.

۱۲_ تحقیقات محققان نشان داده، استفاده از این گیاه در درمان زخم های گوارشی و ریه موثر است و عصاره آن به دلیل قابض بودن جهت درمان انواع خونریزی از جمله خونریزی های رحمی، دستگاه تنفسی و درمان برخی از انواع اسهال مفید است.

چه کسانی نباید شنگ مصرف کنند

محمد صفایی در خصوص ممنوعیت ها و اینکه چه کسانی نباید گیاه شنگ را مصرف کنند اظهار داشت: افرادی که دارای انواع بیماری های کلیوی هستند، نباید از این گیاه استفاده کنند.

طبیعت گیاه شنگ سرد و خشک است. از این رو، افرادی که دارای مزاجی صفرایی هستند نباید این گیاه استفاده کنند.

گفته می شود خانم های بارداری که دچار ویار هستند، با خوردن گیاه شنگ می توانند مشکلات این دوران را کمتر کنند. با این حال مضرات یا فواید این گیاه برای زنان باردار به طور قطعی مشخص نیست. از این رو، بانوان باردار برای مصرف گیاه شنگ حتماً باید با پزشک خود مشورت کنند.

لرستان_خرم آباد، امین پارسا

کدخبر: 678049 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟