آقای جنتی پیر شده وباید در خانه بنشیند/ گشت ارشاد نباید این‌قدر بداند که معنای بنشین، بفرما و بتمرگ متفاوت است؟

 بخشی از گفت و گوی خبر آنلاین با آیت الله مسعودی خمینی ، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را بخوانید :

آیت الله مسعودی خمینی درباره آیت الله جنتی اظهارکرد : با احترام فراوانی که برای آقای جنتی قائل هستم، چون در جامعه‌ی مدرسین همکار من بوده‌اند، ما ۴۰ سال در جامعه با هم بودیم، او هم بوده و واقعا هم در انقلاب بوده‌اند، اما خب حالا پیر شده‌اند. ۱۰۰ سالشان است دیگر باید در خانه بنشینند.

حجاب با زور درست نمی‌شود

وی  در ادامه درباره منطق حجاب افزود : نه اسلام، نه قرآن و نه هیچ‌کسی نمی‌خواهد با زور کسی را انسان و آدم و مسلمان کند، با زور معنایی ندارد. من چهار دست و پای شما را بگیرم و بگویم که؛ تو باید این را بگویی. این‌طور نیست. اسلام همیشه با منطق حرف می‌زند، اگر ما منطق حجاب را برای خانم‌ها بیان کنیم. همه بیان کنند که حجاب این نیست که فکر کنید من می‌خواهم کسی را محدود کنم. حجاب بایستی برای خود شخصیت ایشان درست انجام شود و من معتقدم که اگر چنانچه ما حجاب را از قرآن و روایات و ائمه(ع) بیان کنیم، ۸۰ درصد از مردم می‌پذیرند، در همه جا هم همین‌طور است که ۲۰ درصد از مردم نپذیرند.

اسلام با منطق می‌گوید که شما بایستی حجاب داشته باشید

بالأخره ما زور که نمی‌توانیم بگوییم. حجاب را هم با زور نمی‌توانیم درست کنیم. باید به این خانم بفهمانیم که این حجاب برای شما شخصیت است، نه این‌که برای شما محدودیت باشد. محدودیت به این معنا است که شما را در یک حبس‌خانه بگذاریم و حبس کنیم. نه، بیرون بیا و برو ولی یک کاری کن این جوانی که دارد رد می‌شود به شما نگاه نکند و در فکر او وضعیت بدی ایجاد نشود. شما خانمی که با این وضعیت بیرون می‌آیی، هر جوانی که شما را می‌بیند، یک افکار دیگری برای او پیدا می‌شود. این نباید پیدا شود. شما خانم هستید، برای زندگی بچه‌هایت هم باید خودت را حفظ کنی و بچه‌هایت را بزرگ کنی. اسلام هم هیچ‌گاه زور نمی‌گوید، اما منطق دارد و با منطق می‌گوید که؛ شما بایستی حجاب داشته باشید.

خانمی که گرفتند، چقدر برای ما مشکلات ایجاد کرد؟

وی افزود : همین خانمی که گرفتند، چقدر برای ما مشکلات ایجاد کرد؟ چرا باید این کار را بکنیم؟ چرا ما باید ایشان را با آن وضعیت جلوی مردم بیاوریم؟ به او اخطار می‌کردید و می‌گفتید که شما یک خانمی هستید که بایستی حجاب داشته باشید و حجاب هم به درد این کار تو می‌خورد. اگر هم می‌گفت که نه، نمی‌خواهم. باید او را رها کنند و بروند. بعد در منزل و خانه‌اش با او صحبت کنند. اصلا به طور کلی این کار، کار اشتباه و غلطی بود که ما انجام دادیم.

گشت ارشاد نباید این‌قدر بداند که معنای بنشین، بفرما و بتمرگ متفاوت است؟

آیت الله مسعودی خمینی درباره گشت ارشاد اظهار کرد : من اگر یک خانم سر تا پا لخت ببینم، به او می‌گویم که؛ خانم! تو یک خانم باوفا و باصفایی هستی، تو یک خانم خانه‌دار و بچه‌دار هستی. من از شما تقاضا و التماس می‌کنم که این وضعیت این‌طوری خوب نیست. به آنجا نمی‌روم که بگویم: ای خانم! این چه وضعیتی است؟ خجالت بکش. خب متفاوت است. آقا! ما از قدیم شنیده‌ایم که بنشین و بفرما و بتمرگ یک معنا دارد. اما چه تفاوتی دارد؟

بفرما، بنشین یا بتمرگ. هر سه به یک معنا است. اما اگر به یک نفر گفتند: بتمرگ. می‌گوید: خودت با پدرت بتمرگ. اگر گفتند: بفرما. می‌گویند: چشم، انجام می‌دهیم. این تفاوتش است. ما نباید این‌قدر بفهمیم؟ گشت ارشاد ما نباید این‌قدر بداند که معنای بنشین، بفرما و بتمرگ متفاوت است؟

 اسلام با بفرما موافق است نه با بتمرگ

وی افزود : باید رها کنم و بروم. نباید یقه‌ او را بگیرم که؛ چرا حرف من را نشنیدی؟ دقیقا شما بگویید که؛ جامعه‌ی ما! بنشین، بفرما و بتمرگ، یک معنا دارد، اما اسلام با بفرما موافق است نه با بتمرگ.

فریاد زدن بر سر آمریکا یک طرف، آشنا کردن مردم با قرآن یک طرف

آیت الله مسعودی خمینی در ادامه گفت : ما در این مدت ۳۰-۴۰ سال که بودیم و هستیم و امام هم رفته‌اند، چه مقدار برای مردم از قرآن، از روایات، از عمل ائمه(ع)، از پیشوایان دینی و بزرگان گفتیم؟ ما غالبا هر چه گفتیم علیه آمریکا گفتیم که خب باید هم بگوییم. امام این جمله را هم فرمود: هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید. اما فریاد زدن بر سر آمریکا یک طرف، مردم را آشنا کردن با اسلام و قرآن و اخبار و روایات و خود را ندیدن هم یک طرف است.

ببینید امام خمینی در این مسئله خودش را نمی‌دید. هر چه بود از آن‌ها می‌فرمود که خدای متعال می‌خواهد که این کار انجام شود. من معتقدم اگر در این 30 - 40 سالی که من بوده ام، چنان‌چه ما مردم را با ائمه(ع) و روایات و قرآن آشناتر کرده بودیم و به آن‌ها می‌فهماندیم که این انقلاب برای حکومت نیامده است، برای آقایی و برای پول جمع کردن نیامدیم، برای مقام و ریاست نیامدیم، برای این مسائل نیامدیم، برای قرآن آمدیم، آمده‌ایم که قرآن را برای شما بگوییم، اگر تا کنون این‌طور انجام شده بود، ۹۵ درصد از مردم پایبند بودند که بیایند و رأی هم بدهند و هم را هم تقویت کنند. یکی از مسائل و مشکلات این بوده است و اگر من بخواهم این را باز کنم خیلی مسئله دارد ولی باز هم نمی‌کنم و فقط همین را می‌گویم.

مسئولان کمتر خودشان را برای ریاست و پول جمع کردن ببینند

وی افزود : الان هم هنوز دیر نشده است، بزرگان و رؤسای ما یک مقدار خودشان را نبینند و آنچه که می‌بینند، قرآن، روایات، ائمه(ع) و مردم باشد و این‌ها را ببینند، متأسفانه ۹۹ درصد از ما خودمان را می‌بینیم که یا برای ریاست و یا برای پول جمع کردن است. صریح می‌گویم و این مسئله‌ای نیست که بخواهم مخفی کنم. همه همین‌طور هستیم، بنده هم این‌طور هستم، دیگران هم این‌طور هستند. یک مقدار خودمان را عوض کنیم و از ریاست‌ها، پول‌ها و چیزهای دیگر یک مقدار پایین بیاییم و قرآن و اسلام و اخلاق و روایات و ائمه(ع) را در جامعه ببینیم.

کدخبر: 932806 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟