کودکان در غزه سریع‌تر از هر درگیری در جهان کشته می‌شوند

به گزارش رکنا ، حملات رژیم صهیونیستی به غزه از ۷ اکتبر تاکنون بیش از ۳۰۰۰ کودک را کشته است. کودکان سهم فوق‌العاده بالایی از شهدای فلسطینی غزه را تشکیل می‌دهند؛ تقریباً ۴۱٪.

تنها آمار جامع تلفات غیرنظامیان در غزه از سوی وزارت بهداشت فلسطین ارائه شده است، پس از آنکه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به طور علنی در مورد صحت آمار تلفات ابراز تردید کرد، وزارت بهداشت فلسطین فهرستی حاوی نام، شماره شناسایی و سن هر فردی که در حملات هوایی رژیم صهیونیستی کشته شده را منتشر کرد.

از هر ۱۰ نفری که توسط وزارت بهداشت فلسطین به عنوان شهید اعلام شده‌اند، چهار نفر کودک بودند. این نسبت از مرگ و میر کودکان بیشتر از سایر درگیری‌های مسلحانه اخیر، از جمله جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲ است.

پس از عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر که حدود ۱۴۰۰ اسرائیلی کشته شدند، هواپیماهای جنگی رژیم صهیونیستی بی امان این نوار ۲۵ مایلی را بمباران کردند. سازمان بین‌المللی بشردوستانه نجات کودکان گفته است که تعداد کودکان کشته شده در غزه در سه هفته از تعداد کودکان کشته شده در تمام مناطق درگیری جهانی از سال ۲۰۱۹ پیشی گرفته است.

برای یافتن تعداد قربانیان مشابه، باید به جنگ سوریه که به کشته شدن ۲۷۱۲۶ کودک در طول بیش از ۱۰ سال منجر شد، یا جنگ یمن که در آن ۳۷۷۴ کودک طی هفت سال جنگ جان خود را از دست دادند، رجوع کرد.

در مقایسه، از حمله به غزه کمتر از یک ماه می‌گذرد و با آغاز عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در غزه، همچنان تشدید می‌شود. نه سوریه و نه یمن شاهد چنین سهم بزرگی از مرگ غیرنظامیان نبودند.

کودکان غزه

جغرافیا، جمعیت شناسی - و حملات هوایی بی‌امان

کارشناسان به اینسایدر گفتند که عوامل متعددی در افزایش تعداد شهدای کودک نقش دارند. جمعیت شناسی و جغرافیا نقش مهمی دارند - تقریباً نیمی از جمعیت ۲.۱ میلیون نفری غزه ۱۸ سال یا کمتر هستند. علاوه بر اینکه غزه یکی از متراکم‌ترین مناطق جهان است، زمین غزه عمدتاً هموار است و برد مؤثر بمب‌ها و مواد منفجره را افزایش می‌دهد.

به گفته عمر شاکر، مدیر اسرائیل و فلسطین در دیده‌بان حقوق بشر، استراتژی رژیم صهیونیستی برای حمله به غزه دلیل اصلی این کشتار است. شاکر گفت که پناه گرفتن در کمپ‌های پناهندگان، مدارس و بیمارستان‌ها که توسط سازمان ملل اداره می‌شود، خطرات بیشتری را برای تلفات غیرنظامی ایجاد می کند، زیرا مردم در مناطق مورد حمله تجمع کرده‌اند.

شاکر گفت: شدت بمباران‌هایی که آنها انجام داده‌اند خطری قابل پیش‌بینی برای آسیب‌های غیرنظامی دارد. ما آن را با درجه‌ای از شدت متفاوت می‌بینیم. تعداد قابل توجه کشته‌ها مطابق با نوع شدید بمباران است.

کودکان غزه

 

برایان فینوکان، مشاور سابق وزارت امور خارجه در امور حقوق جنگ که اکنون در گروه بحران بین‌المللی کار می‌کند، گفت: ۶۰۰۰ بمبی که اسرائیل در هفته اول بر غزه انداخته، عددی باورنکردنی است. خیلی بیشتر از بمب‌هایی که ائتلاف آمریکا علیه داعش در یک ماه کامل استفاده کرد.

فینوکان افزود: دلایلی وجود دارد که شک کنیم که آیا اسرائیل تصویر دقیقی از اینکه دقیقاً بمب‌ها را بر سر چه کسانی می‌ریزد، دارد یا خیر.  شکست اسرائیل در پیش‌بینی عملیات ۷ اکتبر، کیفیت اطلاعات درباره اهداف از پیش طراحی‌شده را زیر سؤال می‌برد. این که آیا آنها واقعا اهداف نظامی قانونی را می‌زنند؟ و آیا اطلاعات صهیونیست‌ها در مورد آسیب‌های جانبی به غیرنظامیان اطلاعاتی دارد یا خیر.

لکه ننگی بر وجدان جمعی ما

به گفته وزارت بهداشت فلسطین، ۴۱ درصد از ۸۵۲۵ فلسطینی شهید شده در غزه را کودکان تشکیل می‌دهند.

سازمان ملل از لحاظ تاریخی گزارش مقامات مدنی در غزه را قابل اعتماد تشخیص داده است. یونیسف که چند روز قبل از گسترش عملیات تهاجم زمینی رژیم اسرائیل به غزه خواستار آتش‌بس فوری شده است، اعلام کرد که آمار تلفات «سرسام آور» کودکان «لکه‌ ننگی فزاینده بر وجدان جمعی ما» است.

اندکی پس از اظهارات بایدن در مورد تردید در ارقام تلفات فلسطینی، هافینگتن پست گزارش داد که ۲۰  «گزارش وضعیت» وزارت امور خارجه به اعداد وزارت بهداشت در داخل استناد کرده‌اند. در یکی از آن گزارش‌ها در ۲۱ اکتبر، یکی از مقامات نوشت که این اعداد احتمالاً بسیار بیشتر است و این اختلاف را به سازمان ملل و سازمان‌های غیردولتی در محل نسبت داد.

در ۱۳ اکتبر، رژیم صهیونیستی دستور تخلیه ۱.۱ میلیون نفر از ساکنان شمال غزه را صادر کرد و از آنها خواست به سمت جنوب حرکت کنند. اما آن فلسطینیانی که دستورات دولت صهیونیستی را دنبال کردند و به جنوب نقل مکان کردند، از تهدید حملات هوایی اسرائیل در امان نماندند. برخی از هواپیماهای اسرائیلی پس از دستور تخلیه، جنوب غزه را هدف قرار دادند. در میان قربانیان، پسر و نوه رئیس دفتر الجزیره عربی غزه بودند که در حمله هوایی در ۲۵ اکتبر جان باختند.

غزه در حال حاضر شلوغ است و دستور تخلیه رژیم صهیونیستی، جمعیت غیرنظامی را به مناطق کوچک‌تری منتقل کرده است. به گفته شاکر، مدیر اسرائیل و فلسطین آنروا، بسیاری از تأثیرات نامتناسب بر کودکان به این فضای شلوغ و در حال کوچک شدن مربوط می‌شود.

کودکان غزه

رژیم صهیونیستی می‌گوید که حملاتش به شدت توسط حقوقدانان تنظیم و بررسی می‌شود!

سخنگوی ارتش صهیونیستی در بیانیه‌ای به اینسایدر گفت که آنها به قانون درگیری‌های مسلحانه پایبند هستند که جنگجویان را ملزم می‌کند بین ضرورت‌های نظامی و حفاظت از جان غیرنظامیان تعادل برقرار کنند!

سخنگوی ارتش صهیونیستی نوشته است: یک فرآیند بسیار منظم و چند لایه برای تایید حملات از پیش برنامه‌ریزی شده علیه اهداف نظامی وجود دارد. وکلای نظامی در تمام سطوح فرماندهی آماده هستند تا اطمینان حاصل کنند که حملات با تعهدات حقوقی بین‌المللی، از جمله تناسب مطابقت دارند.

پایبندی ادعایی ارتش اسرائیل به قوانین بین‌المللی در تضاد با اظهارات رهبران سیاسی این رژیم در جریان درگیری است که قول داده‌اند انتقام حملات مقاومت را بگیرند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «بی‌رحمانه آنها را فلج خواهیم کرد و انتقام این روز سیاه اسرائیل و شهروندانش را خواهیم گرفت. ساکنان غزه، اکنون بیرون بروید. ما همه جا و با تمام توان خود خواهیم بود.»

یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت که همه محدودیت‌ها را از پاسخ اسرائیل حذف می‌کند. اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی گفت: این یک ملت است که در آنجا مسئول است. این که غیرنظامیان از هیچ چیزی آگاه نیستند، صحت ندارد. مطلقاً درست نیست.

هرتزوگ بعداً گفت که قصد ندارد بگوید غیرنظامیان فلسطینی اهداف قانونی هستند. با این وجود، سخنگوی ارتش صهیونیستی گفته است که اولویت حملات هوایی به غزه خسارت است، نه دقت.

در یک ایمیل بعدی، اینسایدر از سخنگوی ارتش صهیونیستی پرسید که آیا اسرائیل تدابیر خاصی برای محافظت از جان کودکان اعمال کرده است یا خیر. این سخنگوی اسرائیل گفت که اسرائیل در تضاد کامل با حملات حماس عمل می‌کند.

او بدون ارائه جزئیات نوشت: دولت اسرائیل از قوانین بین‌المللی پیروی می‌کند و اقدامات احتیاطی ممکن را برای کاهش آسیب غیرنظامیان انجام می‌دهد.

دادگاه کیفری بین‌المللی از سال ۲۰۱۹ تحقیقات درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی را آغاز کرده است

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی کریم خان گفته است که تل آویو با ممانعت از کمک، می‌تواند به دلیل جنایات جنگی مورد تحقیق قرار گیرد. مجازات دسته جمعی و گرسنگی غیرنظامیان هر دو براساس قوانین جنگ ممنوع هستند. این نگران کننده است که ببینیم اجساد کودکان خردسال که ممکن است فرزندان خودمان باشند، کشیده می‌شوند، روی خاک می‌مانند، زیرا آنها مرده‌اند - یا با جراحات و خون - به مراکز درمانی که ممکن است فاقد شرایط مناسب باشند، برده می‌شوند.

خان در قاهره گفت: باید شرایط را درست کنیم و به آنها فرصت دهیم هوا را تنفس کنند و خورشید فردا را ببینند.

از سال ۲۰۱۹، دادگاه تحقیقاتی باز در مورد جنایات جنگی احتمالی اسرائیل داشته است. به گفته طحانی مصطفی، تحلیلگر ارشد فلسطین در گروه بحران بین‌المللی، تعداد بالای تلفات، جراحات ناتوان کننده، و شیوه‌های "بی‌شرفانه" که در آن خانواده‌ها، دوستان و همسایگان کودکان در حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند، باعث آسیب روحی عمیق و درد جسمی در کودکان بازمانده نیز می‌شود. آنها می‌بینند که تمام دنیایشان نابود می‌شود. با توجه به محاصره تحمیل شده توسط اسرائیل، که برای مدتی جریان آب و غذا را به طور کامل متوقف کرد، و همچنان مانع از ورود سوخت به غزه می‌شود، کودکان نیز شاهد نحوه نگهداری اجساد از جمله در کامیون‌های بستنی هستند.

مصطفی گفت که این نوع ضربه و خشونت برای این جوانان هیچ کمکی به تمایلات سیاسی نمی‌کند. از نظر تاریخی، بسیاری از فلسطینی‌هایی که علیه صهیونیست‌ها اسلحه به دست گرفته‌اند قربانیان این نوع خشونت‌ها بوده‌اند. هر چقدر آسیب روحی عمیق و درد جسمی زیاد باشد از نظر سیاسی به هیچ یک از طرفین کمک نمی‌کند.

 

کودکان غزه

کنار گذاشتن «کوبیدن سقف»

در طول تهاجمات گذشته به غزه،  ارتش صهیونیستی گاهی اوقات با تماس‌های تلفنی، اعلامیه‌ها یا با استقرار مهمات کم بازده بر روی ساختمان‌ها قبل از حمله بزرگ به غیرنظامیان داخل ساختمان‌های مورد هدف هشدار می‌داد، عملی که به «کوبیدن سقف» معروف شده بود.

یکی از افسران ارتش رژیم صهیونیستی به نیویورک تایمز گفت که نیروی هوایی اسرائیل آنقدر مشغول پرتاب بمب بر روی اهداف است که این بار از این تاکتیک استفاده نمی‌کند. اسرائیل به جای ضربه‌های پشت بام، دستور تخلیه دسته جمعی و اعلامیه‌هایی را صادر می‌کند که در آن آمده است: «هرکس نزدیک مبارزان حماس باشد، جان خود را به خطر می‌اندازد».

حجم عملیات بمباران کنونی، همراه با فقدان هشدارهای خاص، باعث کشته شدن کودکان بسیار بیشتر و با سرعتی بسیار بیشتر از حملات قبلی اسرائیل به غزه شده است. طبق گزارش سازمان ملل متحد در طول عملیات «لبه محافظ» در سال ۲۰۱۴، ۵۲۱ نفر از ۱۴۸۳ غیرنظامی کشته شده کودک بودند - ۳۵ درصد - این کمپین ۵۰ روز ادامه داشت. تهاجم کنونی در حال حاضر، در همان زمین، بیش از شش برابر تعداد کودکان در تقریباً نیمی از زمان کشته شده است.

 

ممنبع : ایسنا

 

کدخبر: 942383 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟