روز جهانی قدس؛ نمایش نفرت مسلمانان جهان از رژیم صهیونیستی

به گزارش رکنا، امروز آخرین جمعه ماه مبارک رمضان مصادف با روز جهانی قدس شریف است. امام خمینی رحمه الله علیه رهبر کبیر انقلاب در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸، مطابق با ۱۳ رمضان ۱۳۹۹ پس از بمباران جنوب لبنان توسط نیرو‌های دفاعی رژیم صهیونیستی، طی پیامی که خطاب به مسلمین ایران و جهان صادر کردند از مسلمانان جهان خواستند تا آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان «روز قدس» انتخاب کنند و در این روز همبستگی خود را در حمایت از «حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین» به نمایش بگذارند.

متن پیام امام خمینی (ره) به شرح زیر است.

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌

من در طى سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این روز‌ها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینى شدت بخشیده است و بویژه در جنوب لبنان به قصد نابودى مبارزان فلسطینى، پیاپى خانه و کاشانه ایشان را بمباران میکند.

من از عموم مسلمانان جهان و دولتهاى اسلامى می‌خواهم که براى کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند؛ و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و می‌تواند تعیین‌ کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طى مراسمى همبستگى بین المللى مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونى مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزى مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم؛ و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

در توصیف این روز رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت روز جهانی قدس ۲ تیرماه ۱۳۹۹ و آخرین جمعه از رمضان المبارک ۱۴۴۱ گفتند: «امروز روز قدس است؛ روزی که با ابتکار هوشمندانه‌ی امام خمینی (رضوان الله علیه) همچون حلقه‌ وصلی برای هم‌صداییِ مسلمانان درباره‌ قدس شریف و فلسطین مظلوم تعیین شد؛ و در این چند دهه، در این باره نقش‌آفرینی کرد و از این پس نیز خواهد کرد؛ ان‌شاءالله. ملّتها از روز قدس استقبال کردند و آن را همچون نخستین کار واجب، یعنی برافراشته نگهداشتن پرچم آزادی فلسطین گرامی داشتند. سیاست عمده‌ استکبار و صهیونیسم، کمرنگ کردن مسئله‌ فلسطین در ذهنیّت جوامع مسلمان و به سَمت فراموشی راندن آن است؛ و فوری‌ترین وظیفه، مبارزه با این خیانتی است که به دست مزدوران سیاسی و فرهنگی دشمن در خودِ کشور‌های اسلامی صورت می‌گیرد؛ و حقیقت آن است که مسئله‌ای به عظمت مسئله‌ فلسطین چیزی نیست که غیرت و اعتماد به نفْس و هوشمندی روزافزون ملّتهای مسلمان، اجازه‌ فراموش شدن آن را بدهد؛ هر چند آمریکا و دیگر سلطه‌گران و پادو‌های منطقه‌ای آنان همه‌ی پول و توان خود را برای آن به کار گیرند.»

اما روز جهانی قدس امسال رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است چرا که حماسه تاریخی جوانان فلسطینی در عملیات طوفان الاقصی در تاریخ شـنبه ۱۵ مهـر ۱۴۰۲ برابر با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی ضربه‌ای جدی به رژیم صهیونیستی در ابعـاد مختلف نظامی، امنیتی و اطلاعاتی وارد کرد که آثار و پیامد‌های آن برای این رژیم کودک‌کش غیرقابل ترمیم و جبران است.

رژیم غاصب صهیونیستی در برابر شکست مفتضحانه خود در نبرد طوفان الاقصی دست به جنایات هولناکی زد، شمار شهدای جنگ غزه از هفتم اکتبر گذشته تاکنون بالغ بر ۳۲ هزار و ۷۸۲ نفر و شمار مجروحان نیز به ۷۵ هزار و ۲۹۸ نفر رسیده است و نزدیک به ۸ هزار نفر هم مفقود و زیر آوار هستند.

پیروزی نهایی مردم غزه را خواهید دید

با وجود اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دیدار با «زیاد النَّخالة» دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، نیرو‌های مقاومت و مردم غزه را تا این لحظه پیروز میدان خواندند و تأکید کردند: اوج عزت و ایستادگی مردم غزه و فلسطین و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی در این جنگ شش ماهه، یک حادثه و پدیده‌ای الهی است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در کشتار مردم غزه گفتند: اینکه رژیم صهیونیستی با آن همه ساز و برگ نظامی و پشتیبانی‌های قدرت‌های ظالم دنیا، اقدام به کشتار زنان و کودکان می‌کند، نشان می‌دهد این رژیم قادر به مقابله با نیرو‌های مقاومت و شکست آن‌ها نیست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین خاطر نشان کردند: به‌فضل الهی شما پیروزی نهایی مردم غزه را خواهید دید.

پیشتر نیز سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه دفاع از مظلوم در فرهنگ دینی ما جایگاه ویژه‌ای دارد و در این دوران مصداق مظلومین مردم فلسطین هستند گفته بود: امام عظیم الشأن ما همواره بر دفاع از مردم مظلوم فلسطین تأکید داشتند چه در زمان اختناق رژیم گذشته و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که اسلام در کشور حاکمیت پیدا کرد؛ هرچند امروز نوع این دفاع با گذشته فرق کرده و طبق فرمایش حضرت امام، تشکیل هسته‌های مقاومت دفاع از مظلوم را نهادینه کرده است.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر این که هسته‌های مقاومت به برکت اخلاص حضرت امام (ره) و سپس همت بلند مقام معظم رهبری مرحله به مرحله رشد کرد تا به اقتدار امروز رسید، افزود: وقتی در وضعیت مجاهدان فلسطینی در دو دهه اخیر دفت کنید می‌بینید جوانان فلسطینی که روزگاری با دستان خالی و با سنگ از خود دفاع می‌کردند امروز جبهه مقاومت به ویژه نیرو‌های حماس در عملیات طوفان الاقصی با تکیه بر ایمان و سلاح‌هایی که دارند حالت تهاجمی به خود گرفته و قهرمانانه ارتش اسرائیل را دچار چالش اساسی کرده‌اند.

سردار قاآنی با تأکید بر این که ویرانی‌های غزه قطعاً بازسازی خواهد شد، اما اعتبار و آبروی رژیم اشغالگر قدس بازسازی نخواهد شد گفت: این نبرد نشان داد جبهه مقاومت یک مجموعه به هم پیوسته است که قابلیت‌های فراوانی دارد، اگر چه هنوز از تمام قابلیت‌های خود استفاده نکرده است و همچنین ثابت شد که کسی نمی‌تواند جبهه مقاومت را نادیده بگیرد.

اما امسال نیز در «روز جهانی قدس» راهپیمایی شکوهمند ملت بزرگ ایران همپای سایر مسلمانان و آزادگان جهان برگزار می‌شود. به گفته مدیرکل امنیتی و انتظامی درباره مراسم روز قدس، تدابیر و تمهیدات امنیتی، انتظامی و ترافیکی لازم برای مراسم اندیشیده شده است و با همکاری تمامی دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و خدمات رسان و امدادی با آمادگی کامل در کنار مردم حضور خواهیم داشت.

رمضان شریف در نشست خبری که ۱۵ فروردین در آستانه روز جهانی قدس برگزار شد بیان داشت: امسال در بیش از ۲۰۰۰ هزار نقطه دکشور راهپیمایی روز قدس برگزار می‌شود اظهار داشت: سخنران اصلی مراسم راهپیمایی روز قدس در تهران سردار سلامی، فرمانده کل سپاه خواهد بود.

رئیس ستاد مرکزی انتفاضه و قدس با بیان اینکه امسال به نام «روز جهانی قدس، از طوفان الاقصی تا طوفان الاحرار» نام‌گذاری شده است، اظهار داشت: روز جهانی قدس به‌عنوان راهبرد نظام اسلامی در حمایت از مردم فلسطین از سوی امام راحل نام‌گذاری شد و همواره مورد تأکید رهبر انقلاب بوده و هست.

وی از اعزام بیش از هزار و ۵۰۰ مبلغ ویژه روز قدس خبر داد و درباره برنامه‌های این روز جهانی گفت: راهپیمایی روز جهانی قدس امسال از ساعت ۱۰ صبح روز جمعه از مساجد اصلی سراسر کشور و مراکز استان‌ها، بخش‌ها، روستا‌ها به‌سمت مساجد جامع هر منقطه در دو هزار و ۵۰۰ نقطه با پیش‌بینی ۵۰۰ عنوان برنامه فرهنگی برگزار خواهد شد.

مسیر‌های راهپیمایی روز جهانی قدس در تهران

۱. مسجد امام حسین (ع): میدان امام حسین (ع) خیابان انقلاب اسلامی دانشگاه تهران

۲. مسجد جامع ابوذر: میدان ابوذر خیابان ابوذر خیابان شهید برادران، حسنی خیابان قزوین خیابان کارگر میدان انقلاب اسلامی دانشگاه تهران

۳. مسجد مظهری: خیابان قزوین میدان قزوین خیابان کارگر جنوبی میدان انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران

۴. مسجد امام زمان (عج): خیابان آزادی تقاطع خیابان بهبودی میدان انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران

۵. مسجد ابوالصدق: خیابان امام خمینی (ره) - خیابان کارون - خیابان آزادی میدان انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران

۶. مسجد حضرت مهدی (عج): خیابان ستارخان میدان توحید خیابان توحید خیابان آزادی میدان انقلاب اسلامی دانشگاه تهران

۷. مسجد الجواد (ع): میدان هفتم تیر خیابان کریمخان میدان، ولی عصر (عین الله تعالی فرجه الشریف) بلوار کشاورز، دانشگاه تهران

۸. مسجد امام جعفر صادق (ع): فلکه اول صادقیه خیابان ستارخان خیابان توحید خیابان آزادی میدان انقلاب اسلامی دانشگاه تهران

۹. مسجد حضرت امیر (ع): خیابان کارگر شمالی میدان انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران

۱۰. مسجد جامع رسول اکرم (ص): تهرانسر، بلوار شاهد بلوار تهرانسر میدان کمال الملک بزرگراه شهید لشگری، خیابان آزادی خیابان انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران بیان داشت: در مراسم امسال پیکر مطهر شهدای عزیزمان که در کنسولگری ایران در دمشق به شهادت رسیدند در تهران تشییع می‌شوند و سپس به زادگاه خودشان برای خاکسپاری فرستاده خواهد شد.

کدخبر: 985723 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟