12 فروردین روزی فراموش نشدنی در تاریخ انقلاب ایران / 2/ 98 درصد مردم در همه‌پرسی «آری» گفتند

فردا ( یکشنبه دوازدهم فروردین)، سالروز اعلام نظام جمهوری اسلامی ایران در سال 1358 و یکی از روز های فراموش نشدنی در تاریخ انقلاب ایران  وازافتخارات مهم نظام و انقلاب اسلامی و معماری معمار کبیر انقلاب حضرت امام (رضوان‌الله تعالی علیه) است.

۱۲فروردین ۱۳۵۸ نتایج همه پرسی تغییر نظام حکومت ایران که روزهای ۱۰و ۱۱ فروردین برگزار شد، اعلام و۲/ ۹۸ درصد واجدین شرایط در این همه پرسی به «جمهوری اسلامی» رای «آری» دادند.

در این روز با رای ۲/ ۹۸  اکثریت قاطع مردم، نظام سیاسی کشور پس از ۲ هزار و ۵۰۰ سال از نظام سلطنتی به نظام جمهوری اسلامی و حکومت مردمی تغییر یافت.

در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ ثمره مبارزات ضد سلطنتی و طاغوتی و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ملت ایران به بار نشست و نظام جمهوری اسلامی ایران استقرار یافت، به همین سبب این روز مبارک از آن پس روز «جمهوری اسلامی» نام گرفت.

استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی

«آزادی» یکی از شعارها و خواسته‌های اصلی ملت ایران در ایام انقلاب بود که با استقرار جمهوری اسلامی شکل عملی به خود گرفت و قشرهای مختلف با حضور در تمام صحنه‌ها آزادانه به خواسته‌های خود جامه عمل پوشانده و در تعیین سرنوشت خود مشارکت می‌کنند.

واژه آزادی در اسلام معنای متعالی دارد، بر این اساس مردم طبق قانون برای تعالی و کمال خود از حق انتخاب و آزادی بیان برخوردار بوده و کسی نمی تواند این حق را از مردم سلب کند در این مکتب سلب آزادی و حق انتخاب از خود نیز نوعی ظلم به خویش است.

«استقلال» بعد دیگری از نظام جمهوری اسلامی ایران است که با استقرار آن ملت ایران از وابستگی به شرق و غرب رهایی یافت و در عرصه بین الملل با حفظ اصول به دفاع از حقوق خویش پرداخت، استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران و سرنگونی نظام سلطنتی پهلوی علاوه بر اینکه تحولات داخلی به دنبال داشت، تغییراتی در نظام بین الملل، به ویژه در خاورمیانه ایجاد کرد تغییراتی که با اهداف استعمارگران همسو و سازگار نبود و دشمنی آنان را علیه ملت ایران برانگیخت.

از این رو حفظ استقلال هزینه‌هایی در برداشته و دشمنان این مرز و بوم با طراحی توطئه‌های مختلف از جمله جنگ تحمیلی، ترور شخیصت‌های سیاسی، تحریم قتصادی و در نهایت ایجاد موانع و دشمنی در دست یابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای سعی در خدشه دار کردن استقلال ملت هوشیار ایران عزیز دارد.

امام خمینی: ۱۲ فروردین، روز عید ملت‌ است

امام خمینی (ره) در خصوص روز ۱۲ فروردین فرمودند: «و ما امیدواریم که خداوند تعالی به ما توفیق بدهد، که تا حالا که رساندیم مطلب را به‌ ‌اینجا و جمهوری اسلامی را اعلام کردیم؛ و الآن من اعلام می کنم جمهوری اسلامی را و ‌این روز را روز عید می دانم. و امیدوارم که در هر سال روز «۱۲ فروردین» روز عید ملت‌ ‌ما باشد؛ که رسیدند به قدرت ملی و خودشان سرنوشت خودشان را به دست خواهند ‌گرفت. ما به همه ملت تبریک عرض می کنیم و من این روز را بر ملت عزیز خودمان، به‌ ‌همه اقشارشان، تبریک عرض می کنم. مبارک باد بر شما این عید! مبارک باد بر شما این‌ ‌جمهوری اسلامی! لکن همه مکلفیم که احکام اسلام را مراعات کنیم. باید بازار ما بازار ‌اسلامی باشد؛ بازار ما از بی انصافی باید شستشو بشود. باید دولت ما و همه دولت هایی که‌ ‌بعدها می آیند همه روی موازین اسلامی باشد، وزارتخانه ها روی موازین اسلامی ادارات دولتی روی موازین اسلامی باشند. باید مملکتی که رنگ طاغوت دارد ‌مبدل بشود به مملکتی که رنگ الله دارد. باید مملکت طاغوتی به مملکت الهی تبدیل‌ ‌بشود. »

حضرت آیت الله خامنه ای ، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز فرمودند «روز جمهوری اسلامی یک مقطع تاریخی بی‌نظیری در تاریخ کشور ماست، زیرا که برای اولین بار بعد از صدر اسلام و پس از فَترَت کوتاه اولین سال‌های فتح ایران به دست مسلمین یعنی که در آن سال‌های کوتاه البته حکومت‌ها تا حدود زیادی اسلامی بودند در طول این تاریخ ممتدی که کشور ما داشته، برای اولین بار بعد از آن فَترَت و بعد از آن دوران کوتاه صدر اسلام یک حکومتی اعلان شد، یک نظامی اعلان شد که دارای دو خصوصیت مردمی بودن و الهی بودن هست؛ یعنی جمهوری اسلامی و در واقع نقطه‌ مکمل و متمم انقلاب، ۲۲ بهمن بود یعنی خلاصه محصول ۲۲ بهمن روز جمهوری اسلامی روز دوازدهم فروردین بود. »

ملت ایران در 45 سالگی استقرار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» با تجدید پیمان با آرمان های امام خمینی معمار کبیر انقلاب اسلامی و شهیدان به خون خفته خود همچنان بر حفظ این ارزش ها پای می‌فشارد و روز «جمهوری اسلامی» را به عنوان یکی از ماندنی ترین روزهای تاریخی این سرزمین گرامی می‌دارد.

کدخبر: 984170 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟