رژیم صهیونیستی لیست اسرا را از حماس می خواهد/ ۳ شرط حماس برای توافق با رژیم صهیونیستی

شبکه سی‌ان‌ان در این باره گزارش داد که این منبع مطلع با اشاره به این موضوع در گفت‌‎وگو با این شبکه افزود که حداقل سه مورد باید پیش از موافقت حماس با توافقی در این باره اجرایی شود؛ «آتش‌بس دائمی، خروج نیروهای اشغالگر از نوار غزه و بازگشت آوارگان فلسطینی از جنوب به شمال نوار غزه »

 برنارد اسمیت، خبرنگار الجزیره که از رام‌الله در کرانه باختری اشغالی گزارش می‌دهد، می گوید توافقنامه ای برای آتش بس شش هفته ای در غزه روی میز قرار دارد و اکنون بر عهده حماس است که با آن موافقت کند.

به گزارش الجزیره، ایالات متحده می‌گوید اسرائیل چارچوبی را برای آتش‌بس پیشنهادی در غزه و توافقنامه آزادی اسرا تایید کرده وحالا توپ در زمین حماس قرار دارد.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود ، می گوید پیشنهاد در خصوص آتش بس شش هفته ای و همچنین آزادی بخشی از اسرا  که شامل بیماران، مجروحان، سالمندان و زنان می شود از سوی حماس است.

این توافق همچنین به احتمال زیاد به صدها هزار فلسطینی ناامید در شمال غزه که به گفته مقامات بشردوستانه در معرض خطر قحطی هستند، کمک خواهد کرد.

اسرائیل از زمان آغاز جنگ خود در 7 اکتبر، ورود مواد غذایی، آب، دارو و سایر تجهیزات به نوار غزه را به شدت محدود کرده است. میانجی‌های بین‌المللی هفته‌ها برای میانجی‌گری برای توقف جنگ قبل از آغاز ماه مبارک رمضان در حوالی زمانی 10 مارس تلاش کرده‌اند.

حماس پیش از این بر آتش بس دائمی کامل و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه تاکید کرده بود. اسمیت خبرنگار الجزیره گفت: این خواسته‌هایی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل آن‌ها را توهم‌آمیز خوانده است.  همچنین اسرائیل لیست اسرا را از حماس می خواهد .

منابع مصری و یک مقام حماس به خبرگزاری رویترز گفتند که حماس از موضع خود مبنی بر اینکه آتش بس باید شروعی برای پایان دادن به جنگ باشد، عقب نشینی نکرده است. با این حال، این منبع مصری گفت که تضمین هایی به حماس ارائه شده که شرایط آتش بس در مرحله دوم و سوم توافق انجام خواهد شد.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو همچنین گفته است تا زمانی که حماس فهرستی از اسرای زنده را ارائه ندهد، کسی را به قاهره نمی‌فرستد. برخی منابع می گویند که حماس آمادگی انجام چنین کاری را ندارد. در جریان آتش بس یک هفته ای قطر در نوامبر، 105 اسیر در ازای 150 زن و کودک فلسطینی در زندان های اسرائیل آزاد شدند. تاکنون اسرائیل هیاتی را برای مذاکرات قاهره نفرستاده است .

موج استعفای مقامات ارشد و فرماندهان ارتش اسرائیل

 رسانه‌های رژیم اسرائیل بامداد امروز( دوشنبه ) گزارش دادند که شماری از مقامات ارشد و فرماندهان ارتش این رژیم از جمله سخنگوی ارتش از سمت خود استعفا داده‌اند.

هاآرتص، روزنامه رژیم صهیونیستی گزارش داد، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل نیز از سمت خود استعفا داده است. از سوی دیگر وزارت جنگ رژیم اسرائیل دیروز درباره ناتوانی ارتش در تداوم جنگ ابراز نگرانی کرد.

اصرار شخص بینامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل بر ادامه جنگ و حمله به جنوب غزه (رفح) در میانه انتقادهای فزاینده از این رژیم به دلیل کشتارها بیش از 30 هزار نفر در 150 روز گذشته، منجر به ایجاد اختلاف و شکاف عمیق در بین مقامات رژیم و فرماندهان شده است و بنی گانتز، عضو کابینه جنگ صهیونیست‌‌ها و مخالف نتانیاهو هم‌اکنون در آمریکا به سر می‌برد تا با آمریکایی‌ها درباره آینده جنگ وارد مذاکره کند.

از سوی دیگر، دیروز آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسبق اسرائیل گفت که کار نتانیاهو تمام شده است ولی او حاضر به پذیرش شکست خود نیست و اراضی اشغالی باید سریعتر به سمت انتخابات زودهنگام برود.

هاآرتص، روزنامه چاپ فلسطین اشغالی نیز بامداد امروز( دوشنبه ) نوشت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با وجود آنکه در مدت 150 روز از شروع جنگ غزه مورد حمایت رئیس‌جمهور آمریکا قرار داشته اما در واقعیت «وبال گردن» واشنگتن و عامل تضعیف جایگاه سیاسی «جو بایدن» شده است.

رژیم صهیونیستی یک کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه را بمباران کرد

فرانس پرس  خبر داد، منابع فلسطینی از جنایت جدید صهیونیست‌ها در منطقه دیرالبلح در مرکز نوار غزه گزارش می‌دهند.

بنابراین گزارش، ارتش رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین جنایت خود در نوار غزه، یک کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه را در شهر دیر البلح در مرکز این باریکه بمباران کرد.

در این جنایت ۸ نفر شهید و شماری هم زخمی شدند. این کامیون وابسته به انجمن کویتی تکوین بوده است.

تلاش ناموفق اسراییل برای نفوذ به خاک لبنان

به گزارش المیادین، نیروهای مقاومت اسلامی حزب الله لبنان اعلام کردند که یک نیروی اسراییلی در تلاش برای نفوذ به خاک لبنان در منطقه دره قطامون هدف قرار گرفت.

گفته شده که این نظامی اسراییلی در دره قطمون روبروی شهر رمیش با موشک حزب الله هدف قرار گرفته است. این نظامی در تلاش برای نفوذ به خاک لبنان بوده است.

همچنین در این گزارش گفته شده که نظامی مذکور یک نیروی اسراییلی از تیپ گولانی بود.

مقاومت اسلامی حزب الله لبنان همچنین افزود که بامدادامروز ( دوشنبه ) مجاهدان این گروه پادگان زرعیت و اطراف آن را با سلاح‌های توپخانه ای هدف قرار دادند.

همزمان مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی همچنان شاهد تبادل آتش میان ۲ طرف است.

روز گذشته اداره اطلاع‌رسانی جنگی حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاع و شریف آنان، رزمندگان مقاومت اسلامی ساعت ۱:۴۰ عصر روز یکشنبه سوم مارس ۲۰۲۴ پس از رصد دقیق، گروهی از نظامیان صهیونیست را در برابر روستای الوزانی با تسلیحات مناسب هدف قرار دادند.

در ادامه این بیانیه آمده است: این اقدام رزمندگان مقاومت اسلامی، نظامیان دشمن را به شلیک گلوله‌های دودزا برای پوشش عملیات انتقال کشته‌ها و زخمی‌ها از موقعیت هدف قرارگرفته با بالگرد، وا داشت.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز اذعان کرد که گروهی از نظامیان ارتش این رژیم در منطقه اشغالی «معیان باروخ» واقع در اصبع الجلیل با موشک ضدزره هدف قرار داده شده‌اند.

این رسانه آمریکایی در ادامه مطرح کرد: «یک منبع دیپلماتیک که در جریان این مذاکرات بوده، امروز(یکشنبه) به سی‌ان‌ان گفت که پیشرفت‌هایی انجام شده اما بسیار کند است». به گفته او «احتمال آن که در ۴۸ ساعت آتی توافقی انجام شود، بسیار کم است».

این منبع همچنین گفت که حماس بدون توافق بر آتش‌‎بسی دائمی، با آزادی اسرا موافقت نخواهد کرد و باید پیش از انجام شدن هر پیشرفتی، برای رساندن کمک‌های انسانی به شمال و جنوب غزه، تضمین‌هایی داده شود.

۳۰ هزار فلسطینی کشته و بیش از ۷۱ هزار نفر مجروح شدند

در پی حملات رژیم صهیونیستی به غزه، تاکنون بیش از ۳۰ هزار فلسطینی کشته‌ شده و بیش از ۷۱ هزار نفر نیز مجروح شده‌اند.

رژیم صهیونیستی همچنین نوار غزه را در محاصره انسانی قرار داده و جمعیت این منطقه که بیشترشان از خانه‌های خود آواره شده‌اند،‌ از نبود غذا، آب آشامیدنی، دارو و تجهیزات پزشکی در میان ویرانی گسترده زیرساخت‌های حیاتی، در رنج هستند.

حملات این رژیم منجر به آوارگی ۸۵ درصد از جمعیت غزه و ویرانی ۶۰ درصد از زیرساخت‌های این منطقه شده است.

رژیم اشغالگر قدس در دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) به نسل‌کشی متهم شده است. این دادگاه در ماه ژانویه در حکمی اولیه از تل‌آویو خواست به اقدامات مرتبط با نسل‌کشی پایان داده و اقداماتی در راستای تضمین رسیدن کمک‌های انسانی به جمعیت غیرنظامیان در غزه انجام دهد.

کدخبر: 977182 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟