آزادسازی سوسنگرد توطئه دشمن را در نطفه خنثی کرد+ فیلم گفتگو با فرمانده قرارگاه نزاجا
حجم ویدیو: 19.67M | مدت زمان ویدیو: 00:02:47

به گزارش رکنا، عملیات آزادسازی سوسنگرد (۲۶ آبان ۱۳۵۹ شمسی)، یکی از عملیات‌های موفق ایران در دوران دفاع مقدس بود. این عملیات، نقطه عطفی در ایجاد زمینه‌های تحول در وضعیت جنگ بود و باعث آزادسازی سوسنگرد و بیرون راندن نیروهای اشغالگر بعثی شد.

سوسنگرد در دو ماه ابتدایی جنگ دو مرحله مورد حمله نیروهای ارتش عراق درآمد. در مرحله اول در ۶ مهر ۱۳۵۹ اشغال شد، ولی به‌رغم مقاومت و مبارزه نیروهای ایرانی به طور کامل آزاد نشد. در مرحله دوم در محاصره و در آستانه سقوط قرار گرفت که طی عملیات مشترکی با حضور ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مردمی در روز ۲۶ آبان ۱۳۵۹ از محاصره خارج شد و نیروهای ارتش عراق ناچار به عقب‌نشینی از سوسنگرد و مناطق اطراف آن شدند.

امیر سلیمان طاهری، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی غرب کشور در این خصوص به خبرنگار رکنا، گفت: عملیات آزادسازی سوسنگرد یکی از عملیات‌های مهم و نقطه عطفی در تاریخ دوران فراز و نشیب دفاع مقدس بود.

وی ادامه داد: سوسنگرد در دو مرحله اشغال شد؛ مرحله اول آن در ۶ مهر سال ۵۹ بود که حضرت امام (ره) فرمودند سوسنگرد باید آزاد شود، لذا نیروهای جوان و انقلابی در لبیک به امام انقلاب، پس از سه روز از اشغال این شهر، نیروهای عراقی را به عقب راندند و سوسنگرد آزاد شد.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای نزاجا غرب کشور خاطرنشان کرد: در مرحله‌ای دیگر سوسنگرد در آستانه سقوط قرار گرفت، که با عملیات مشترک ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیروهای دشمن را مجبور به عقب‌نشینی کردند و اجازه ندادند سوسنگرد سقوط کند.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان قصد داشتن در عملیات سوسنگرد ظرف چند روز شهر اهواز و دزفول را تصرف کند، حتی شهرها را هم نامگذاری کرده بودند که الحمدالله با درایت و هوشیاری امام راحل و پای کار بودند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، بسیج و مردم اجازه عملیاتی کردن نقشه دشمن را ندادند و با مقاومت و جانفشانی در نطفه توطئه دشمن را خفه کردند.

حسین مسکنه/ کرمانشاه

 

کدخبر: 946951 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟